به گزارش اکونا پرس،

تختال گرید X80 به‌عنوان جدیدترین گرید فولادی، به دست متخصصان داخلی فولاد مبارکه برای نخستین بار در خاورمیانه تولید شده و کاربرد ورق نوردشده آن در ساخت لوله‌های خطوط انتقال نفت و گاز است.

تولید تختال گرید API 5L X80 در شرکت فولاد مبارکه با توجه به دارا بودن کربن زیر 0.08 درصد و منگنز بالای 1.8 درصد، شرایط تولید ورق فولادی با استحکام بالاتر نسبت به گرید API 5L X70 را فراهم کرده که در ساخت لوله‌های انتقال سیالات توسط شرکت‌های لوله‌سازی کشور و با تأییدیه شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران کاربرد دارد. تولید این گرید توسط فولاد مبارکه علاوه بر بی‌نیازی کشور از واردات آن، گام مهمی در ارتقای کیفیت محصولات این شرکت در تراز استانداردهای جهانی محسوب می‌گردد.

گرید API5LX80 محصولی با وزن کمتر و ماندگاری بالاتر

محمد تاجمیر ریاحی مدیر فروش داخلی شرکت فولاد مبارکه اظهار کرد: برای تولید لوله‌های انتقال نفت و گاز از فولادهایی با کیفیت‌های خاص و استاندارد API استفاده می‌شود که در شرکت فولاد مبارکه طراحی و تولید شده است. جدیدترین گرید فولادی تولیدشده در فولاد مبارکه API 5L X80 است که در شرکت فولاد اکسین خوزستان نورد شده و نتایج آزمایش‌های آن مثبت بوده است.

وی افزود: اندازه لوله‌های مخصوص خطوط انتقال نفت و گاز در کشور عمدتا به میزان ۵۶ اینچ و با گرید API 5L X70 بوده که با جایگزین کردن محصول جدید با گرید API 5L X80 می‌توان تمامی خطوط لوله‌های انتقال نفت و گاز را با ضخامت و مقدار تناژ کمتر تولید و بهره‌برداری کرد.

مدیر فروش داخلی شرکت فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: با توجه به سبک‌تر شدن محصول نهایی، ازلحاظ تمامی شرایط متالوگرافی محصول،  بهره‌برداری بهتر و همچنین حمل‌ونقل راحت‌تر انجام می‌شود. ازنظر فنی نیز این گرید نسبت به گرید قبلی حدود ۷۰ مگاپاسکال استحکام تسلیم بالاتری دارد که ازلحاظ تولید تختال و نورد آن به تکنولوژی خاصی نیاز است که این امر توسط متخصصان داخلی شرکت فولاد مبارکه بومی‌سازی و اجرا شده است. با این اقدام فولاد مبارکه، ایران جزو ۱۰ کشور جهان محسوب می‌شود که توانسته این گرید را طراحی و تولید کند.

میزان جدایش انجمادی یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های کیفی این گرید است

علیرضا مولوی‌زاده مدیر متالورژی و روش‌های تولید شرکت فولاد مبارکه اظهار کرد: طراحی آنالیز تختال‌های فولادی با گرید API X80 با هماهنگی و تبادل‌نظر میان دو شرکت فولاد مبارکه و فولاد اکسین خوزستان انجام شد.

وی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های کیفی این گرید میزان جدایش انجمادی آن است، افزود: این پارامتر با درجه‌بندی مانسمان در تست ماکرواچ بررسی می‌شود و افزایش آن می‌تواند در برخی خواص ورق نهایی اشکال ایجاد کند که خوشبختانه با انجام تنظیمات تخصصی در ریخته‌گری، درجه مطلوبی از آن حاصل شد.

فولاد مبارکه عزم خود را برای پشتیبانی از تولید کشور نشان داد

قاسم خوشدل‌پور مدیر ریخته‌گری مداوم شرکت فولاد مبارکه نیز در این خصوص تصریح کرد: پس از تولید انبوه و موفق فولادهای مخصوص انتقال گاز شیرین و ترش در سال گذشته و درخواست مشتریان در افزایش تنوع این نوع محصولات و افزایش ویژگی‌های این محصولات، شرکت فولاد مبارکه عزم جدی خود را برای پشتیبانی از تولید کشور نشان داد و بار دیگر توانست تولید آزمایشی فولاد با گرید API-X80 را با موفقیت پشت سر بگذارد.

