به گزارش اکونا پرس،

علی قاسم زاده امروز سه شنبه در نخستین نشست خبری خود با اصحاب رسانه بیان کرد: این میزان بدهی در ادبیات بودجه به عنوان کسری بودجه تلقی نمی‌شود زیرا اخیرا روندی در شهرداری‌ها بوجود آمده که از اوراق مشارکت و وام‌های بانکی استفاده می کنند.

شهردار اصفهان با بیان اینکه بخشی از هزینه‌های باقیمانده برای دوره جدید مدیریت شهری بازپرداخت اقساط خواهد بود، گفت: استفاده از اوراق مشارکت و وام بانکی تدبیر مالی دوستان در دوره گذشته بوده است.

نقطه آرمانی ما تحقق شهر اسلامی است

شهردار اصفهان گفت: نقطه آرمانی ما حرکت به سمت شهر اسلامی و تحقق آن است، شهر اسلامی و جامعه از دو بخش کالبد و روح تشکیل شده است.

قاسم زاده با بیان که وقتی از شهر اسلامی صحبت می‌کنیم بخشی از ادعای ما به جسم و کالبد شهر مربوط می‌شود، ادامه داد: شخصیت و کالبد شهر اصفهان دینی و اسلامی است، از این رو برای حفظ جان، روح و روان شهر باید به سمت شهر اسلامی حرکت کنیم.

شهردار اصفهان با بیان اینکه مبنای ما در راستای شهر اسلامی تحقق اسما الحسنی در شهر است، بیان کرد: مفهوم اسلامی بودن سطحی نیست، ما آمدیم از شهر و شخصیت اصفهان صیانت کنیم زیرا شخصیت این شهر تاریخی، فرهنگی و مذهبی است.

به سمت بستن منافذ ورود پول حرام حرکت می‌کنیم

وی با اشاره به درآمدهای پایدار شهری خاطرنشان کرد: اکنون به سمت بستن منافذ ورود پول حرام حرکت می‌کنیم.

قاسم زده افزود: از زمان تصدی بر سکان مدیریت شهری سعی کردیم فرآیندهای شهرسازی را کوتاه کنیم تا عاملی بر بستن منافذ ورود پول حرام باشد.

وی ادامه داد: متاسفانه فرآیندهای خدمت رسانی در شهرداری به ویژه در شهرسازی بدون علت طولانی شده بود، گاهی اوقات طولانی شدن فرآیندها باعث می‌شود که برای تسریع در کارها و اقدامات پول اضافه پرداخت شود.

شهردار اصفهان با اشاره به پدیده دلالی در شهرداری‌ها گفت: دلال‌ها و واسطه‌گران در شهرداری اصفهان  زیر ذره بین هستند و تاکنون حدود ۱۲ نفر به علت فساد در شهرداری بازداشت شدند که بعضاً اختلاس‌های بزرگی داشتند.

به گفته وی، عزم این دوره از مدیریت شهری بر مبارزه با فساد جدی است که این مهم همان تحقق بستن منافذ ورود پول حرام است.

نوسازی ناوگان حمل و نقل در دست اقدام است

قاسم زاده با بیان اینکه نوسازی ناوگان حمل و نقل از برنامه‌های جدی این دوره مدیریت شهری خواهد بود، گفت: در این حوزه با مشکلاتی همچون گرانی اتوبوس و پرداخت کامل هزینه اتوبوس توسط شهرداری و نیز عدم سرعت در تولید اتوبوس مواجه هستیم.

وی با اشاره به پروژه‌های عمرانی در حوزه حمل و نقل در اس،ن دوره اضافه کرد: پروژه تراموا در بودجه ۱۴۰۱ ردیفی نخواهد داشت و از اولویت‌های ما نخواهد بود.

شهردار اصفهان اضافه کرد: تمرکز ما بر خط ۲ مترو خواهد بود که امیدواریم تا پایان این دوره مدیریت شهری به اتمام برسد.

به گفته وی، همچنین بر روی پروژه رینگ چهارم ترافیکی متمرکز هستیم چرا که این پروژه می‌تواند به توزیع بار ترافیکی شهر کمک کند.

قاسم زاده همچنین خاطرنشان کرد: توسعه فضاهای فرهنگی در شهر اولویت کنونی شهرداری اصفهان خواهد بود.

