به گزارش اکونا پرس،

به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم، حجت‌الاسلام محمد سعیدی در ویژه برنامه «شمیم بهشت» که به مناسبت شام شهادت امام جعفر صادق(ع) از جوار حرم مطهر امامزاده احمد بن قاسم(ع) به صورت زنده روی آنتن سیمای مرکز قم (شبکه نور) رفت اظهار کرد: فضای باز سیاسی دوران این امام همام موجب شده بود ایشان بتوانند بیش از سایر ائمه اطهار(ع) فرصت تبلیغ دین و تبیین حقانیت اهل بیت را داشته باشند.

وی افزود: تشنگی مردم نسبت به معارف حقه شیعه در آن دوران زیاد بود به همین دلیل در مکتب امام صادق(ع) شاگردان بسیاری تربیت شدند البته در این بین برخی هم خیانت کردند در حالیکه شاگرد ایشان بودند ولی بعدها طغیان کردند.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه برخی از همین افراد حتی ادعای امامت هم کردند گفت: شیطان همواره در کمین انسان‌هاست تا آنها را بفریبد، در این مواقع اگر کسی تقوای الهی نداشته باشد فریب می‌خورد و می‌تواند گذشته خودش را انکار کرده و مدعی امور دروغین شود.

وی ادامه داد: می‌توان همراه امام معصوم بود ولی از او فاصله گرفت، نمونه‌های این مسئله در تاریخ وجود دارد که باید عبرتی برای همه ما باشد.

سعیدی با اشاره به ویژگی‌های مکتب جعفری عنوان کرد: احکام، اعتقادات، اخلاق، امور اجتماعی و فرهنگی و دیگر شؤون زندگی انسان در آینه امام معصوم جلوه‌گر است و تمام این امور در حد کمال توسط ائمه اطهار(ع) رعایت می‌شود، اگر بخواهیم در مکتب آن بزرگواران باشیم باید در تمام شؤون زندگی پیرو آنها باشیم نه صرفا پیروی در احکام و عبادات بلکه باید زندگی‌مان رنگ اهل بیت(ع) را به خود بگیرد.

این کارشناس معارفی افزود: در روایت است که تا انسان نیت خیری می‌کند یا قصد دارد عمل نیکی انجام دهد، شیطان شروع به وسوسه‌اش می‌کند تا او را از انجام چنین کاری برحذر دارد به همین دلیل دستور داده شده عمل نیک را زود انجام دهیم تا دچار وسوسه‌های شیطانی نشویم.

وی با بیان اینکه بر اساس دستورات الهی باید عمل خیر انجام دهیم و از معاصی و گناهان دوری کنیم گفت: انجام این کارها سود و زیانی به خدا نمی‌رساند بلکه نفع و ضرر آن برای خود ماست بنابراین در کلام ائمه معصومین(ع)، عمل به واجبات دوری از محرمات و گناهان، مهمترین دستوری است که به مومنین داده شده است.

سعیدی عنوان کرد: اثری که گناه در دوری آدمی از اهل بیت(ع) دارد بسیار زیاد است بنابراین باید از معاصی کوچک هم پرهیز کنیم.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه پاکی درونی موجب پذیرش حرف حق می‌شود خاطرنشان کرد: تعظیم شعائر دینی و دوری از گناه، رقت قلب و در نهایت نزدیک انسان به حجت‌های خدا و خود خداوند را به ارمغان می‌آورد.