به گزارش اکونا پرس،

 در این جلسه که  با حضور رئیس و نایب رئیس این کمیسیون ومعاون بندری و اقتصادی و چندتن ازروسا، مسئولین و کارشناسان اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان برگزار شد، احمدپزنده، رئیس کمیسیون تجارت ضمن تشریح اقدامات این کمیسیون درسالجاری،افزایش سهم استان اصفهان در صادرات به کشورهای هدف ، ایجاد، حفظ و رونق‌بخشی زیرساخت‌های صادراتی در استان اصفهان وفرهنگ‌سازی و مسیرسازی برای حرکت از تجارت سنتی به تجارت هوشمند را از اهداف و چشم اندازهای این کمیسیون دانست. 

عضو هیات نمایندگان اتاق اصفهان راهبری کارگوترمینال فرودگاه شهید بهشتی اصفهان، پیگیری ‌ایجاد‌ زیرساخت ‌حمل‌و‌نقل ‌بین‌المللی‌ برای‌ استان‌ اصفهان و اقداماتی درخصوص حرکت از تجارت سنتی به هوشمندسازی تجارت را از اهم اقدامات این کمیسیون بیان کرد. 

فرشته امینی، نایب رئیس کمیسیون تجارت نیزبرگزاری جلسات مشاوره تخصصی میزهای تجارت با کشورهای هدف صادراتی را از جمله اقدامات کمیسیون در سالجاری عنوان وابراز امیدواری کرد: با این نوع اقدامات و افزایش سطح آگاهی صاحبان کسب و کار و تجار اصفهانی، شاهد حضور فعال تر آنها در بازارهای هدف صادراتی باشیم. 

در ادامه حسین شهدادی، معاون بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریا نوردی استان سیستان و بلوچستان جابه جایی حدود 90 درصد کالاهای دنیا ازطریق دریا را نشان دهنده اهمیت حمل و نقل دریایی دانست و افزود: طی سه سال گذشته حدود 1میلیارد دلار در بندرچابهار توسط دولت و بخش خصوصی برای تکمیل زیرساخت های این بندر سرمایه گذاری شده است. در حال حاضر امکان جابه جایی، تخلیه و بارگیری 8.5 میلیون تن بار در این بندر وجود دارد. 

وی تصریح کرد: با 1700متر اسکله با آبخور 16 مترامکان بارگیری کشتی های تا 80 هزار تن دراین بندروجود دارد. 

وی عدم وجود محدودیت برای شناورها ونبود هیچ مانعی برای تخلیه و بارگیری تمام گروههای کالایی، انجام راهبری بندر شهید بهشتی توسط اپراتور هندی و امکان تعاملات تجاری با بنادر این کشوررا از جمله نکات حایز اهمیت این بندر دانست و خواستار تشکیل میز تجارت هند در اتاق بازرگانی اصفهان شد. شهدادی گفت: امکان برقراری تعاملات تجاری با افغانستان و سیستان و بلوچستان از دیگر ویژگیهای این بندر بوده همچنین وجود ظرفیت بسیارمطلوب ترمینال کانتینر یخچالی در بندرچابهار فرصت ویژه ای برای صادرات محصولات باغی و کشاورزی به هند، کشورهای حاشیه دریای عمان و شمال آفریقا می باشد. 

شهدادی امکان ترانشیپ کالا از طریق این بندر به بنادر غرب هند و از آنجا به کشورهای آسیای جنوب شرقی را در صرفه جویی زمان و هزینه برای فعالان اقتصادی حایز اهمیت دانست همچنین تاکید کرد: خطوط کشتیرانی که موجب افزایش ضریب اتصال بندر به بازارهای بزرگ دنیا می شوند در این بندر مشغول فعالیت هستند.  

معاون بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریا نوردی استان سیستان و بلوچستان در ادامه درنظر گرفتن تخفیفات و تشویقاتی در بحث جابه جایی کالا از قبیل هزینه انبارداری و هزینه های وارده برکشتی را از دیگر نکات مثبت این بندردانست. 

وی درنظرگرفتن تخفیف 40 درصدی در هزینه های جابه جایی کالا از طریق بندر چابهار به بنادر غرب هند همچنین تخفیفاتی در زمینه هزینه های مترتب بر کشتی را فرصت خوبی برای افزایش تعاملات تجاری از طریق این بندر ذکر کرد./محسن راعی