به گزارش اکونا پرس،

دکتر سید مرتضی سقائیان‌نژاد در گفت و گویی با اشاره به بررسی طرح « قانون انتزاع بخش ساختمانی و شهرسازی از وزارت راه و شهرسازی و تشکیل وزارت حمل و نقل و وزارت ساختمان، شهرسازی و آمایش سرزمین» در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: این موضوع از گذشته هم مطرح بوده اما طرح جدید اشکالات جدی دارد.

وی با اشاره به اینکه طرح تفکیک حوزه راه و ترابری از مسکن و شهرسازی در گذشته هم مد نظر مجلس شورای اسلامی بوده اضافه کرد: طرح جدید اما شکل جدید و الحاقاتی دارد که می‌تواند در مسیر حرکت شهرداری‌ها موانع جدی ایجاد کند.

شهردار قم با اشاره به ادغام سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها با وزارت مسکن و شهرسازی در طرح جدید ادامه داد: این موضوع تبعات بسیار گسترده‌ای دارد و تصمیمی است که باید با دقت بیشتری بررسی شود.

وی گفت: یکی از مشکلات اساسی ما این است که در نظام جمهوری اسلامی، شهرداری‌ها هنوز پس از چهار دهه جایگاه واقعی خود را ندارند.

سقائیان‌نژاد با بیان اینکه پس از تعطیل شدن انجمن شهر و اتحادیه شهرداری‌ها جایگاه این نهاد در کشور متزلزل شده است اظهار داشت: این درحالی است که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ۳۸ درصد شهرنشین داشتیم اما امروز این رقم به ۷۱ درصد رسیده است و اهمیت و نقش شهرداری‌ها در زندگی مردم، هر روز در حال افزایش است.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۳۱ هزار دهیاری و نزدیک به هزار و ۴۰۰ شهرداری در کشور وجود دارد ادامه داد: بودجه شهرداری‌های کشور بالای ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است و تعداد کارکنان آنها به بیش از ۳۰۰ هزار نفر می‌رسد.

شهردار قم گفت: در ابتدای انقلاب شهرداری‌ها زیر مجموعه وزارت کشور بودند و این وزیر هم به نوعی شیخ الوزرا محسوب می‌شد؛ بعد از تصویب متمم قانون اساسی وزیر کشور به حاشیه رفت و جایگاهی مانند دیگر وزرا پیدا کرد که جایگاه شهرداری‌ها باز تضعیف شد.

وی با اشاره به طرح جدید مجلس شورای اسلامی برای انتقال سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها به وزارت مسکن و شهرسازی اضافه کرد: بردن سازمانی با این عظمت، در یک وزارتخانه‌ای که هزار مشکل دارد، جایگاه شهرداری‌ها را باز هم تقلیل خواهد داد.

سقائیان نژاد با بیان اینکه نوع کار این سازمان با وزارت مسکن وشهرسازی همخوانی ندارد اظهار داشت: شهرداری‌ها مسئول نگه داشت شهرها هستند و وزارت مسکن مسئول ساخت شهرها و ادغام این دو وظیفه موجب تداخل‌های نظارتی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مطابق این طرح مسائل مربوط به شوراهای شهر در وزارت کشور باقی می‌ماند ابراز داشت: شورای شهر و شهرداری‌ها مکمل یکدیگر هستند و نباید امور آنها را میان دو وزارتخانه توزیع کرد.

شهردار قم با تاکید بر اینکه این موضوع با عجله در حال تصمیم‌گیری است گفت: مجلس شورای اسلامی باید با استفاده از نظرات کارشناسی اشکالات این طرح را برطرف کند.

وی ادامه داد: یکی از خطرات این تصمیم‌گیری دولتی شدن شهرداری‌ها و کاهش استقلال آنها است که در عمل موجب تضعیف شوراهای اسلامی شهر خواهد شد.

سقائیان نژاد با اشاره به اهمیت و سرنوشت‌ساز بودن تصمیمات در حوزه کاری شهرداری‌ها ادامه داد: بنا بر اعلام نهادهای بین المللی، تا پایان هزار سوم ۹۰ درصد مردم کره زمین شهرنشین خواهند بود؛ در چنین شرایطی هر تصمیم در این زمینه باید پشتوانه قوی کارشناسی داشته باشد.

www.qom.ir/73244