به گزارش اکونا پرس،

در این نشست مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان از برگزاری نخستین نمایشگاه کتاب مجازی استان اصفهان در تاریخ ۲۰ لغایت ۲۶ آذرماه خبر داد.

حجت الاسلام و المسلمین رمضانعلی معتمدی در نشست خبری نخستین نمایشگاه مجازی کتاب استان اصفهان که در مجتمع مطبوعاتی اصفهان برگزار شد، افزود: نمایشگاه کتاب رویداد فرهنگی است.

وی ادامه داد: این نمایشگاه در راستای عدالت و سرانه فرهنگی برای آحاد جامعه برگزار خواهد شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان، هدف از تشکیل دستگاه‌های اجرایی و دولتی را خدمت به مردم دانست و اضافه کرد:از این رو دستگاه‌های اجرایی از بیت المال هزینه می‌کنند تا به مردم خدمت کنند.

وی تصریح کرد: نمایشگاه مجازی کتاب استان اصفهان برای مردم استان اصفهان ۴۰ درصد تخفیف در نظر گرفته شده است.

حجت الاسلام معتمدی افزود: بیش از ۱۱۰۰ ناشر از کل کشور در نمایشگاه مجازی کتاب استان اصفهان حضور دارند که از این تعداد ۵۰ ناشر اصفهانی هستند.

وی، در دسترس بودن و اجرای عدالت فرهنگی را از جمله ویژگی‌های نخستین نمایشگاه مجازی کتاب استان دانست و بیان کرد: برای بیش از پنج میلیون نفر جمعیت استان این ظرفیت فراهم شده و علاقه مندان می توانند به صورت ۲۴ ساعته کتاب خرید کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با اشاره به برنامه های جانبی این نمایشگاه افزود: در هر شهرستان استان اصفهان سه برنامه جنبی در هفته برگزاری نمایشگاه خواهیم داشت.

وی ادامه داد: بالغ بر یکصد برنامه در شهرستان‌ها پیش بینی شده که برنامه های جانبی نمایشگاه کتاب است و به صورت فیزیکی برگزار خواهد شد تا پویایی و بالندگی نمایشگاه حفظ شود.

حجت الاسلام معتمدی با بیان اینکه نزدیک به ۵۰۰ میلیون تومان یارانه برای نمایشگاه کتاب در نظر گرفته شده است، گفت: تمام تلاش ما بر این است که یارانه خرید نمایشگاه را افزایش دهیم.

به گفته وی، در صورت اتمام یارانه کتاب که توسط دولت در نظر گرفته شده علاقه مندان می‌توانند با ۲۰ درصد تخفیف ناشر خرید کنند.

 

حرکت به سمت عدالت فرهنگی

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران در این نشست افزود: حرکت به سمت عدالت فرهنگی به عنوان هدف اصلی نمایشگاه مجازی را در تک تک استانها پیگیری می‌کنیم.

علی رمضانی در ارتباط تصویری با این نشست بیان کرد: استان اصفهان به عنوان استان پیشتاز و الگو در زمینه نمایشگاه‌های مجازی استانی برای برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب به انتخاب همکاران درآمد.

وی گفت: امیدواریم با همکاری مجموعه ارشاد و پست استان، این نمایشگاه الگوی خوب و در تراز و فاخر در مجموعه استانی باشد.

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران بیان کرد: آن‌چه ما را به سمت نمایشگاه مجازی سوق داد، بهره مندی از موضوعات فضای مجازی، دسترسی عادلانه و حرکت به سمت عدالت فرهنگی بود.

وی اظهار کرد: تجربه برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران در سال گذشته اثبات کرد که جای جای کشور علاقمندان به حوزه کتابخوانی وجود دارند و باید برای دسترس پذیر کردن علاقمندان و ارتقا سطح مطالعه تدابیری بیاندیشیم.

رمضانی گفت: حرکت به سمت عدالت فرهنگی به عنوان هدف اصلی نمایشگاه مجازی را در تک تک استان‌ها پیگیری می‌کنیم.

وی گفت: در مجموعه طرح هایی که در خانه کتاب برگزار می‌شود، استان اصفهان پیشتاز است.

رمضانی گفت: در این نمایشگاه علاوه بر دسترسی عادلانه، دسترسی به منابع بیشتر هم اتفاق می‌افتد تا قدرت انتخاب و بهره مندی مردم افزایش یابد.

