به گزارش اکونا پرس،

به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه ای مرکزی، دکتر رضا عظیمی با بیان اینکه کنتور هوشمند مزایای زیادی دارد افزود: نصب کنتور هوشمند روی چاه‌های آب موجب کنترل و نظارت بر میزان برداشت آب‌های زیرزمینی استان شده و از اضافه برداشت آب‌های زیرزمینی به شدت جلوگیری می‌کند.

دکتر عظیمی ادامه داد: با توجه به وضعیت بحرانی سفره های آب زیرزمینی در استان و به‌دلیل افت سطح آب زیرزمینی و برداشت‌های بی‌رویه و بدون برنامه از آبخوان، به منظور امکان مدیریت منابع آب و کنترل میزان بهره برداری از چاه‌های پروانه‌دار و کمک به تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی دشت ضروری است تمامی چاه‌های پروانه‌دار به کنتور هوشمند مجهز شوند.

 وی گفت: در این راستا تعداد 230 کنتور هوشمند روی چاه‌های کشاورزی استان با حجم صرفه‌جویی 5.5 میلیون مترمکعب آب در 6ماهه ابتدایی سال جاری نصب و تعداد 100 حلقه چاه مجاز دارای اضافه برداشت شناسایی شد.

مدیر دفتر حفاظت و بهره برداری از منابع آب شرکت آب منطقه‌ای مرکزی عنوان کرد: بیشترین تعداد نصب کنتور مربوط به شهرستان ساوه با 60 دستگاه و کمترین تعداد مربوط به شهرستان شازند به تعداد 4 دستگاه بوده است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: با چاه‌های مجاز استان که برداشت بیشتر از پروانه بهره‌برداری دارند برخورد می‌شود تا در راستای حفاظت از منابع آبی استان گام‌های اساسی و جدی برداشته شود و اگر کشاورزی بیش از میزان تعیین‎شده آب از چاه برداشت کند، برق به صورت خودکار قطع شده و امکان برداشت آب از چاه تا زمانی که کارشناسان آب منطقه‌ای و برق اقدام نکنند، وجود ندارد