به گزارش اکونا پرس،

به نقل از پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، هادی محمودنژاد در گفت‌وگویی در رابطه با اقدامات این آستان مقدس در راستای کاهش مصرف برق اظهار کرد: طی سه سال گذشته با توجه به شرایط نابسامان برق کشور و مشکل در تولید آن و با توجه به درخواست شرکت توزیع برق استان قم نسبت به کاهش مصرف انرژی در حرم مطهر اقدامات زیادی صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه تمامی چراغ‌های پارکی صحن جوادالائمه علیه السلام به صورت دائم از مدار خارج شده است، افزود: برج‌های نوری صحن جوادالائمه علیه السلام با مجموع مصرف ۸۰ کیلو وات فقط در شب‌های قدر به صورت کامل روشن می‌شود و در بقیه ایام سال با ظرفیت حدود ۲۰ کیلووات مورد بهره برداری قرار می گیرد و در تابستان سال جاری مصرف به حدود ۱۰ کیلو وات کاهش یافته است.

معاون اجرایی آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها افزود: در صحن صاحب الزمان(عج) نیز با حذف برج‌های نوری مصرف برق ۲۰ کیلو واتی این صحن به ۱۲ کیلو وات کاهش پیدا کرده و در تابستان امسال نیز این آمار به هشت کیلو وات کاهش یافته است.

وی ادامه داد: لوستر بزرگ شبستان امام خمینی(ره) به تنهایی دارای مصرف ۸ کیلووات بود که در خرداد امسال با جایگزینی تعدادی چراغ ال ای دی مصرف این لوستر به حدود ۴ کیلو وات کاهش پیدا کرده است.

محمودنژاد خاطرنشان کرد: ۱۰۵ عدد لوستر ۶۰۰ وات در شبستان های امام خمینی(ره ) و حضرت نجمه خاتون(س) در ابتدای سال جاری به لوسترهای ۱۲۰ وات تبدیل شده و مصرف ۶۳ کیلواتی این لوسترها به حدود ۱۳ کیلو وات کاهش پیدا کرده است.

وی اضافه کرد: همچنین روشنایی ۲۶ کیلو واتی گنبد مطهر در تابستان امسال با کاهش ۵۰ درصدی مصرف به حدود ۱۳ کیلو وات تقلیل پیدا کرده است.

معاون اجرایی آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها افزود: در صحن امام رضا علیه السلام و امام هادی علیه السلام طی سه سال گذشته با حذف ۹۰ عدد لامپ گازی ۱۶۰ وات و ۵۰۰ وات جلوی مقابر و تبدیل آنها به لامپ‌های ۲۰ وات و ۷۰ وات ال ای دی و استفاده از تعدادی پرژکتور ال ای دی ۱۵۰ و ۲۰۰ وات و همچنین کاهش ۱۰ کیلوواتی روشنایی در تابستان امسال در مجموع از ۳۵ کیلو وات به حدود ۸ کیلو وات کاهش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه روشنایی رواق‌های حرم مطهر نیز با جایگزینی لامپ‌های ال ای دی حدود ۵۰ درصد کاهش مصرف داشته است، افزود: در پارکینگ حرم مطهر نیز با کاهش ۸۰ درصدی روشنایی، مصرف ۲۵ کیلوواتی به حدود ۵ کیلووات تقلیل یافته است.

محمودنژاد تصریح کرد: در سال جاری به منظور کاهش مصرف انرژی در ساعات پیک بار درخواست‌هایی به مدیریت‌های مختلف آستان ارسال شد تا در ساختمان‌های اداری با خاموش کردن چراغ‌های اتاق‌ها و راهروهای محل کار خود و استفاده از نور طبیعی و همچنین تنظیم دمای سیستم سرمایشی در مصرف انرژی تا حد ممکن صرفه جویی شود.

وی با اشاره به صرفه‌جویی بیش از ۷۵ درصدی مصرف برق حرم مطهر بانوی کرامت در بخش‌های یادشده ادامه داد: طی سه سال گذشته مصرف برق حرم مطهر در بخش‌های یادشده از مجموع ۲۵۷ کیلو وات به ۶۱ کیلو وات رسیده و با جایگزینی لامپ‌های پرمصرف به ال ای دی و کاهش روشنایی‌ها، ۱۹۶ کیلو وات در مصرف برق صرفه جویی شده است.