به گزارش اکونا پرس،

رئیس اسبق هیئت عامل ایمیدرو افزود: متأسفانه در حوزه اکتشافات معدنی با عقب‌ماندگی‌هایی مواجه هستیم. بهتر است ایمیدرو و سازمان زمین‌شناسی در حوزه اکتشاف به هم نزدیک شوند و برای نتیجه بهتر همکاری مشترک داشته باشند، بودجه اکتشاف برای سازمان زمین‌شناسی در طی این سال‌ها کارساز نبوده است.

وی اظهار داشت: در سال ۹۳ در ایمیدرو بسیاری از مدیران جز مخالفین ورود ایمیدرو به اکتشافات بودند که این یک اشتباه تاریخی بود چراکه در ۱۰۰ سال اخیر بخش خصوصی در اکتشاف نقش مؤثری نداشته است. آنچه در بخش اکتشاف باید در دستور کار قرار گیرد، این است که بخش غیردولتی و خصوصی ترغیب شوند تا برای بخش اکتشاف بودجه اختصاص دهند. حضور بخش خصوصی در این حوزه باید پررنگ‌تر شود با توجه به اینکه سرمایه‌گذاری در اکتشاف بالاست باید ایمیدرو در مراحل اولیه که هزینه بالاتری دارد ورود کند و سپس به بخش خصوصی برای ادامه کار سپرده شود.

کرباسیان تأکید کرد: بخش اکتشافات مبنا و پایه توسعه معدن و صنایع معدنی در کشور است و بدون ورود دقیق و عملیاتی به این بخش، عملکرد سایر حوزه‌های معدنی کشور در حد شعار باقی می‌ماند و رشد و توسعه‌ای نخواهند داشت.

وی افزود: باید پذیرفت عقب‌ماندگی تکنولوژى در بیشتر حوزه‌های اقتصادى دیده می‌شود ما در حوزه اکتشاف هم عقب‌ماندگی تاریخی داریم چراکه از تکنولوژی روز استفاده نشده است. ما در ژئوفیزیک هوایی جای کار زیادی داریم که باید به آن توجه شود تا در دستور کار فعالیت بیشتر قرار بگیرد. تأمین نقدینگی مشکل اساسی طرح‌های نیمه‌تمام است و با صبر و مدیریت باید برنامه‌ها را اجرا کرد و نظارت بیشتر بر بخش معدن هم خواستار شد.

کرباسیان یادآوری کرد: اخیراً اکتشافات خوبی در نواحی کردستان، سیستان و بلوچستان و شرق اصفهان انجام شده و ۶۰۰ تا ۷۰۰ ناحیه امیدبخش معدنی کشف شده است. سالهای ۹۴ تا ۹۶ با قوت گرفتن برجام موفق شدیم کارشناسان و دانشمندان کانادایی، استرالیایی و حتی آمریکایی را دعوت به کار کنیم که دستاوردها و تحقیقات آن‌ها در حوزه اکتشاف بسیار ارزشمند بود.

وی افزود: اگر بتوانیم سایه سیاست را از اقتصاد برداریم کشور می‌تواند به رشد خوبی در حوزه اقتصاد دست یابد و در حال حاضر رقم رشد اقتصادی کشور در شان مردم و کشور نیست. بخش عناصر نادر خاکی دارای اهمیت بسیار است و این بخش در کشور مغفول مانده و باید در این بخش سرمایه‌گذاری صورت گیرد که مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی در این زمینه فعالیت دارد.