به گزارش اکونا پرس،

به نقل از اداره ارتباطات و امور بین الملل شهرداری اراک، دکتر جعفرپور در این نشست میزان پیشرفت پروژه های عمرانی شهر اراک که شامل ۱۵ پروژه می شود، را تاکنون حدود ۲۵ درصد دانست و در خصوص ارائه خدمت در مناطق حاشینه نشین اراک اظهار کرد: رسیدگی به این نقاط جزو دغدغه شهرداری است. بودجه در نقاط مختلف شهر باید عادلانه توزیع می شد، اگر امروز شاهد وجود سکونتگاه های غیررسمی هستیم به دلیل عدم اعمال مدیریت درست شهری بوده است، اگر برنامه نداشته باشیم قطعا برنامه هایی به ما تحمیل می شود و این اتفاق در قبال سکونتگاه های غیررسمی رخ داده است. اگر خواهان حل مشکلات این نقاط هستیم باید نگاه همراه عدالت داشته باشیم و توانمندسازی را دنبال کنیم.

وی صنعت، دانشگاه و نخبگان و مدیریت شهری را سه ضلع توسعه اراک دانست که هیچگاه در کنار هم نبوده اند و افزود: سهم صنعت در مدیریت شهر صفر است، از نخبگان و دانشگاه نیز در مدیریت شهر استفاده نشده است. بر این اساس شهرداری پذیرای افکار و ایده های نخبگان است و قطعا با تشکیل اتاق فکر و پالایش طرح ها می توان شهر را در مسیر درستی هدایت کرد.

دکتر جعفرپور در خصوص وضعیت باغ وحش اراک گفت: باغ وحش اراک استیجاری است و در اختیار شهرداری نیست اما درصدد تعیین تکلیف این باغ هستیم و حتی سرمایه گذار برای ساماندهی این مجموعه پای کار است.

وی با تاکید بر اینکه نباید در مرکز شهر بار ترافیک را افزایش داد، اما وجود مجتمع های تجاری در این نقطه از شهر جای نقد دارد و مجتمع آفتاب نیز که در حال ساخت است می تواند در آینده شلوغی مرکز شهر را افزایش دهد، گفت: با توجه به استقرار مراکز درمانی در مرکز شهر که از عوامل شلوغ شدن شهر است، به نظر می رسد لازم است، یک شهرک درمانی در یکی از نقاط شهر ایجاد شود تا از بار ترافیک مرکز شهر کاسته شود.

وی در ادامه اظهار کرد: هیچ مجموعه ای همچون شهرداری انواع و اقسام قرارداد را ندارد، بر این اساس حقوق ها و دستمزدها کارکنان نیز بسیار مختلف است و این امر به معنی بی عدالتی نیست.

سرپرست شهرداری اراک در خصوص رویکرد مدیریت شهری به پروژه پیاده راه سازی مرکز شهر بیان کرد: پروژه پیاده راه تعریف دارد و باید مبدا و مقصد داشته باشد، پروژه امیرکبیر تا حدودی موفق، اما ناقص بوده است، اما آیا مردم در این نقطه به معنای واقعی پیاده روی می کنند؟ مسلما خیر ولی به دلیل اینکه فضای آزادی در مرکز شهر وجود ندارد، مردم به ناچار از این خیابان استقبال کرده اند، به همین دلیل باید این پروژه کاملا اجرایی شود.

وی گفت: پیاده راه سازی در اراک یک طرح جامع دارد که باید به صورت کامل اجرایی شود، المان ها و کف پوش های این خیابان نیازمند مناسب سازی و اصلاح است و نگاه به این خیابان و طرح ها باید به شکل سیستمی باشد.

دکتر جعفرپور در خصوص وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی شهر اراک اظهار کرد: پس از شیوع بیماری کرونا سفرهای شهری کم شد، اما برای بروزرسانی ناوگان حمل و نقل دغدغه مند هستیم. ۷۰ دستگاه اتوبوس در معرض نوسازی قرار گرفته اند و تا اول مهرماه ۲۰ دستگاه آماده و وارد ناوگان حمل و نقل خواهند شد، ظرفیت اتوبوسرانی شهر اراک ۱۸۰ دستگاه است ولی در حال حاضر با ۸۰ دستگاه مدیریت می شود و باید به توسعه این ناوگان ورود جدی داشت.

وی در خصوص وضعیت آرامستان اراک نیز اظهار کرد: نقشه کاداستر و سند تک برگی برای مالکیت شهرداری بر ۳۲ هکتار زمین پشت آرامستان فعلی موجود است، اما کشاورزانی مدعی مالکیت بودند که با پیگیری انجام شده مالکیت در خصوص اراضی مورد ادعای آنها نیز به شهرداری رسید.

وی با بیان اینکه با این وجود هر بار شهرداری در زمین حاضر شد، عده ای به عنوان معارض در محل حاضر و مانع کار شدند، گفت: ظرف ۱۰ روز آینده کار اجرایی و عمرانی در این زمین آغاز می شود.

دکتر جعفرپور با اشاره به شناسایی تمامی زباله گردها، گفت: متاسفانه این معضل کشوری است و با وجود آنکه زباله گرها به شکل کولبری کار می کنند و جامعه نگاهی ترحم آمیز به آنها دارند، اما تبدیل به مافیا شده اند. به تعدادی از انها پیشنهاد دادیم که در حوزه پاکبانی به شهرداری کمک کنند، اما پس از دو روز انصراف دادند و ادعا کردند که درآمد زباله گردی بیشتر از پاکبانی است و البته تعدادی نیز معتاد متجاهر هستند، هر چند که شهرداری جهت ساماندهی آنها دست به کار شده است.