به گزارش اکونا پرس،

به نقل از روابط عمومی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، سید رضا فاطمی امین روز جمعه در جریان سفر به جنوب استان مرکزی و با حضور در شهرستان خمین، از واحد صنعتی "مانا انرژی پاک" در ناحیه صنعتی شهید عبدالعلی سعیدی خمین بازدید کرد.

وی در این بازدید، از بخش‌های مختلف این کارخانه دیدن کرد و در گفت‌وگو با مدیران و کارگران این واحد صنعتی، از نزدیک در جریان توانمندی‌ها، روند فعالیت و مهمترین مسائل و مشکلات آن قرار گرفت.

مدیران این واحد تولیدی تأخیر در تأمین زیرساخت‌ها و افزایش نیاز آبی را به‌عنوان عمده مشکلات خود مطرح کردند که وزیر صنعت، معدن و تجارت برای حل و فصل این مسائل قول پیگیری و همکاری داد.

واحد صنعتی "مانا انرژی پاک" که با سرمایه گذاری بالغ بر 10 هزار میلیارد ریال در زمینی به مساحت ۱۱۰ هزار مترمربع در ناحیه صنعتی شهید عبدالعلی سعیدی خمین احداث و به بهره برداری رسیده است، ظرفیت تولید ۳۲ میلیون عدد سلول‌های خورشیدی فتوولتائیک در سال را دارد و برای 170 نفر فرصت شغلی فراهم کرده است.

 

تأمین ۱۰ هزار مگاوات برق با استفاده از سلول‌های خورشیدی تا ۴ سال آینده

وزیر صنعت، معدن و‌ تجارت در حاشیه بازدید از واحد تولیدی "مانا انرژی پاک" در ناحیه صنعتی شهید عبدالعلی سعیدی در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: وزارت نیرو برای ۴ سال آینده قصد دارد تا ۳۵ هزار مگاوات افزایش ظرفیت تولید برق داشته باشد که ۱۰ هزار مگاوات آن با استفاده از سلول‌های خورشیدی است.

سید رضا فاطمی امین افزود: به‌خاطر قیمت بالای گاز و فرآورده‌های نفتی و کمبود برق در برخی مناطق کشور که سبب استفاده از فرآورده‌های نفتی می‌شود، تولید برق با استفاده از سلول‌های خورشیدی حائز اهمیت است.

وی با بیان این‌که جهت گیری جهانی به سمت تولید برق با استفاده از سلول‌های خورشیدی است، اضافه کرد: "مانا انرژی پاک" نیز واحد ارزشمندی است که ظرفیت تولید بیش از یک هزار مگاوات برق را در سال دارد.

وزیر صنعت، معدن و‌ تجارت ادامه داد: مدیران کارخانه برای پیاده سازی زنجیره کامل تولید برق با استفاده از سلول‌های خورشیدی برنامه ریزی کرده‌اند که این موضوع هدف و برنامه مورد تأیید ما نیز هست.

فاطمی امین با بیان این‌که این واحد اکنون ۳۰ هکتار زمین در اختیار دارد، بیان کرد: این واحد به حدود ۱۰۰ هکتار زمین نیاز دارد که ما نیز در این خصوص قول همکاری داده‌ایم.

وی درخصوص بازدید خود از واحد پلی پروپیلن خمین نیز گفت: در زمینه بالادستی پتروشیمی سرمایه گذاری‌های خوبی در کشور انجام شده است، اما چون در پایین دستی و‌ میان دستی سرمایه گذاری‌های خوبی نداشتیم، برخی محصولات به‌صورت نیمه خام صادر می‌شوند.

وزیر صنعت، معدن و‌ تجارت پلی پروپیلن را محصول ارزشمندی در زنجیره پتروشیمی دانست و‌ افزود: در کشور حدود ۹۰۰ هزار تن پلی پروپیلن تولید می‌شود که متناسب با نیاز فعلی کشور است.

وی اضافه کرد: واحد درحال احداث پلی پروپیلن در راستای تأمین نیاز کشور حائز اهمیت است و سبب رشد صنایع دیگر نیز خواهد شد.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی و جمعی از مدیران دستگاه‌های اجرایی استان مرکزی و شهرستان خمین، وزیر صنعت، معدن و تجارت را در این سفر همراهی می‌کنند.