وی ادامه داد: در روزهای اخیر این تختال‌ها در شرکت فولاد اکسین خوزستان نورد شدند و در آزمایش‌های مربوط به ورق نیز به‌صورت کامل مورد تأیید قرار گرفتند؛ ورق‌های X80 برای شرکت‌های لوله‌سازی ارسال شدند تا محصول نهایی و آزمایش‌های مربوطه تکمیل شوند.

مدیر ریخته‌گری مداوم شرکت فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: این توفیق ارزشمند، گام مؤثری در خودکفایی کشور در طراحی و تولید این نوع محصولات محسوب می‌شود و مرهون دانش فنی متخصصان فولاد مبارکه است که عزم راسخ خود را در اعتلای هرچه بیشتر جایگاه این شرکت به کار گرفته‌اند.

آزمایش تختال گرید API 5L X80 فولاد مبارکه بیانگر کیفیت بالای این محصول است

امین آسیابان مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان اظهار کرد: شرکت فولاد اکسین خوزستان در سال 1388 راه‌اندازی شد که رسالت اصلی آن، رفع نیاز صنایع نفت و گاز کشور برای تولید لوله‌های خطوط انتقال نفت و گاز، ایجاد مخازن ذخیره سیالات و تحت فشار نفت و گاز و میعانات حاصل از فراورده‌های نفتی است.

وی با بیان اینکه 12 سال از عمر شرکت فولاد اکسین خوزستان گذشته است، افزود: طی 2 سال اخیر با همکاری شرکت فولاد مبارکه توانسته‌ایم ورق‌های API 5L از گرید X42 تا گرید X70 را در فولاد اکسین نورد و جهت تولید لوله‌های خطوط انتقال نفت و گاز آماده کنیم و برای نخستین بار در کشور، گرید جدید API 5L X80 تولیدشده در شرکت فولاد مبارکه به‌صورت آزمایشی در شرکت فولاد اکسین با موفقیت نورد گردید.

مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان خاطرنشان کرد: ازجمله مهم‌ترین همکاری‌های فولاد اکسین و فولاد مبارکه می‌توان به همکاری برای تحقق استراتژیک‌ترین پروژه کشور یعنی پروژه انتقال نفت گوره به جاسک اشاره کرد که خودکفایی و جلوگیری از خروج ارز از کشور را به دنبال داشت.

وی ادامه داد: احداث خط لوله انتقال نفت از گوره به جاسک، ثابت کرد که با تکیه بر توان متخصصان داخلی می‌توانیم به دستاوردهای بزرگی در کشور دست یابیم که در گذشته در انحصار تنها 10 فولادساز در جهان بوده است؛ تختال گرید API 5L X80 در کشورهای محدودی تولید می‌شوند و برای تولید لوله‌های خطوط نفت و گاز کاربرد دارند. این گرید در ایران برای نخستین بار توسط فولاد مبارکه تولید شده و نشان از برخورداری کیفی محصولات این شرکت از آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا دارد.

آسیابان اذعان داشت: این تختال با 2 ذوب آزمایشی از سوی شرکت فولاد مبارکه به شرکت فولاد اکسین خوزستان تحویل داده شده و در حال تبدیل به ورق‌های ویژه تولید لوله‌های انتقال سیالات است که با کسب نتایج مثبت آزمایشی، این ورق‌ها به صنایع نفت و گاز تحویل داده خواهد شد تا به‌صورت پایلوت در خط انتقال گاز مورد بهره‌برداری قرار گیرد و ازنظر کیفیت مورد تأیید شرکت ملی گاز و وزارت نفت واقع شود.

وی با اشاره به مزایای گرید API 5L X80 نسبت به API 5L X70 تصریح کرد: کاهش وزن خطوط لوله انتقال نفت و گاز، کاهش هزینه‌های سرمایه‌گذاری برای احداث این خطوط، کاهش میزان فعالیت‌های جانبی، امکان نصب شیرآلات روی خطوط لوله و امکان جوشکاری خطوط لوله‌های تولیدشده با این گرید، از مهم‌ترین مزایای گرید API 5L X80 به حساب می‌آید که دستاورد مهمی برای کشور است.

مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان عنوان داشت: همچنین گرید API 5L X80 نسبت به API 5L X70 خواص مکانیکی بیشتری دارد به‌طوری‌که منجر به استحکام و مقاومت بالاتری در برابر تنش‌های فشاری خطوط لوله نفت و گاز در مسیرهای مختلف خواهد شد و مقاومت در برابر ضربه و پارگی خطوط لوله را کاهش می‌دهد؛ با تولید تختال گرید API 5L X80 توسط فولاد مبارکه، این برای نخستین بار در خاورمیانه است که از چنین فولادی برای ساخت لوله‌های خطوط نفت و گاز استفاده می‌شود .

وی در پایان تأکید کرد: آزمایش‌های انجام‌شده روی تختال گرید API 5L X80 فولاد مبارکه نشان می‌دهد که این محصول از کیفیت بالایی برخوردار بوده و ازنظر خواص متالورژی و مکانیکی نیز برای کاربردهای ویژه صنایع نفت و گاز قابل‌قبول و استاندارد است.

کیفیت محصولات فولاد مبارکه رو به افزایش است

ابوالفضل حیدریان، مدیر کنترل کیفیت و آزمایشگاه فولاد اکسین خوزستان اظهار کرد: شرکت فولاد اکسین با همکاری شرکت فولاد مبارکه توانست ورق موردنیاز ساخت لوله‌های خطوط انتقال نفت گوره به جاسک را فراهم کند و در نهایت محصولاتی که از تختال‌های فولاد مبارکه در این شرکت نورد می‌شود مطابق با استانداردهای جهانی است.

وی با اشاره به ویژگی‌های تختال گرید API 5L X80 شرکت فولاد مبارکه افزود: شرکت فولاد اکسین تختال‌های فولادی گریدهای X40 تا X70 تولیدشده در فولاد مبارکه را در دوره‌های زمانی مختلفی نورد و به محصول موردنیاز صنایع لوله‌سازی تبدیل کرده است.

مدیر کنترل کیفیت و آزمایشگاه فولاد اکسین خوزستان خاطرنشان کرد: شرکت‌های فولادسازی معدودی در دنیا ازجمله پوسکو کره جنوبی توان تولید تختال گرید API 5L X80 را دارند و تولید این گرید با چنین کیفیتی توسط شرکت فولاد مبارکه بسیار ارزشمند است.

وی با اشاره به مزیت کیفی تختال گرید API 5L X80 اذعان داشت: استحکام و جوش‌پذیری بالا نسبت به گریدهای قبلی ازجمله مهم‌ترین مزیت‌های این گرید به حساب می‌آید و تولید لوله‌های انتقال سیالات بسیار کاربردی است. امیدواریم با افزایش تعامل و همکاری با شرکت فولاد مبارکه شاهد رسیدن به دستاوردهای بزرگ‌تری برای کشور عزیزمان باشیم.

جرقه احداث خطوط لوله‌های نفت و گاز توسط شرکت فولاد مبارکه

ارژنگ حمداله‌زاده سرپرست بازرسی فنی شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران اظهار کرد: تولید تختال‌های گرید API5LX80 اتفاق خوبی در صنعت فولاد کشور محسوب می‌شود و در حوزه صنعت نفت و گاز نیز تولید این گرید به لحاظ کاهش ضخامت در خطوط لوله‌های سراسری که جزو مأموریت‌های شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران است، گام ارزشمندی به حساب می‌آید.

وی افزود: اگر خطوط انتقال سراسری نفت و گاز از ورق‌های X70 به X80 تغییر پیدا کند، سرعت پروژه‌ها بالاتر رفته و زمان تحویل پروژه‌های خطوط لوله‌های سیالات کاهش می‌یابد.

سرپرست بازرسی فنی شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران خاطرنشان کرد: تولید تختال گرید APIX80 در فولاد مبارکه از اهمیت بالایی برخوردار است، چراکه تختال باکیفیت تولیدی در این شرکت، زمینه را برای تولید ورق‌های X8 فراهم می‌کند.

اصفهان- محسن راعی