به گزارش اکونا پرس،

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی کمیته امداد، محسن مسعودیان راد، مدیرکل کمیته امداد استان قم با اشاره به اینکه در مناطق کم برخوردار حاشیه شهرها علیرغم مشکلات موجود فرصت های ویژه ای نیز وجود دارد گفت: گوهرهایی در این مناطق و خانواده های محروم وجود دارند که اگر این استعدادها به خوبی شناسایی و شکوفا شود می توان اقدامات مؤثر و بزرگی انجام داد.

وی تفکر و راهبرد غلط و ناکارآمد مکاتب غربی در مدیریت فقر و فقر زدایی را خاطرنشان و اظهار کرد: فقرزدایی و رفع اختلاف طبقاتی فقط با تزریق پول امکان پذیر نخواهد بود بلکه باید به راهبرد مترقی اسلام و قرآن کریم و آموزه های دینی متوسل شد.

مسعودیان راد اتصال اغنیا به فقرا و حرکت های خودجوش مردمی را مهمترین و کلیدی ترین دستور الهی برای مدیریت فقر عنوان و تصریح کرد: نکته مهمی که در این مسیر نباید از آن غفلت شود ولایت و رهبری واحد و متمرکز امت اسلامی برای ریشه کنی فقر است.

مدیرکل کمیته امداد استان قم با بیان اینکه خداوند متعال در آیات قرآن کریم، خمس، صدقات، زکوات و وجوهات شرعی را به عنوان منابع مالی از بین بردن فقر برشمرده است افزود: یک مدیر قوی فقرزدا باید به دنبال ارزش افزوده مادی در منابع مالی و ارزش افزوده معنوی در تقویت مهر و محبت مردم نسبت به ولایت جامعه باشد.

وی حرکت های محله محور را به عنوان اقدامات نقطه زن در حوزه فقر دانست و بیان کرد: باید اقدامات فقرزدایی در این مسیر برای مردم هر محله کاملا ملموس و مشخص باشد.

مسعودیان راد با بیان اینکه این حرکات محلات محور مورد تأیید مقام معظم رهبری است بیان کرد: لازم است حاکمیت و مدیران بالادستی در این عرصه ورود کنند تا برخی موسسات خیریه در حوزه فقرزدایی اقدامات خنثی کننده و تقابلی نداشته باشند. 

مدیرکل کمیته امداد استان قم با اشاره به حدیث لَو کانَ الفَقر رَجلاً لَقَلـتَلَهُ بِسَیفی از امیرمؤمنان تأکید کرد: مدیران فقرزدایی کشور با کمک های بلاعوض و غیر تخصصی خود نباید فقرنوازی کنند بلکه باید با شکوفا کردن و توانمندسازی این خانواده ها فقرستیزی کنند.

مسعودیان راد با قرائت آیه شریفه الّتی جَعَلَ اللهُ لَکُم قیاماً تشریح کرد: کمک ها و حمایت های مشترک سازمان های حمایتی و گروه های جهادی باید موجب قیام، قوام، تحرک و پویایی در جامعه باشد نه اینکه موجب قعود، خمود و رکود آنها شود تا بتوان آنها را به نقطه متعالی نجعلم ائمه و نجعلم الوارثین رساند.

وی با بیان اینکه در این حرکت ها باید جهانی فکر کنیم و محله ای عمل کنیم گفت: فلسفه وجودی مراکز نیکوکاری این نهاد هم همین سیاست و خط مشی است.

مدیرکل کمیته امداد استان قم مراکز نیکوکاری استان را حلقه واسط این نهاد با فعالان اجتماعی و گروه های جهادی دانست و افزود: مراکز نیکوکاری در محله ها را حتما تقویت خواهیم کرد.

وی تقویت مراکز مشاوره تحصیلی، خانواده، حقوقی، اشتغال و کارآفرینی را برای از بین بردن فقر ضروری عنوان و اظهار کرد: نخست باید با اقدامات فرهنگی گسترده در خانواده ها فقر نوین و پیچیده امروز را ریشه کرد.

مدیرکل کمیته امداد استان قم با تأکید بر اینکه بافت قدیمی اشتغال استان باید تغییر کند گفت: با ایجاد کانون های اشتغالزایی در محله های کم برخوردار قم می توان صنایع تبدیلی و تکمیلی را به این مناطق آورد و مشکلات بسیاری از خانواده های نیازمند را حل کرد.