به گزارش اکونا پرس،

به نقل از پایگاه خبری تحلیلی جمکران، آیت الله علیرضا اعرافی با اشاره به جهانی بودن اعتقاد به منجی، اظهار کرد: معارف و مسائلی که در مذهب اهل بیت(ع) و مکتب پرافتخار خاندان رسالت مطرح است به اقسام و انواعی تقسیم می شود. اندیشه هایی که در عالم مطرح است گاهی انسانی است، گاهی مذهبی به معنای عام آن اعم از شرقی، ابراهیمی و … گاهی یک اندیشه مربوط به مذاهب و ادیان ابراهیمی است گاهی به اسلام مربوط می شود، گاهی در مذهب تشیع مطرح است و زمانی به تشیع اثنی عشری اختصاص دارد.

مدیر حوزه های علمیه کشور تصریح کرد: این شش حلقه همچون درختواره ای است که هر معرفتی از معارف الهی در فهرست معارف اعتقادی، تفسیری، فقهی، اخلاقی و … مطرح شود یکی از نخستین سوالات این است که این مبحث اختصاصی حلقه ششم است یا نه؟

وی ادامه داد: گاهی معرفتی فقط به این حلقه ششم اختصاص می یابد اما زمانی در دیگر حلقه ها هم ریشه دارد و زمانی می رسد که حتی در مکاتبی مثل بودیسم هم مطرح می شود … اگر همه معارف ناب شیعی را بررسی کنید بلافاصله می توانید این درختواره را ترسیم کنید که این معرفت و اندیشه‌ی برای مثال کلامی، فقهی، حدیثی و تفسیری که محل سخن شما است آیا مختص دایره ششم است یا در دیگر دایره ها نیز راه دارد؟.

آیت الله اعرافی ابراز کرد: البته نوع وجود این معرفت و اندیشه در حلقه های قبل از تشیع اثنی عشری ناب، متفاوت است گاهی عینا و گاهی با تفاوت هایی مطرح می شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در این میان، اندیشه مهدویت از آن باورداشت هایی است که در همه این شش دایره نشانی بارز و برجسته دارد و این عظمت یک فکر و اندیشه و تئوری را نشان می دهد که در همه دوائر فکری و معرفتی از عقل کلان بشری تا کلان ادیان و نیز در همه مذاهب اسلامی و فِرَق شیعه و نهایتاً شیعه ناب مطرح است و وجود دارد.