وی بیان کرد: در نمایشگاه کتاب مجازی تهران در زمینه شرکت پست تجربه مناسبی داشتیم که امیدواریم ارتقا یافته تر از آن را برای نمایشگاه اصفهان شاهد باشیم تا کتاب خریداری شده در کوتاه ترین زمان ممکن به دست خریداران برسد.

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران اظهار کرد: یارانه ای برای افراد علاقمند به کتاب و کتابخوانی در نظر گرفته شده است که امیدواریم با وجود ظرفیت‌های بسیار زیاد صنعتی و مردمی استان اصفهان این یارانه افزایش یابد.

 

همکاری اداره کل پست اصفهان با نمایشگاه مجازی کتاب

مدیرکل پست استان اصفهان نیز افزود: اداره کل پست استان اصفهان با تمام ظرفیت در خدمت نمایشگاه مجازی کتاب است.

حمید باقری افزود: اگرچه کرونا ظرفیت‌هایی را از ما گرفت اما یک سری نقاط قوت داشت که یکی از آنها نمایشگاه مجازی کتاب اصفهان است.

وی با اشاره به نقش پست در نمایشگاه مجازی کتاب اصفهان ادامه داد: زیرساخت‌هایی که در پست فراهم شده در راستای توزیع مویرگی است.

وی گفت: در استان اصفهان به ازای هر پنج هزار نفر یک واحد پستی و به ازای ۱۰۲ کیلومتر مربع یک واحد پستی داریم به عبارتی پوشش جمعیتی و مساحتی کل استان را داریم.

باقری با بیان اینکه نقطه ای در کشور وجود ندارد که به لحاظ مرسولات پستی در آن توزیع انجام نشود.

وی افزود: دومین زیرساختی که فراهم کردیم که امیدواریم خدمات با کیفیتی در راستای رسالت اصلی اداره کل پست انجام دهیم، خطوط ارتباطی است.

مدیرکل پست استان اصفهان اظهار کرد: در استان اصفهان ۱۲۰ خط ارتباطی داریم به عبارتی روزانه از مرکز استان به تمام شهرستان‌ها ۲ مرتبه ارتباط داریم و از مراکز شهرستان‌ها به روستاها حداقل هفته‌ای سه روز ارتباط برقرار شده است.

وی با بیان اینکه استان اصفهان هاب پستی مرکزی کشور است، ادامه داد: به غیر از چهار استان با همه استان‌های کشور ارتباط زمینی، فیزیکی و مستقیم داریم.

باقری، نمایشگاه مجازی کتاب استان اصفهان را بزرگترین رویداد فرهنگی اصفهان دانست.

وی ادامه داد: آموزش ناشران مبنی بر نحوه بسته بندی و آدرس نویسی، هماهنگی به منظور جمع آوری کتب، برنامه ریزی جهت جمع آوری مرسولات، ارسال مستقیم کتب به سایر استانها به منظور صیانت از کتب در باکس ویژه از جمله اقدامات اداره کل پست استان است.

 

مرسولات پستی نمایشگاه کتاب اصفهان رایگان خواهد بود

معاون اقتصاد و فرهنگ خانه کتاب و ادبیات ایران گفت:  ارسال مرسولات پستی نمایشگاه مجازی کتاب اصفهان برای خریداران رایگان است.

حسین صفری اظهار کرد: شماره ۹۱۰۰۹۸۹۸-۰۲۱ به عنوان پشتیبان و مرکز پاسخگویی نمایشگاه مجازی کتاب استان اصفهان است که تا ساعت ۱۸ پاسخگو خواهد بود.

به گفته وی، افرادی که در روستاها زندگی می‌کنند و به اینترنت دسترسی ندارند می‌توانند برای خرید کتاب با شماره پشتیبان تماس بگیرند.

صفری با اشاره به بن یارانه کتاب برای خریداران گفت: با یارانه در نظر گرفته شده برای علاقمندان به کتاب و کتابخوانی بیش از ۱۱ هزار نفر می‌توانند در سامانه بن ثبت نام کنند.

خاطر نشان می شود، مردم استان اصفهان می توانند در طول شبانه روز مدت برگزاری نمایشگاه، کتاب مورد علاقه خود را با مراجعه به نشانی اینترنتی www.ketab.ir خریداری کنند.