 مهاجرت معکوس گزینه روی میز است

وی گفت: حاشیه نشینی پدیده‌ای شایع در کنار همه شهرها است وقتی شهری دارای جاذبه است از اطراف در جوار این شهر و سپس در لایه‌های شهر ورود می‌کنند از این رو باید روستاها را ایجاد کنیم تا بتوانیم مهاجرت معکوس را پدیدار سازیم از این رو پیش بینی می‌شود در آینده نزدیک شاهد مهاجرت معکوس در اصفهان باشیم.

شهردار اصفهان بیان کرد: اصفهان باید به سمتی حرکت کند که میل به سرمایه گذاری و جذب مخاطب در آن افزایش یابد.

وی ادامه داد: مهاجرت پذیری و مهاجرت معکوس بحث جدی گزینه روی میز من است، در حال حاضر به این نتیجه رسیدیم که در را به روی مهاجران نبندیم اما نخبگان و سرمایه گذاران را به سمت اصفهان سرازیر کنیم.

مسأله حق آبه زاینده رود را با جدیت پیگیری می‌کنیم

قاسم زاده اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های کنونی استان اصفهان مسأله زیست محیطی، آب، آلودگی و فرونشست است که باید با جدیت پیگیری شود، همچنین مسأله حق آبه زاینده رود با جدیت دنبال می‌شود.

وی با بیان اینکه مسأله فرونشست زمین باید با جدیت پیگیری شود، اظهار کرد: اما درخواست می‌کنیم با بزرگنمایی برای این مسأله حساسیت ایجاد نشود زیرا پیامدهای منفی به دنبال خواهد داشت

شهردار اصفهان اذعان داشت: بحث فرونشست زمین بحث جدیدی نبوده و این معضل تنها مختص به اصفهان نیست بلکه دیگر استان‌ها هم با آن درگیر هستند.

به گفته وی، مطالبه گری در عین دقت، درایت و تدبیر باید صورت بگیرد تا منجر به از بین بردن سرمایه شهر نشود.

وی ادامه داد: برای اهم مسائل شهری اقداماتی تحت عنوان میز برای خود معرفی کردم و از عوامل مرتبط درون و برون شهرداری در این راستا کمک خواستم تا با همگرایی به سمت هدف حرکت کنیم.

قاسم زاده، میز محلات، میز هوشمندسازی،میز فرهنگ، میز اقتصاد و سرمایه گذاری را از اولویت‌های مسائل دانست.

اصفهان، شهری برای زندگی شعار این دوره مدیریت شهری

وی گفت: در روند تغییر شورای اسلامی شهر و شهرداری افقی به عنوان مسیر راه معرفی شد که این افق را به عنوان شعار اصفهان، شهری برای زندگی تعریف کردیم.

شهردار اصفهان اظهار داشت: اصفهان من، شهری برای زندگی به معنای تعلق، هویت، علاقه به سرزمینی به نام اصفهان است، هرکسی که احساس تعلق داشته باشد حق زندگی در این شهر را دارد.

وی بیان کرد: اصفهان من، شهری برای زندگی یعنی هرکسی خود را اصفهانی می‌داند فارغ از تعلقات سیاسی و قومی به صرف علاقه مندی به این شهر مورد احترام و تکریم است و حق زندگی شایسته در این شهر را دارد.

تمرکز ما بر توسعه بین الملل و جذب گردشگر است

قاسم زاده گفت: تمرکز ما بر توسعه بین الملل و جذب گردشگر است تا بتوانیم دیپلماسی عمومی ایجاد کنیم.

به گفته وی، فعال شدن گروه‌های متعدد و متقابل با خواهر خوانده‌ها از تمرکز جدی ما بر این حوزه است و بنا داریم از طریق این تفاهمنامه‌ها ارتباطمان را با خواهر خوانده‌ها افزایش دهیم. را بیشتر کنیم.

حلقه‌ مفقوده در شهرداری اصفهان فقدان طرح جامع است

شهردار اصفهان افزود: با توجه به شرایط جدید اصفهان باید طرح جامع برای این شهر تعریف شود زیرا در حال حاضر طرح جامع بر مبنای توسعه شهری اصفهان نداریم.

وی ادامه داد: اگر طرح جامع بازنگری و آماده شود و مبنای توسعه شهری طرح جامع باشد برخی نگرانی‌ها برطرف می‌گردد.

اصفهان- محسن راعی