به گزارش اکونا پرس،

محمدجواد بگی  در نشست خبری که در استانداری اصفهان با حضور خبرنگاران برگزار شد اظهار کرد: دانش محوری، رقابت پذیری و صادرات گرایی محور فعالیت‌هایی بوده که در استان انجام شده است. در استان اصفهان ۷۶ شهرک صنعتی مصوب داریم که ۷۰ شهرک عملیاتی و در حال واگذاری بوده و بیش از ۵۰ درصد از شهرک‌های صنعتی نیز با حدود اجرای شش هزار و ۵۰۰ قرارداد به بهره برداری رسیده است.

وی افزود: احداث ۸ شهرک صنعتی در استان در دست پیگیری است که در آینده‌ای نزدیک به مرحله اجرایی می‌رسد؛ همچنین اصفهان با دارا بودن ۸ شهرک خصوصی دارای بیشترین تعداد شهرک خصوصی در کشور است، علاوه بر این ۸ شهرک تخصصی در استان در حال اجرا است که از جمله آن می‌توان به شهرک تخصصی فلزات قیمتی اشاره کرد.

رئیس شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان تصریح کرد: مجموعاً حدود ۱۰۰ شهرک و ناحیه صنعتی دولتی و خصوصی در استان اصفهان وجود دارد که ۹۰ مورد از آن ایجاد شده و یا منتظر دریافت مصوبات شورای برنامه‌ریزی استان است. استان اصفهان دارای بیشترین تعداد شهرک صنعتی در کل کشور است، حجم این شهرک‌ها ۱۷ هزار هکتار است که زمینه را برای جذب سرمایه گذاری در استان به صورت ویژه فراهم کرده است.

بگی ادامه داد: طی دو سال گذشته اصفهان رتبه اول کشور در جذب سرمایه گذار در شهرک‌های صنعتی بوده است و برای اولین بار شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان رتبه اول تحصیل منابع را کسب کرده است. در سال جاری یکی از سیاست‌های شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان، این است که برابر کل فاز عملیاتی که در کشور انجام می‌شود، هزار و ۳۱۰ هکتار فاز عملیاتی شهرک صنعتی اجرایی خواهد کرد.

وی افزود: کل استان‌های کشور هزار و ۲۷۰ هکتار فاز عملیاتی شهرک اجرا خواهند کرد. در نظر داریم برای یک بار همه زمین‌های صنعتی در اختیار را به صورت ویژه دارای زیرساخت‌های مورد نیاز سرمایه گذاری کنیم. طی ۳۵ سال گذشته ۱۴ تصفیه خانه در سطح شهرک‌ها به بهره برداری رسیده و در سال جاری نیز قرار است ۱۴ تصفیه خانه دیگر به شهرک‌های صنعتی اضافه شود. امسال ۲۸ شهرک به فیبر نوری مجهز خواهد شد و به اینترنت پر سرعت دست خواهند یافت.

رئیس شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان خاطرنشان کرد: برای اولین بار در کشور، پساب شهری شهرضا به میزان ۶۰ لیتر در ثانیه، با ۲۵ کیلومتر خط انتقال و سرمایه ۱۱۰ میلیارد تومان به شهرک صنعتی رازی، سپهر آباد و صنایع دستی منتقل شده و در حد آب شرب تصفیه شده در اختیار صنعتگران قرار می‌گیرد که مشکل بحران آب آنها را حل کرده است. خط انتقال ۸۷ کیلومتری نیز بین شهر اصفهان شهرک صنعتی مورچه‌خورت ایجاد و به بهره برداری رسیده است که پساب اصفهان را به این شهرک منتقل می‌کند، در مجموع این پروژه‌ها ۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است.

بگی تاکید کرد: در سه دهه گذشته برای شهرک‌های صنعتی و محیط صنعتی پیرامون، حدود ۱۴ پست برق تفاهم نامه همکاری امضا شده و با مشارکت بین ۳۰ تا ۴۰ درصدی پست برق ۴۰۰ کیلوواتی شهرک صنعتی بزرگ، پست ۲۳۰ کیلو ولت شهرک صنعتی رازی ۹۰ درصد پیشرفت داشته که ۹۰ مگاوات برق به ظرفیت این شهرک اضافه خواهد کرد. پست شهرک علویجه با ظرفیت ۲۰ مگاوات به بهره برداری رسیده است. در ۱۴ شهرک صنعتی از جمله شهرک‌های صنعتی علویجه، رضوانشهر، نجف آباد ۲، کاشان ۳ و ماهیان زینتی، پست‌های برق در حدود ۶۰ درصد به بهره برداری رسیده و مابقی تا انتهای ۱۴۰۰ به بهره برداری می‌رسد.

وی افزود: ۸۰ درصد واحدهای صنعتی فعال به شبکه گاز سراسری متصل شده و مابقی نیز امسال به این شبکه متصل می‌شود؛ این موضوع سوخت‌های فسیلی مایع را حذف کرده و مانع از آلودگی محیط زیست خواهد شد. اسناد مالکیت حدود ۹۰ درصد اراضی در اختیار شهرک از اداره ثبت استان دریافت شده و در اختیار مالکان قرار می‌گیرد. حدود ۷۰۰ هکتار فضای سبز در سطح شهرک‌های صنعتی استان ایجاد شده است. حدود ۴۰ درصد آب مورد نیاز شهرک‌ها و نواحی صنعتی تا کنون تأمین شده است.

رئیس شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان گفت: در ۸ سال گذشته سه هزار و ۷۲۳ دوره آموزشی برگزار شده است، ۹۱ هزار نفر در این دوره‌ها آموزش دیده‌اند.

بگی خاطرنشان کرد: مشکل تأمین آب ۳۱ شهرک حل شده و امروز حتی در شهرک صنعتی خور نیز مشکل آب حل شده است. در استان در طی ۳۵ سال گذشته، حدود ۱۱ خوشه صنعتی توسعه یافته است، در سال جاری بنابر توسعه ۹ خوشه جدید داریم. اولین شهرک فناوری و خدمات کسب و کار استان نیز در سه سال گذشته به بهره برداری رسید، این شهرک تا ۶۰ هکتار پر شده و تا ۲۰۰ هکتار نیز عملیاتی خواهد شد. –محسن راعی