به گزارش اکونا پرس،

  به‌نقل از روابط‌عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی  روز گذشته جمعه 7 آبان ماه 1400 با حضور معاون گردشگری استان و تعدادی از دوستداران و حامیان محیط زیست، به مناسبت روز ملی غار پاک در  مقابل غار نخجیر جمع شده و با هدف فرهنگ سازی عموم مردم زباله‌های محوطه را جمع‌آوری کردند. 

  معاون گردشگری اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی با اشاره به اینکه در این برنامه گروهی متشکل از 28 نفر از  کوهنوردان، غارنوردان و دوستداران طبیعت حاضر بودند گفت: «این همایش ضمن پاکسازی محوطه بیرونی و داخلی غار در راستای فرهنگ سازی به گردشگران و عموم مردم و نهادینه کردن فرهنگ احترام به محیط زیست و طبیعت انجام شد.»

  حسینی با تاکید بر اینکه  همه ساله در مهر ماه به مناسبت روز غار پاک،  با همکاری گروههای مردم نهاد پاکسازی غار  انجام می‌شود گفت: «سالهای گذشته نیز به همت گروههای مردم نهاد حرکات نمادینی در این روز جهت پاکیزگی و معرفی غار صورت گرفته است که بازتاب و تاثیرات بسیار مثبتی داشت.»

   او افزود: «یکی از خطراتی که شدیدا حیات غار را تهدید می‌کند وجود زباله هاست که می‌تواند منجر به رشد انواع کپک و ... شود. غار نخجیر  جزء داشته های استان مرکزی است و برای حفظ و ارتقا و ماندگاری آن باید همه کوشش کنیم.»

  معاون گردشگری اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی  ادامه داد: «تجمع برای این برنامه ساعت ۱۰ صبح روز جمعه  7  آبان  بود بعد از این گردهمایی به پاکسازی محوطه داخل غار پرداختند.»

   غار نخجیر یکی از شگفت‌انگیزترین غارهای دنیا است که در شهرستان دلیجان در استان مرکزی وجود دارد، این غار به لحاظ ویژگی های منحصری که دارا است که به عنوان پایلوت برگزاری همایش ملی روز غار پاک انتخاب شده است. 

  غار نخجیر با بیش از 70 میلیون سال قدمت جزء عجایب خلقت الهی است که در سال 68 هجری شمسی شناسایی و کشف شد و در سال   ۸۱  به عنوان آثار ملی ایران به ثبت رسید.

   نخجیر یکی از غارهای شگفت انگیز جهان محسوب می‌شود منشورهاو اسفنج‌های بلورین کلسیت، باغ های مرجانی، دالان ها، دهلیزها، تراس ها و حوضچه‌های متعدد جلوه‌ای انحصاری به این غار داده‌ است. بافت های کلسیتی قندیل های مخروطی ، بلورهای شیشه‌ای و توده‌های گل کلمی شکل که در اثر رسوبات کربنات کلسیم ایجاد شده موجب شده است تا این غار به عنوان یکی از زیباترین غارهای جهان مطرح شود.

WhatsApp Image 2021-11-01 at 12.00.20

WhatsApp Image 2021-11-01 at 12.00.19

WhatsApp Image 2021-11-01 at 12.00.19(2)

WhatsApp Image 2021-11-01 at 12.00.18