به گزارش اکونا پرس،

به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاوزی استان مرکزی ،«علی‌ اصغر زارعی افزود: طرح سایبان باغ‌ها در هفت هکتار از باغ‌های شهرستان تفرش اجرا شده و ۴۷در هکتار از باغ‌های شهرستان ساوه در حال اجرا است. وی ادامه داد: با توجه به افزایش گرما و تغییر اقلیم در کشور و استان مرکزی طرح سایبان باغ‌ها با هدف کاهش دمای هوا در این اراضی، افزایش بهره‌وری و کاهش هدررفت آب کشاورزی و کاهش تبخیر در این اراضی اجرایی می‌شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی دمای هوا در زیر سایبان باغ‌ها را ۱۰ درجه خنک‌تر از دمای بیرون عنوان کرد و گفت: اجرای این طرح کاهش ۳۰ درصدی مصرف آب در اراضی باغی و جلوگیری از بروز خسارت گرمازدگی و سرمازدگی در این اراضی را به همراه دارد.

زارعی، هزینه اجرای طرح سایبان باغ‌ها در هر هکتار از اراضی باغی را سه میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: محدودیتی برای پرداخت تسهیلات برای اجرای این طرح در باغ‌های استان وجود نداشته و متقاضیان می‌توانند با مراجعه به سازمان جهاد کشاورزی استان نسبت به دریافت این تسهیلات اقدام کنند. وی ادامه داد: اجرای طرح سایبان باغ‌ها در ۲۰ هکتار از اراضی باغی استان مرکزی برای سازمان جهاد کشاورزی استان در سال جاری پیش‌بینی شده بود که تاکنون بیش از ۲ برابر این تعهدها در استان اجرایی شده و آمادگی اجرای این طرح در سایر باغ‌های استان نیز وجود دارد.