به گزارش اکونا پرس،

به نقل از خبرنگار فرصت امروزاز قم، سید مرتضی سقائیان نژاد در جمع خبرنگاران با گرامیداشت روز قم اظهار داشت: هنوز به خوبی روز قم را درک نکرده ایم، گویا در این رویداد بزرگ، تنها شهردار در میدان است، این ایام برکات زیادی دارد و باید در بعد علمی به خوبی به این ایام پرداخته شود.

شهردار قم بیان کرد: قم، ام القرای جهان اسلام است و امتیازات مهمی دارد که باید هر یک به خوبی معرفی شود و در مدت یک هفته سمینارهایی علمی و پژوهشی در موضوعات و محورهای مختلفی برگزار شود.

وی تصریح کرد: باید دبیرخانه و ساختار منسجمی برای بزرگداشت روز قم راه اندازی و در سطح ملی و بین المللی نهادینه و شان و منزلت روز قم هنوز به خوبی درک شود.

سقائیان نژاد عنوان کرد: همه دستگاه‌ها مانند اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، حوزه‌های علمیه و غیره نیز باید به طور جدی در خصوص روز قم وارد میدان شوند و از طرفی اصحاب رسانه در این زمینه مطالبه گر باشند.

وی خاطرنشان کرد: از سال ۹۷ روز قم به تصویب شورای فرهنگ عمومی استان رسیده ولی تاکنون نتوانسته رضایت و عملکردی که شایسته آن بوده را عملیاتی کنیم؛ همه برکات در قم در ابعاد مختلف به ویژه بعد علمی و معنوی آن به دلیل وجود حضرت فاطمه معصومه(س) است.

شهردار قم گفت: قم از نظر تاریخی دارای تمدن ۷ هزار ساله و دارای آثار تاریخی زیادی است که در یک روز نمی توان همه آن را معرفی کرد، از جمله ویژگی های مهم قم، تمدن نوین اسلامی است و این امر رسالت های مدیریت شهری را سنگین تر کرده است.

وی در ادامه پیرامون ظرفیت های گردشگری و زائرپذیری قم افزود: برای افزایش ماندگاری زائران و گردشگران در قم طرح های تفریحی و رفاهی شاخصی در حال اجراست هر چند کرونا بسیاری از طرح‌ها را با مشکلاتی همراه کرد.

سقائیان نژاد بیان کرد: قم فرهنگسراهای بسیاری دارد و اصلا کل شهر فرهنگسراست و به اعتقاد من در قم نباید فرهنگسرا بسازیم، چرا که باید ظرفیت های فرهنگی موجود را شناخت و کشف کرد و آنها را تقویت کرد و با توجه به زیرساخت‌های فرهنگی در قم نباید کار فرهنگی را به ایجاد سخت افزارهایی مانند فرهنگسرا منوط نمائیم.

وی در ادامه در مورد تبدیل وضعیت نیروها اظهار داشت: ما به دنبال راهی در رفع موانع هستیم، البته حرکت هایی در مورد تبدیل وضعیت و ایثارگران انجام شد و این موضوع در شهرداری قم تسهیل شده و در حال طی شدن مراحل اداری و گزینشی است. قانونی هم در مجلس شورای اسلامی برای به کارگیری کارکنان در حال تدوین است که اگر این قانون تصویب شود، اقدامات بعدی بر اساس آن صورت خواهد گرفت.

شهردار قم ادامه داد: شهرداری برای تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی و ایثارگری دنبال بهانه ای برای بهبود شرایط کاری این افراد است.

وی با اشاره به مخالفت وزارت کشور با تشکیل معاونت فرهنگی اجتماعی عنوان کرد: معاونت فرهنگی در شهرداری قم نیاز به موافقت وزارت کشور دارد که هنوز این اتفاق صورت نپذیرفته است؛ در حال حاضر رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری قم عضوی از شورای مدیران بوده و جایگاه خوبی برای پیگیری امور دارد.

وی در خصوص پروژه خیابان شهیدان برقعی نیز خاطرنشان کرد: اجرای خیابان شهیدان برقعی ۵۰ سال است که در دستور کار قرار دارد و فرایند ساخت این خیابان سالها طول کشیده، اما مسجد در مسیر در دو سال گذشته به یکباره ثبت میراث فرهنگی شد و مشکلاتی را در مسیر به وجود اورد.

سقائیان نژاد بیان کرد: در حال حاضر به دلیل ثبت یک مسجد در مسیر این پروژه در میراث فرهنگی این طرح با مشکلاتی روبه رو شده و شهرداری قم نیز نسبت به حفظ محدوده تاریخی این مسجد با وجود افزایش هزینه های عمرانی پایبند است .

وی ادامه داد: در این طرح دو مسیر 16 متری و دو راه دسترسی از دو طرف مسجد پیش بینی شده و اطراف آن نیز آرام سازی می شود.

شهردار قم گفت:متاسفانه چند صدایی بودن در شورا و شهرداری یکی از مشکلات در مدیریت شهری است و برای پیشبرد اهداف شهری باید این چندصدایی بودن از بین برود، زیرا هر روز عقب افتادن از اجرای پروژه هزینه های سنگینی را به مدیریت شهری و شهروندان تحمیل می کند.

