به گزارش اکونا پرس،

به نقل ازخبرگزاری موج قم، پیام جوادیان با اشاره به شروع فصل آفت ملخ و راهکارهای کلینیک فنی سازمان پارک‌ها برای مبارزه با این آفت در فضای سبز شهری، اظهار کرد: هرساله بعد از شروع فصل بهار در سراسر کشور آفت ملخ خصوصاً در مناطق جنوبی و مرکزی شایع می‌شود و دو گروه ملخ در کشور و سطح محصولات کشاورزی و باغبانی و فضای سبز خسارت می‌زنند که گروهی ملخ‌های مهاجر بوده که از کشورهای همسایه وارد کشور می‌شوند و گروه دوم ملخ‌های داخل کشور بوده که تکثیرشده و در فصل بهار پیدایش دارند.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم با بیان اینکه بسیاری از ملخ‌های مشاهده‌شده در سطح شهر قم از نوع دوم هستند و در این فصل تکثیرشده و در اواخر تابستان وارد خواب زمستانی شده تا در بهار بعدی پیدا شوند، خاطرنشان کرد: هرساله در فصل بهار پایش و رصدها را در حواشی بوستان‌ها انجام می‌دهیم و در حال حاضر در بوستان جنگلی مرجعیت این آفت مشاهده‌شده و با هماهنگی جهاد کشاورزی مقررشده که این سازمان نقاط حاشیه‌ای شهر و مجموعه مدیریت شهری عرصه‌های داخل شهر را آفت کشی کند.

جوادیان گفت: سال گذشته دو نوبت سم‌پاشی داشتیم و کنترل خوبی انجام و کم خطرترین سموم مورد استفاده قرار گرفت و امسال نیز این برنامه با زمان‌بندی بهتر در دستور کار است.

وی با تأکید بر اینکه سم‌پاشی بوستان جنگلی مرجعیت انجام‌شده و این آفت در این نقطه کنترل‌شده است افزود: این آفت ابتدا به گیاهان علفی و درختچه‌ای حمله کرده و پس از طی سنین مختلف و قابلیت پروازی می‌تواند به درختان بلند هم صدمه بزند و بهتر است در سنین کمتر سم‌پاشی صورت گیرد.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم تصریح کرد: رصد و پایش آفت ملخ توسط کارشناسان گیاه‌پزشکی که در هر منطقه فعالیت می‌کنند انجام‌شده و به‌محض اینکه گزارش مشاهده آفت به دست سازمان برسد با هماهنگی صورت گرفته توسط فضای سبز منطقه سم‌پاشی آغازشده و در این عملیات تمام دستورات فنی توسط سازمان ارائه می‌شود.

جوادیان گفت: اگر این آفت کنترل نشود حتی حمله به درختان صورت می‌گیرد و در سال‌های قبل مشاهده‌شده با تغذیه از بوستان‌های جنگلی به داخل شهر پرواز کرده و علاوه بر ایجاد مزاحمت برای شهروندان به گیاهان و درختان و فضای سبز داخل شهر خسارت وارد می‌کند.