به گزارش اکونا پرس،

علی امرایی با اشاره به ثبت ۱۰ درصد رکورد روزانه بیش از ظرفیت اسمی ‌در این شرکت افزود: به‌رغم ۲۷ روز قطع کامل برق در نیمه نخست امسال و همچنین در مجموع حدود ۴۰ روز محدودیت مصرف برقی اما میزان تولید شرکت به ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تن در مدت یادشده رسید که معادل تولید کل سال گذشته بوده است.

مدیر عامل فولاد سنگان با اشاره به ثبت رکورد ماهانه بیش از ۴۷۰ هزار تن در سال گذشته در این شرکت تصریح کرد:  البته محدودیت گاز یکی از موانع تولید در فولادسنگان است، به گونه‌ای که ۲۷ روز طی ۸ ماه گذشته بر روند تولید این شرکت موثر بوده و اگر محدودیت گاز رفع شود، بیش از ظرفیت اسمی‌ که بالغ بر ۵ میلیون تن است، تولید خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه فولاد سنگان در شمال شرق کشور احداث و منجر به توسعه اقتصادی و زیرساختی در این منطقه شده است، خاطرنشان کرد: کارخانه گندله‌سازی ما با ۱۰درصد بیش از ظرفیت اسمی ‌در حال فعالیت است به گونه‌ای که روزانه بیش از ۱۷ هزار تن را پشت سر گذاشته است.

امرایی در مورد میزان تولید با توجه به چالش کمبود گاز در زمستان امسال گفت: در صورت تامین گاز مصرفی، تولید فولاد سنگان تا پایان سال‌جاری  به بیش از ۵ میلیون تن خواهد رسید، این درحالی است که هم اکنون ظرفیت این کارخانه ۵ میلیون تن است و ۱۰درصد بالای ظرفیت تولید می‌کند.

وی همچنین در مورد تامین برق مصرفی کارخانه برای سال‌های آتی افزود: در این زمینه فراخوانی از سوی دولت ارائه شده که بر اساس آن تمامی‌ فولادسازان وارد موضوع تامین برق خواهند شد.

مدیر عامل فولاد سنگان تصریح کرد: چنانچه به ظرفیت نیروگاه‌های  در دست ساخت که از پیشرفت فیزیکی برخوردارند، توجه می‌شد سریع‌تر به نتیجه می‌رسیدیم تا اینکه نیروگاه جدید احداث شود.به گفته وی، اگر از چهار سال گذشته به فکر احداث نیروگاه بودیم هم اکنون چالش کمبود برق در کشور ایجاد نمی‌شد  و کل صنایع با این مشکل مواجه نبودند.

امرایی در مورد چالش کمبود گاز صنایع نیز بیان کرد: وزارت صمت نیز باید برای این امر استراتژی داشته باشد به گونه‌ای که تمامی ‌صنایع در پالایشگاه‌ها سهامدار شوند، زیرا مشکل کمبود گاز در سال‌های آینده نیز ایجاد خواهد شد.

وی با بیان اینکه تراز گاز در کشور منفی است، افزود: هم اکنون کل گاز مصرفی در صنایع کشور کمتر از ۱۵درصد است و به دلیل ارزش افزوده و ارزآوری صنایع مختلف باید این صنایع در این زمینه ظرفیت‌سازی کنند حتی در پالایشگاه‌ها.

مدیر عامل فولاد سنگان چالش کمبود ریل را یکی دیگر از چالش‌های موجود در صنعت فولاد برای حمل مواد اولیه دانست و افزود: هم‌اکنون روزانه ۱۷ هزار تن تولید در فولاد سنگان صورت می‌گیرد که از این میزان فقط ۹ هزار تن را می‌توانیم با ریل حمل کنیم و امکان جابه‌جا کردن بیشتر از این میزان برای ما وجود ندارد.

وی تاکید کرد: برای برون‌رفت از چالش کمبود ریل باید راه‌آهن شمال به جنوب کشور دو ریله شود که فولاد مبارکه در این زمینه مشارکت دارد.

امرایی تصریح کرد: برای تحقق اهداف سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ و تحقق دستیابی به ۵۵ میلیون تن فولاد باید تمهیدات لازم برای چالش‌های پیش‌روی صنایع از جمله ریل و گاز اندیشیده شود.

وی در مورد برنامه‌های آتی شرکت فولاد سنگان خاطرنشان کرد: برای سال آینده افزایش ظرفیت کارخانه گندله‌سازی از ۵ به ۵/ ۷ میلیون تن و همچنین دستیابی به ظرفیت اسمی ‌کارخانه کنسانتره  از برنامه‌های فولاد سنگان است.

مدیر عامل فولاد سنگان با بیان اینکه فولاد سنگان کم‌صرف‌ترین واحد تولید کنسانتره در مصرف آب کشور است، افزود: ۸۰ درصد آب مورد استفاده در فولاد سنگان از طریق بازچرخانی به چرخه تولید برمی‌گردد و در نظر داریم ۲۰ درصد باقیمانده از طریق پساب تامین شود.

وی در مورد نقش فولاد سنگان در تکمیل زنجیره فولاد مبارکه تصریح کرد: طی مذاکراتی با ایمیدرو درصدد هستیم تا در زمینه حفاری و اکتشافات مشارکت داشته باشیم  به گونه‌ای که در بلند‌مدت معدن سنگان به کنسرسیومی ‌از سرمایه‌گذاران واگذار شود از این رو تا آن زمان مطالعات اکتشافی و گسترده‌ای را انجام خواهیم داد.

