به گزارش اکونا پرس،

به نقل از پایگاه خبری آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها، هادی محمودنژاد طی گفت‌وگویی اظهار کرد: دهۀ کرامت که ابتدای آن خجسته زادروز کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها و شروع جشن‌های دهه کرامت و پایان آن میلاد سراسر نور امام الرئوف حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام است را تبریک و تهنیت عرض کرده و به ملت شریف ایران که با وجود تلاش‌های نظام سلطه و استکبار، با حضور پرشور خود در انتخابات حماسه آفریدند، شادباش و خدا قوت می گویم.

وی اضافه کرد: با عنایت به افزایش استقبال زائران در دهه‌های اخیر از اعتاب مقدس از جمله حرم نورانی کریمه اهل بیت علیهاالسلام، نیاز به فضای زیارت مشهود است؛ لذا توسعه ها در ضلع شرقی همچنان ادامه دارد و فضاهای جدید ان شاء الله در اختیار قرار خواهد گرفت.

معاون اجرایی آستان مقدس بانوی کرامت ادامه داد: در همین راستا شبستان حضرت زهرا علیهاالسلام با بهره مندی از طرح های اسلامی خاص متناسب با حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه علیهاالسلام توسط آستان مقدس طراحی شد و در سال ۱۳۹۷ به دست تولیت محترم آستان مقدس افتتاح و در سالروز میلاد حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام به بهره برداری رسید و در اختیار قرار گرفت.

وی تصریح کرد: با توجه به جایگاه ویژۀ نمادهای اعتقادی و اسلامی و اینکه زائران حرم های مطهر برای عرض ارادت، به ضریح مطهر و پنجره فولاد تبرک می جویند، اولین پنجره فولاد در ضلع غربی حرم مطهر و در بالاسر مبارک ایجاد شد و در گام بعدی پنجره فولاد شبستان ایجاد و در ایام دهۀ کرامت امسال تکمیل و رونمایی شد.

محمودنژاد ادامه داد: برخی هنرهای بکار رفته در این پنجره که طراحی آن توسط هنرمندان آستان مقدس انجام پذیرفته، عبارت است از قلم زنی، میناکاری، سنگ تراشی، آینه کاری، اسکلت چوبی، ایجاد گوی و ماسوره های پیوسته با مقاومت بسیار بالا.طراحی قلم زنی و میناکاری توسط هنرمندان اصفهان و مابقی امور توسط اساتید، هنرمندان و صنعتگران آستان مقدس و شهر قم اجرا گردیده است.

وی با اشاره به اینکه پنجره فولاد شبستان حضرت زهرا علیهاالسلام دارای طرحی منحصر به فرد و بدون الگوبرداری بوده و تلاش شده با الهام از معماری حرم مطهر، هنر چشم نواز اسلامی در این اثر بکار گرفته شود، گفت: ذکر نام مقدس الله و پنج تن آل عبا در قسمت فوقانی پنجره خودنمایی می کند، کتیبۀ میانی پنجره با طرح رسمی بندی و ذکر اسماء الهی و بهره گیری از هنر میناکاری جلوه نمایی می کند.

معاون اجرایی آستان مقدس عنوان کرد: نام‌های مقدس حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام و حضرت فاطمه معصومه علیهاالسلام در میناکاری لچکی های پنجره فولاد بکار رفته است. ارتفاع پنجره از تیزۀ قوس تا کف زمین ۳/۴ متر، عرض آن ۸۳/۲ متر و عمق آن یک متر بوده و نزدیک ترین نقطه به مضجع شریف کریمه اهل بیت علیهاالسلام از ضلع شمالی است.

وی مطرح کرد: قلم زنی پنجره فولاد مذکور، از تراز هنری بالایی برخوردار می باشد که جا دارد از تمام عزیزانی که در به ثمر رسیدن این اثر ماندگار ارائه خدمت نموده اند، اعم از خیرین، هنرمندان و سایر دست اندرکاران، به نمایندگی از آستان مقدس تقدیر و تشکر نماییم.