به گزارش اکونا پرس،

به نقل از روابط عمومی شرکت آب وفاضلاب استان مرکزی ، مهندس یوسف عرفانی نسب مدیرعامل این شرکت در جلسه شورای ادارای استان  که در روز دوشنبه 21 تیرماه برگزار شد ، گزارشی از وضعیت منابع و مصارف آب استان ارائه نمود.

وی با تاکید بر ضرورت مدیریت مصرف آب در استان مرکزی گفت : این شرکت ضمن فرهنگ سازی مصرف بهینه آب با  اطلاع رسانی از طریق قبوض به مشترکین جهت رعایت الگوی مصرف و سایر فعالیت های فرهنگی ، مشوق هایی همانند آب امید مبنی بر حذف هزینه مصارف پایین و با اعمال مدیریت فشار در شبکه های آب تلاش دارد از افزایش مصرف جلوگیری نماید.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی افزایش تعرفه به شکل تصاعدی را یکی از عوامل موثر در کاهش مصرف آب دانست و افزود : استان مرکزی به دلیل اینکه در منطقه خشک و نیمه خشک واقع شده از لحاظ رنگ بندی جزو استانهای قرمز رنگ است و در وضعیت بحرانی قرار دارد.

وی در بخش دیگری از سخنانی خود بیان داشت : 99/99 درصد جمعیت شهری این استان به غیر  از برخی حاشیه‌نشینان شهرهای پرجمعیت زیر پوشش شبکه آبرسانی قرار دارند.

مهندس عرفانی نسب افزود: از یک‌هزار و ۱۱۳ روستای استان، ۸۵۶ روستا معادل ۹۰ درصد جمعیت روستایی زیر پوشش شبکه آب قرار دارند و چنانچه ۳۰ روستای شناسایی شده استان همکاری می‌کردند که زیر پوشش این شبکه قرار گیرند، ۹۵درصدجمعیت روستایی در دایره شمول خدمات آبرسانی قرار می‌گرفت.

وی، جمعیت تحت پوشش فاضلاب شهری استان مرکزی  را ۷۰درصد عنوان کرد و گفت: ظرفیت تصفیه‌ فاضلاب استان 75درصد است و اکنون ۳۱۳ هزار آحاد مشترک را زیر پوشش قرار می‌دهد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی بیان کرد: ۷۲۱ حلقه چاه در شهر ها و روستاها ، ۱۴۶ دهنه چشمه و ۲۸ رشته قنات در این استان فعال است و اکنون نگرانی‌ها از خشکی قنوات و چشمه ها است که در این راستا بحث جیره‌بندی منابع آبی مطرح است.

مهندس عرفانی نسب با بیان اینکه 14 تصفیه‌خانه فاضلاب این استان در شهرها و روستاها در مدار بهره‌برداری است، افزود: از مجموع یک‌هزار و ۵۳۲ لیتر بر ثانیه پساب خروجی تصفیه خانه های فاضلاب  استان مرکزی،  ، تنها ۱۲۰ لیتر بر ثانیه به صورت هدفمند استفاده می‌شود و بقیه  قابلیت واگذاری دارد.

وی از اجرای گام  سوم ساخت تصفیه‌خانه فاضلاب در شهرهای اراک و خمین در حال حاضر خبر داد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی تاکید کرد: ۱۲ درصد مشترکان استان مشمول طرح آب امید هستند و بیش از 54 درصد آنان نیز مصرف دو برابر و بیش از ۲ برابر الگوی مصرف دارند.

مهندس عرفانی نسب در خصوص وضعیت تنش آبی در استان مرکزی بیان نمود : در بحرانی ترین وضعیت سال گذشته، 30 روستا آبرسانی سیار شده است و از ابتدای امسال تا کنون 18 روستا دارای مشکل کمی و 14 روستا دارای مشکل کیفی بوده اند که 980 سرویس آبرسانی سیار برای آن ها انجام شده است و پیش بینی می شود در بدترین وضعیت در سال جاری 125 روستا نیاز به آبرسانی سیار داشته باشند.

وی میزان بدهی این شرکت را از مشترکان دو هزار میلیارد ریال(دویست میلیارد تومان) عنوان کرد.