سقائیان نژاد در خصوص پیشرفت قم در اجرای پروژه‌ها یادآور شد: شهرداری قم با وجود شرایط تحریم موفق شده برنامه های عمرانی خود را ۷۲ درصد و بودجه های پیش بینی شده خود را ۹۳ درصد محقق کرده که در سطح کشور یک مساله بسیار قابل توجه است.

وی در مورد وضعیت پروژه عمار یاسر عنوان کرد: در این راستا اختصاص ۸۰ میلیارد تومان جهت پیشبرد برش هایی از این طرح تا پایان سال صورت گرفته و تملک تمام پلاک های بین میدان معلم تا خیابان ممتاز انجام شده و بخشی از تونل خیابان عمار یاسر نیز پایان سال جاری به بهره برداری می‌رسد.

شهردار قم در مورد جمکران گفت: روستای جمکران به صورت رسمی جزء حریم و محدوده شهری قم قرار گرفته است و امکان توسعه و رشد آن فراهم است؛ پروژه های فعال در اطراف مسجد جمکران، رینگ دوم مسجد جمکران و خیابان جمکران تاثیرات مستقیمی بر روستای جمکران دارد.

وی افزود: تا هنگامی که مسائل زیربنایی مانند آب و فاضلاب، برق، گاز و غیره در روستای جمکران تکمیل نشود امکان آسفالت معابر آن به سود شهروندان و بودجه های عمومی نیست.

شهردار قم در مور باغ پرندگان نیز تصریح کرد: عده‌ای نمی‌خواهند باغ پرندگان بازگشایی شود، در این زمینه مشکلاتی که در مسیر بازگشایی پروژه باغ پرندگان ایجاد شده و در هر نقطه‌ای ممکن است آلودگی رخ دهد اما در باغ پرندگان قم به صورت دیگری نسبت به شهرهای دیگر برخورد شد.

وی اظهار داشت: حتی در آخرین برخورد به ما گفته شده که از هر پرنده باید تست مولکولی گرفته شود! آیا در باغ پرندگان تهران، اصفهان، قمصر و ... این اتفاق می افتد که این نسخه برای قم پیچیده شده است؛ مردمی که در قم زندگی می‌کنند چه فرقی با ساکنان دیگر شهرها دارند؟ آیا اسلام گفته مردم نباید تفریح کنند؟

سقائیان نژاد گفت: این هزینه در باغ پرندگان انجام و این بوستان بسیار زیبا ایجاد شده است؛ چرا مردم قم باید محروم باشند؟بیش از یک سال است که این پروژه با خون دل و هزینه و زحمت بسیار آماده شده است اما اهتمامی برای رفع موانع بازگشایی آن از سوی دستگاه‌های مسئول دیده نمی‌شود.

وی در بخش دیگری با با بیان اینکه توقعات شورایعالی معماری و شهرسازی در بلوارپیامبر اعظم(ص)نادرست است افزود: پروژه بلوار پیامبر اعظم(ص) از سال 1374 در دستور کار است اما طرح این پروژه هنوز در شورایعالی معماری و شهرسازی دچار مشکل است. 

شهردار قم عنوان کرد: ایرادات و توقعات شورایعالی معماری و شهرسازی در موضوع این بلوار نادرست است و این شورا به عرض بلوار ایراد می‌گیرد و حتی می‌گوید آثار تاریخی که سال 1374 تخریب شده باید دوباره ساخته شود.

وی اظهار داشت: وزیر سابق راه و شهرسازی که به این پروژه ایراد می‌گرفت خود از تصمیم گیران آن در دهه 70 بود! دو سه وزیر بعدی هم جایگزین ایشان شدند اما مشکل این بلوار هنوز حل نشده است اما شهرداری به استناد مصوبه کمیسیون ماده 5 استان کار خود را در این بلوار پیش می‌برد.

سقائیان نژاد بیان کرد: شهرسازی الکترونیکی هدف مهم برنامه قم 1404 است؛ البته در عرصه شهرسازی حل این مشکلات در دستور کار قرار دارد و قدم اول ما استفاده دقیق از سامانه سرای هشت است که ظرفیت آن باید به صورت کامل استفاده شود.

وی افزود: در برنامه قم 1404 یکی از اهداف اصلی رفتن به سمت و سوی شهرداری الکترونیکی است. البته هر کار تازه‌ای تا نهادینه شده و مشکلات آن برطرف شود قدری زمانبر خواهد بودو باید صبور باشیم، در عرصه شهرسازی حل این مشکلات در دستور کار قرار دارد و قدم اول ما استفاده دقیق از سامانه سرای هشت است که ظرفیت آن باید به صورت کامل استفاده شود.

شهردار قم اظهار کرد: در برنامه قم 1404 یکی از اهداف اصلی رفتن به سمت و سوی شهرداری الکترونیکی است.

وی در مورد باغ پرندگان قم بیان کرد: متاسفانه اجازه راه‌اندازی باغ پرندگان قم داده نمی‌شود، باغ پرندگان قم از یک سال گذشته به بهترین شکل ممکن آماده شده اما با کارشکنی عده‌ای، شهروندان توانسته‌اند از آن بهره ای ببرند.