به گزارش اکونا پرس،

به نقل از روابط عمومی آب منطقه ای گیلان، وحید خرمی شامگاه سه شنبه در گفتگوی ویژه خبری در صدا و سیمای مرکز گیلان ( شبکه باران)  با بیان اینکه اراضی کشاورزی در خارج از محدوده سد سفیدرود، سنتی آبخور هستند، اظهار کرد: این اراضی منابعی برای ذخیره ندارند و در حال حاضر مشکل ما این است که کشاورزان بالادست آب را مصرف کرده و به پایین دست نمی‌رسد ، البته با برنامه ریزی های صورت گرفته مسیرهای انحرافی را در بالادست بسته‌ایم تا این مشکلات برطرف شود.

مدیر عامل آب منطقه‌ای گیلان با اشاره به اینکه بیش از ۸۰ درصد کشاورزان طبق راهکارهای ارائه شده توسط جهاد کشاورزی استان کشت می‌کنند، افزود: بر اساس تقویم زراعی آبگذاری کانال های آبیاری تا پایان تیر ماه ادامه دارد و کسانی که از تقویم زراعی عقب ماندند و در کشت تأخیر دارند ، اگر شرایط اجازه دهد حداقل‌هایی را روی کانال‌ها قرار می‌دهیم تا کشاورزان بتوانند از آن استفاده کنند.

وی با بیان اینکه تقویم زراعی امسال بهتر از سال گذشته رعایت شده است، اضافه کرد: تقویم زراعی جهاد کشاورزی با اصول علمی سازگار است و اگر آن را رعایت کنیم مشکلات بخش آبیاری کمتر خواهد شد.

خرمی با اشاره به وجود بیش از ۴۵۴ ایستگاه پمپاژ آب در سطح استان، بیان کرد: حدود ۳۰۰ حلقه چاه خارج از شبکه تأسیس شده و تمام تجهیزات در مدار است و استفاده می‌شود و هیچ چاه آب خاموش نمانده و امیدواریم کشاورزان هم به یکدیگر کمک کنند.

وی با بیان اینکه کمیته منابع و مصارف آب استان شرایط را به صورت هفتگی پایش می‌کند، گفت: کسانی که جدول زراعی را به خوبی رعایت کنند تا پایان تیرماه مشکلی در زمینه آبیاری زمین‌های کشاورزی خود نخواهند داشت.

مدیر عامل آب منطقه‌ای گیلان با بیان اینکه حدود ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب به دلیل عدم لایروبی انهار بین مزارع تلف می‌شود، افزود: اگر کشاورزان انهار خود را تمیز نگه دارند آب سریع‌تر به پایین‌دست می‌رسد