به گزارش اکونا پرس،

به نقل از شهرنیوز، سید محسن میرهادی با اشاره به اجرای عملیات زمستانی در مناطق هشت‌گانه شهر قم اظهار داشت: در اجرای طرح عملیات زمستانی برای سال ۱۴۰۰ هماهنگی لازم بین مناطق هشت‌گانه و سازمان‌های تابعه ازجمله آتش‌نشانی و پیشگیری و رفع تخلفات شهری برای مدیریت بارش‌ها وجود دارد که به همین منظور یک هزار و ۵۰۰ نیروی خدمات شهری و۲۷۰ دستگاه از ماشین‌آلات مکانیزه به‌منظور اجرای عملیات زمستانی شرکت دارند.

وی با بیان اینکه از سال ۹۸ نهضت جمع‌آوری آب‌های سطحی در شهر برنامه‌ریزی و اجرا شد، ابراز کرد: ۱۶۰ نقطه از سطح مناطق هشتگانه شناسایی و نزدیک به ۱۵۰ مورد تا به امروز مرتفع شده است و چند پروژه مهم در زمینه کانال آب‌های سطحی در دستور کار قرار گرفته است.

به گفته مدیرکل هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری قم، در منطقه بلوار جمهوری و جوادالائمه دو فاز اول لوله‌گذاری تا رودخانه در حال  اجرا است و ادامه کانال در فاز دوم تا میدان امام حسین (ع) ادامه دارد.

وی با تأکید بر اینکه در منطقه سه توسعه کانال دفع آب‌های سطحی منتهی به کوچه ۲۵ چمران و در منطقه شش لوله‌گذاری خیابان بعثت تکمیل‌شده است؛ یادآور شد: طرح جامع مطالعاتی جمع‌آوری آب‌های سطحی قم به مدت ۱۵ ماه اجرا گردیده است.

میرهادی دیگر اقدامات صورت گرفته را لایروبی انهار روباز و کانال‌ها به میزان ۴۸۰۰ مترمکعب با اعتبار ۱۲ میلیارد ریال در سطح مناطق هشت‌گانه عنوان و اذعان کرد؛ بیش از ۵ هزار حلقه چاه در سطح مناطق خصوصاً در بافت فرسوده شهری شناسایی و پلاک گذاری، اجرای ۳۰۰ حلقه چاه جذبی با اعتبار ۲۴ میلیارد ریال و همچنین اضافه شدن ماشین‌آلات پشتیبانی ازجمله جرثقیل، تانکر مکنده با هزینه ۲۴ میلیارد  ریال به ناوگان را از دیگر اقدامات برشمرد.

اقدامات پیشگیرانه مدیریت شهری برای مقابله با آب‌گرفتگی‌ها

وی به اقدامات پیشگیرانه شهرداری برای مقابله با بحران آب‌گرفتگی‌های شهری اشاره و افزود: لایروبی مداوم ۹ رسوب‌گیر و ۲۶ سپتیک، بازدید دوره‌ای و شناسنامه‌دار کردن چاه‌های جذبی در سطح شهر به تعداد ۵هزار و۲۶۱ حلقه، کنترل و به‌روزرسانی امکانات و تجهیزات شامل ۹ پمپ آتی سر، ۳۲ دستگاه پمپ روبین، ۷۸ دستگاه پمپ کف کش، ۱۰ دستگاه لجن کش و هم‌چنین لایروبی انهار روبسته از دیگر اقدامات برای پیشگیری از آب‌گرفتگی معابر در نظر گرفته‌شده است.

مدیرکل هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری قم ادامه داد: برگزاری مانور، استخراج شرح وظایف، تهیه و ابلاغ دستورالعمل‌های لازم، آموزش پرسنل درگیر، تهیه لوحه حضور، تهیه چک‌لیست و بازدید از امکانات، تجهیزات و به‌روزرسانی آن‌ها، بازدید مستمر از نقاط حساس در بارندگی‌ها و آنالیز آب‌گرفتگی بر اساس تماس‌های شهروندان با سامانه ۱۳۷ هم از مهم‌ترین برنامه‌های ما برای مقابله با هرگونه بارش و آب‌گرفتگی شهری است.