به گزارش اکونا پرس،

به نقل از روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان قم، مهندس جاسب زنگنه اینالو از اجرای فاز نخست عملیات تعویض شیرآلات و اتصالات فرسوده خط انتقال 15 خرداد خبر داد و جلوگیری از نشت‌های بزرگ‌، قابل مانور نمودن شیرآلات فرسوده در مواقع حوادث و ضروری، عدم خروج طولانی‌مدت خط انتقال در هنگام حوادث غیرمترقبه و افزایش پایداری تأمین و انتقال آب شرب استان را از جمله اهداف اجرای این پروژه خبر داد.

وی عمر بالای خط انتقال و اتصالات، خوردگی بر اثر ماده کلر و عدم کارکرد مناسب شیرآلات با گذشت زمان را از جمله علل فرسودگی این خط لوله برشمرد و گفت: این خط لوله 35 سال قدمت دارد و ظرفیت انتقال هزار و 700 لیتر بر ثانیه را دارا است که یک‌میلیون و 300 هزار نفر جمعیت استان را تحت پوشش قرار می‌دهد.

معاون بهره برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب استان، عدم امکان مانور شیرآلات در هنگام تعمیرات و حوادث، کاهش ظرفیت تأمین آب شرب شهر قم و بخش‌های تابعه در هنگام بروز حادثه در خط انتقال، افت کیفیت آب شرب شهر قم و بخش‌های تابعه در هنگام بروز حادثه در خط انتقال، نشت اتصالات فرسوده در طول مسیر در حدود 5 لیتر بر ثانیه از جمله مشکلات ایجاد شده در این خط ذکر کرد.

وی هزینه اجرای این پروژه را 10 میلیارد ریال و مدت زمان عملیات اجرایی آن را 10 روز اعلام کرد و اظهار داشت: در اجرای این پروژه 21 شیر گارد هوا و 13 شیر هوا با به کارگیری 950 ساعت نیروی انسانی تعویض شد.

زنگنه در پایان یادآور شد: فاز نخست این پروژه در مدت زمان بندی شده به پایان رسید و فازهای بعدی نیز در آینده نزدیک اجرایی خواهد شد.