به گزارش اکونا پرس،

سیدامیر سامع در گفت‌وگویی ، با اشاره به اقدامات انجام‌شده در زمینه پسماند در شهر قم اظهار داشت: شهر قم به نسبت جمعیت و وسعت شهر جزء شهرهایی می‌باشد که با بهره‌وری خوب، موضوع جمع‌آوری پسماند و نظافت شهری آن انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: به‌طورقطع هرچه مردم کمک کرده و پسماند کمتری تولید شود و به روش مناسب و تعریف‌شده در اختیار شهرداری قرار گیرد، می‌توانیم عملکرد موفقی در کاهش هزینه‌های پسماند داشته باشیم.

معاون خدمات شهری شهرداری قم با انتقاد از برخی از مردم و کسبه تصریح کرد: متأسفانه برخی مردم و تعدادی از کسبه به‌موقع زباله‌ها را بیرون نمی‌گذارند و یا در خیابان می‌ریزند که این موضوع سبب افزایش هزینه‌های شهری، آلودگی و … می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه در سال ۹۵ بیش از ۳۵ درصد جمع‌آوری پسماند خارج از نوبت و دوباره‌کاری داشتیم که با برنامه‌ریزی و فرهنگ‌سازی صورت گرفته امروز به ۱۰ درصد کاهش‌یافته است یادآور شد: اگر پسماند خارج از نوبت بیرون گذاشته نشود خودروهای پسماند کمتری اعزام می‌شود و این موضوع در کاهش هزینه‌ها بسیار مؤثر است.

سامع ادامه داد: اگر مردم رعایت کرده و صرفاً پسماندهای تر که شامل پسماند آشپزخانه بوده را به ما تحویل دهند و بقیه موارد مثل تیغ، لامپ کم‌مصرف، باطری و … که جز پسماند ویژه و خطرناک هستند را در کیسه جدا بریزند، این موضوع نیز شهرداری را در تفکیک پسماندها و تولید کود عالی کمک می‌کند.

معاون خدمات شهری شهرداری قم با اشاره به اینکه روزانه از ۳۰۰ تن پسماند تر حدود ۱۰۰ تن کود تولید و به کشاورزان و… ارائه می‌شود گفت: اگر مردم از قبل تفکیک را انجام داده و پسماند خطرناک در آن نریزند این پسماند می‌تواند عاری از فلزات سنگین باشد.

وی با بیان اینکه تا ۳۰ درصد پسماندی که در خانه‌ها تولید می‌شود پسماند خشک است، گفت: اگر مردم این پسماندها را جدا کرده و به ظرفیت شهر تبدیل شود از ۷۰۰ تن پسماند در روز، می‌توانیم ۱۴۰ تن انواع پسماند ازجمله  پلاستیک، کاغذ و… بازیافت داشته باشیم.

سامع اذعان کرد: اگر شهرکثیف نشده یا کمتر کثیف شود و اگر زباله تولید نشود و یا کمتر تولید شود و همچنین به‌صورت جداسازی تحویل داده شود هزینه‌ها به‌شدت کاهش می‌یابد.