به گزارش اکونا پرس،

محمد امین یوسف زاده مدیر مهندسی نورد ذوب آهن اصفهان در ارتباط با بومی سازی قطعات خط تولید ریل گفت: با توجه به حساسیت و اهمیت تولید ریل که در خط تولید آن از قطعات بسیار پیشرفته و هایتک استفاده می شود، اقدام به بومی سازی این قطعات کردیم.

وی با بیان اینکه از سه سال پیش کار بومی‌سازی قطعات ریل آغاز شد و در فاز اول بومی سازی مته ریل انجام شد ، تصریح کرد: رژیم صهیونیستی تولید کننده مته ریل است واین احساس به وجود آمد که به بن‌بست بزرگی رسیدیم. برای حل این مشکل به توانمندی شرکت های داخلی اطمینان کردیم و شرکت های مختلفی اعلام آمادگی کردند و در بین آنها یک شرکت در ساخت مته بسیار موفق عمل کرد به گونه ای که میزان بهره برداری از آن بیش از مدل رژیم صهیونیستی بود و باعث شگفتی همه شد.

مدیر مهندسی نورد ذوب آهن اصفهان افزود: اگر با مته رژیم صهیونیستی قرار بود کار کنیم ، قادر به ایجاد ۱۰۰ سوراخ بودیم اما با مته ساخت داخل ۱۵۰ سوراخ با قطر مشخص را می توان ایجاد کرد.

وی اظهار داشت: تولید مته بخاطر گرید آلیاژ خاص و همچنین پیچیدگی و زوایای خاص خود قطعه ، بسیار سخت بود ضمن اینکه باید روی آن یک سری زیگمنت با دقت بسیار بالا مونتاژ می شد و نهایتا خروجی که از مته انتظار داشتیم یک سوراخ با قطر مشخص بود که خوشبختانه اولین تست آن فوق العاده عالی بود.

یوسف زاده با اشاره به اینکه تحریم‌ها اگر چه سخت بود اما باعث ایجاد فرصت‌های بسیار بزرگی شد، اضافه کرد: موفقیت های مهمتری نیز در بومی سازی سایر قطعات و تجهیزات تولید ریل حاصل شده است.

رضا توکلی سرپرست بخش ریل ذوب آهن اصفهان نیز با اشاره به راه‌اندازی اره جدید شماره ۳ جهت برش‌کاری و سوراخ‌کاری ریل خاطر نشان کرد: وجه تمایز آن با مشابه خارجی در متفاوت بودن فرم و شکل مته است و با یک دهم هزینه مشابه خارجی تولید شده است.

وی افزود: این قطعه در کمترین محدوده زمانی ساخته شد که اهمیت بسیاری دارد.

رضاعلیخانی سرپرست پرداخت نهایی نورد ذوب آهن نیز گفت: پس از راه‌اندازی پروژه  ریل در سال ۹۵ ، نیاز به تهیه مته‌های رزرو جهت سوراخکاری ریل احساس شد که در همین راستا با چندین شرکت وارد مذاکره شدیم.

علیخانی، هزینه های سنگین برای واردات مته که بالغ بر هزار یورو خروج ارز را داشت و تحریم های ظالمانه را عامل اقدام برای ساخت آن در داخل کشور دانست و افزود:  در همین راستا با همکاری حوزه سفارشات و خرید و مساعدت مدیران بخش نورد پروژه تحقیق و تولید و بومی سازی مته آغاز شد و یکی شرکت از تبریز آمادگی خود را اعلام کرد.

وی بیان کرد: پس از مطالعه رزومه کاری و سوابق شرکت و اثبات شدن توانمندی آن، نمونه اصلی از مته برای آنها ارسال و کار تولید آغاز شد که خوشبختانه با موفقیت همراه بود .

علیخانی گفت: متریال، نقشه برداری، طراحی و ساخت و بسته بندی مته تماما در این شرکت انجام شده است.

اصفهان- راعی