به گزارش اکونا پرس،

آداب دیپلماتیک، اصفهان و خواهرخوانده هایش، نشریه اکو با موضوع اصفهان از جمله کتاب ها و مجلاتی است که در این برنامه رونمایی شد.

قدرت اله نوروزی، شهردار اصفهان در این جلسه گفت: شرایط کرونایی باعث شد به سمت تالیف و چاپ مجلات و کتاب های مختلف در حوزه گردشگری و بین الملل حرکت کنیم، کتابهایی که تحت عنوان "پل" رونمایی و چاپ شده است می تواند به عنوان پلی به آنسوی جهان باشد و در دیگر کلانشهرها مورد استفاده قرار گیرد، خوشحالیم که این تولیدات توسط اداره کل ارتباطات شهرداری اصفهان تهیه و عرضه شده است.

وی با بیان اینکه کرونا برای مدیریت شهری شرایط جدیدی ایجاد کرد، ادامه داد: تمام تلاش مجموعه شهرداری این بود تا این تهدیدها برای موضوع گردشگری که ناشی از شرایط کرونا بود را به فرصت تبدیل کنیم.

وی توسعه گردشگری و ارتباط با جهان را جزو محورهای مهم برنامه های شهرداری و شورای شهر در این دوره ذکر کرد و افزود: آغاز کار بعد از برجام به خوبی پیش رفت در ادامه با توجه به شرایط کرونا که شرایط سختی را برای ما رقم زد موفق شدیم از فرصت های جدید به خوبی استفاده کنیم؛ طی مدت اخیر از طریق ویدیوکنفرانس با شهرداران فرایبورگ، فلورانس، گیونگجو، سمرقند و سفرای مختلف ایران در کشورهای دیگر جهان ارتباط برقرار کردیم.

وی با بیان اینکه با هماهنگی دکتر ظریف، وزیر امور خارجه قرار شده با افتتاح مرکز همایش های بین المللی شهر اصفهان اولین برنامه بین المللی در این سالن برگزار شود، اظهار کرد: مکاتبات این موضوع انجام شده و پیگیری می شود تا این اتفاق خوب در اصفهان و در این سالن استاندارد، بزرگ و دارای همه امکانات لازم، رقم بخورد.

وی تصریح کرد: طی دو تا سه سال گذشته نزدیک به هزار میلیارد تومان برای مرکز همایش های بین المللی اصفهان هزینه شده است و تا افتتاح این پروژه بزرگ، کارهای کمی باقی مانده که امیدواریم در این دوره مدیریت شهری این سرمایه ملی و بین المللی در راستای اهداف بین المللی ایران و صلح در جهان به بهره برداری برسد. 

سخنگوی وزارت امور خارجه نیز که در این آیین به صورت ویدئو کنفرانسی حضور داشت، با بیان اینکه وزارت امور خارجه در دوران دکتر ظریف جهت گیری خاصی را در حوزه دیپلماسی شهری داشته است، اظهار کرد: با این رویکرد نگاه ویژه ای به شهر اصفهان شده است، یکی از شهرهایی که تمام صلاحیت های لازم برای برگزاری هفته های فرهنگی را دارا است اصفهان است هر چند که سختی های بیماری کرونا مشکلاتی برای برگزاری هر چه باشکوهتر گرامیداشت این هفته به وجود آورده است.

سعید خطیب زاده تصریح کرد: به خود می بالم و بسیار خرسندم که شهرداری اصفهان با نگاهی عمیق به حوزه روابط فرهنگی و بین المللی ورود کرده و به استفاده از ظرفیت های این شهر اهتمام ورزیده است؛ در عرصه ای قرار داریم که باید جهانی فکر کرده و محلی عمل کنیم، بنابراین هر مجموعه مدیریت شهری که در این راستا موفق تر عمل کرده مسیر جلوتری را پشت سر گذاشته است زیرا فکر بین المللی و عمل محلی، مبنای دیپلماسی نوین در دنیای در حال تغییر است.  

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: در دنیای در حال تغییر امروز، دیپلماسی های غیر رسمی اهمیت بیشتری از دیپلماسی های رسمی دارد، اثرگذاری عناصر فراملی در روابط بین کشورها بسیار مهم است که موضوع خواهرخواندگی ها شروعی برای این موضوع است و کمتر شهری مانند اصفهان است که از چنین ظرفیتی استفاده کرده باشد.

وی با بیان اینکه همچنین کمتر شهری مانند اصفهان در ایران وجود دارد که تمام ابعاد مفهومی شهر را با خود همراه داشته باشد، اضافه کرد: این در حالیست که شهری مانند تهران وارد فازی شده که بسیاری از ابعاد شهری برای زندگی یک فرد را نمی تواند تامین کند.  

وی با درخواستی از شهرداری اصفهان، بیان داشت: لازم است شهرداری اصفهان در حوزه تجارت صنایع دستی و صنایع هنری غیرکلاسیک ورود کند زیرا دوران کرونا نشان داد ابعاد حیات شهری و معیشت هنرمندان به شدت تحت تاثیر قرار می گیرد، بازار سنتی اصفهان می تواند تبدیل به یک بازار مدرن مجازی شده و درگاه های پرداخت و ویدئوهای بسیار خوبی برای آن تهیه شود.

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان در این جلسه ضمن تبریک هفته فرهنگی اصفهان و ماه مبارک رمضان، اظهار کرد: امیدوارم ظرفیت های موجود شهر اصفهان به شهرهای دیگر جهان منتقل شده و رسالت سنگینی که امروز مدیران شهری اصفهان بر عهده دارند به خوبی انجام شود.

علیرضا نصر بر لزوم ظرفیت سازی در شهر اصفهان، تاکید کرد و افزود: هنرمندان اصفهانی، ظرفیت های هنری، آثار چشمگیر موجود در شهر اصفهان و ... دست به دست هم می دهد تا با صدایی بلند اعلام کنیم صد جهان در نصف جهان وجود دارد.

مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری اصفهان نیز با معرفی اقدامات انجام شده در حوزه دیپلماسی شهری، اظهار کرد: شهرداری اصفهان در دوره پنجم مدیریت شهری بر اساس تاکید شورای اسلامی شهر و شهردار اصفهان در زمینه دیپلماسی شهری اقدامات زیادی انجام داد که این اقدامات با همکاری وزارت امور خارجه و نمایندگی آن در اصفهان انجام شد.

ایمان حجتی تصریح کرد: در این دوره احساس کردیم ارتباطات در حوزه شهرهای خواهرخوانده ضعیف شده و لازم است این ارتباطات را فعال تر از گذشته ادامه دهیم؛ از فرصت به دست آمده ناشی از شرایط کرونا استفاده شد و در گام اول ارتباطات کم فروغ شده، فعال شد، در گام دوم برندسازی، بازاریابی و معرفی شهر در ارتباطات بین المللی در حوزه شهرهای خواهرخوانده دنبال شد تا دیپلماسی شهری یاری رسان دیپلماسی عمومی باشد. –محسن راعی

991ae4e0-ead4-48be-8279-4dfa4ba64064