به گزارش اکونا پرس،

همین احساس مسئولیت اجتماعی و تعلق عمیق به جامعه و مردم باعث شده تا مدیریت پالایشگاه در مسیر بهبود کیفیت فرآورده های تولیدی گام بردارد و فرآورده هایی تولید نماید که کمترین آثار مخرب را به محیط زیست و جامعه داشته باشد. در کنار این وظیفه، این پالایشگاه در صدد است با اجرای  پروژه های عظیم زیست محیطی و طرح جامع، در فرآیندهای تصفیه فرآورده های نفتی و ارتقاء کیفیت محصولاتی نظیر بنزین و گازوئیل، با بهترین کیفیت و مطابق با استانداردهای جهانی  به بازار عرضه کند. این شرکت در جهت حفظ محیط زیست پروژه های زیست محیطی خود را در ۳ بخش آب، خاک . و هوا اجرا می کند. در این بخش به پروژه های مربوط به آب اشاره می شود.

مدیریت پساب در شرکت پالایش نفت اصفهان :

۱- تصفیه و بازگردانی ۳۲۰ متر مکعب در ساعت پساب ارسالی از واحد های عملیاتی در تصفیه خانه صنعتی

۲- تصفیه و بازگردانی ۴۰۰ متر مکعب در ساعت پساب تصفیه خانه صنعتی،  بویلرها و برج های خنک کننده در واحد اسمز معکوس (RO)

۳- تصفیه ۴۰ متر مکعب در ساعت فاضلاب بهداشتی و استفاده جهت آبیاری فضای سبز

4- بهینه سازی واحد بازیافت آب توسط نصب سیستم کلاریفایر ، RO و UF

۵- استفاده از دستگاه UV در جهت گندزدایی فاضلاب بهداشتی

6- بهره برداری از  واحد جدید RO5 جهت استفاده از پساب واحد RO

۷- عقد قرارداد با شرکتهای معتمد سازمان حفاظت محیط زیست جهت پایش آلاینده های آب

۸- نصب سیستمهای الکترونیکی کنترل و کاهش مصرف آب (بیش از یکصد عدد شیر دارای سنسور)

9- حذف روش آبیاری غرقابی و جایگزین نمودن آبیاری تحت فشار و آبیاری قطره ای

10- راه اندازی پروژه ملی زیست محیطی تصفیه و استفاده صنعتی از  فاضلاب شهری در شرکت پالایش نفت اصفهان با رویکرد کاهش مصرف منابع (آب شرب )  با ظرفیت ۷۵۰ متر مکعب درساعت.

11- پاکسازی سفره های آب زیر زمینی به روش استحصال پلوم¬های آلودگی

12- عقد قرارداد با شرکت‌های معتمد سازمان حفاظت محیط‌زیست با هدف  پایش آلاینده‌های آب

با حضور استاندار و  در راستای مصرف بهینه آب خط انتقال ،ایستگاه پمپاژ و  تصفیه خانه پساب شهری در شرکت پالایش نفت اصفهان احداث شد.

سال گذشته برای نخستین  بار در ایران پروژه ملی زیست محیطی  تصفیه و استفاده صنعتی از  فاضلاب شهری در شرکت پالایش نفت اصفهان با رویکرد کاهش مصرف منابع (آب شرب )  با ظرفیت ۷۵۰ متر مکعب درساعت راه اندازی شد.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت اصفهان افزود: در جهت صیانت از منابع ملی و با توجه به بحران آب در استان اصفهان ، به منظور مصرف بهینه  از این مایه حیات ، این شرکت استفاده از پساب شهری را جهت تولید آب صنعتی مورد نیاز طرح ریزی و اجرا نموده  است.

مرتضی ابراهیمی گفت : بر اساس برنامه ریزی ها، انتقال وتصفیه پساب شاهین شهر با همکاری دو شرکت توانمند داخلی در سه مرحله ساخت ایستگاه پمپاژ پساب در محل تصفیه خانه ،احداث خط انتقال پساب به پالایشگاه و ساخت تصفیه خانه در محل این شرکت انجام گرفته به طوری که ظرفیت تصفیه ۷۵۰ متر مکعب برساعت پساب شهری را دارا می باشد.

 وی با بیان اینکه این پروژه ظرف مدت ۲۴ ماه انجام شد اعلام کرد:  هزینه پروژه   بالغ بر۱۰۰ میلیارد تومان در محل شرکت پالایش نفت اصفهان بوده  است.

در تأمین مالی طرح انتقال آب خلیج فارس به اصفهان که  یک بازه زمانی سه ساله برای آن تعریف شده است، شرکت پالایش نفت  و پتروشیمی اصفهان  در کنار دیگر صنایع بزرگ استان  حضوری پر رنگ دارد. که انشاا… پس از بهره برداری از این طرح با سهام خریداری شده از این آب انتقالی بهره مند می شوند.

برنامه های شرکت پالایش نفت اصفهان در آینده نزدیک

هیبریدی نمودن برج های خنک کننده شرکت

پروژه احداث واحد HERO (High Efficient Reverse Osmosis)  در جهت بازیابی آبهای فوق شور ناشی از دورریز واحد RO

 پروژه  پیش تصفیه پساب شهری