امرایی خاطرنشان کرد: هم اکنون ۳۰ درصد از مواد اولیه بر عهده فولاد سنگان است و در حوزه معدن و صنایع معدنی از جمله گندله، کنسانتره، اکتشاف و سنگ در‌صدد برنامه‌ریزی و توسعه هستیم.

به گفته وی، در زمینه فولاد از جمله آهن‌اسفنجی و فولادسازی با توجه به اینکه از زیر‌مجموعه‌های فولاد مبارکه هستیم برنامه‌ای برای ورود نداریم.

مدیر عامل فولاد سنگان تاکید کرد: استراتژی این شرکت  توسعه و ورود به حوزه معدن است، به گونه‌ای که هم اکنون قرارداد ۲۵ ساله با ایمیدرو داریم، اما به دلیل نداشتن معدن، ورود ما به این حوزه کاملا مشخص نیست.

وی افزود: برای دستیابی به تحقق اهداف چشم‌انداز فولاد مبنی بر دستیابی به ۵۵ میلیون تن فولاد  ما باید کارخانه‌ها را به ظرفیت برسانیم از این رو افزایش ظرفیت توسعه گندله و کنسانتره یکی از برنامه‌های ما برای تحقق این سند است.

امرایی خاطرنشان کرد: شرکت فولاد مبارکه علاوه بر پیشتازی در صنعت فولاد کشور، در تحقق زیرساخت‌های تولید ۵۵ میلیون تن فولاد نقش بی‌بدیلی دارد؛ در همین راستا، زیرساخت شبکه ریلی اهمیت ویژه‌ای دارد چراکه بیش از ۱۷ هزار تن گندله در شرکت فولاد سنگان تولید می‌شود که عملا ۹ هزار تن آن از طریق شبکه ریلی منتقل می‌شود و شرکت فولاد مبارکه پیگیر مشارکت در طرح‌های مطالعاتی دوخطه‌سازی شبکه ریلی شمال به جنوب کشور است.

امرایی با اشاره به هزار و ۸۵۰ نفر اشتغال مستقیم در فولادسنگان گفت: جانمایی این شرکت در منطقه مرزی شرق کشور باعث اشتغال‌زایی بیش از هزار نفر در سال گذشته شده که یکی از مزایای فولاد سنگان در شرق کشور است و با همکاری شرکت فولادمبارکه چهاربانده کردن پروژه ملی جاده تربت حیدریه به خواف درحال اجراست.

وی با اشاره به پیشتازی این شرکت در مسوولیت‌های اجتماعی تصریح کرد: با همراهی شرکت فولاد مبارکه ۷ مدرسه در این منطقه احداث شده و طی تفاهم‌نامه‌ای با سازمان نوسازی مدارس منطقه، ۷ مدرسه دیگر در دست ساخت است.

مدیر عامل فولاد سنگان  با اشاره به طرح مطالعه آبادانی و پیشرفت شهرستان خواف عنوان کرد: این طرح با توسعه کارآفرینی، اشتغال و حمایت از مشاغل خانگی و کوچک برکاتی برای منطقه داشته است. وی در مورد سرمایه‌گذاری در معادن سنگ‌آهن افغانستان افزود: در این زمینه درحال رایزنی هستیم تا به بازار افغانستان وارد شویم.

به گفته امرایی، ما آمادگی کامل برای سرمایه‌گذاری در معادن سنگ آهن افغانستان را داریم، اما این همکاری منوط به تعامل سیاسی بین دو کشور است.

وی با بیان اینکه ظرفیت معادن افغانستان ۵ برابر معادن ایران است، افزود: مطالعات لازم در زمینه معادن افغانستان صورت گرفته است و از تمامی ‌توانمندی‌ها و ذخایر معدنی این کشور اطلاع داریم. مدیر عامل فولاد سنگان در ادامه از دولت خواست معادن بزرگ به شرکت‌های بزرگی که در زنجیره فولاد فعالیت دارند و از توان مالی، تخصص و  اهلیت برخوردارند،  واگذار شود تا بتوان به تحقق ۵۵ میلیون تن فولاد در افق ۱۴۰۴ کمک کرد.

وی همچنین خواستار تسریع در واردات واگن و لوکوموتیو از سوی دولت شد و تاکید کرد: باید واردات ماشین‌آلات و تجهیزات پیشرفته معدنی تسهیل شود، زیرا این امر به یک چالش در کشور بدل شده، زیرا با توجه به فرسودگی ناوگان ریلی استفاده  از حداکثر ظرفیت در کشور وجود دارد.

امرایی افزود: بوروکراسی برای واردات ریل و  ماشین‌آلات معدنی زمان‌بر است و موجب اتلاف منابع مالی می‌شود.

وی همچنین با انتقاد از بند الف ماده ۴۳ قانون برنامه ششم گفت: بر اساس این بند معادن و صنایع معدنی که موجب تخریب روستاها و ایجاد مشکلات شوند باید یک درصد از محل فروش  خود را در منطقه مورد نظر هزینه کنند، این درحالی است که این قانون برای شرکت‌هایی است که پروانه بهره‌برداری از معادن و استخراج و بهره‌برداری را دارند و شامل حال فولاد سنگان نمی‌شود زیرا ما معدن نداریم. مدیر عامل فولاد سنگان خاطرنشان کرد: ما سنگ مورد نیاز را از ایمیدرو خریداری می‌کنیم و فقط فرآوری از سوی ما صورت می‌گیرد از این رو قانون یاد شده شامل حال ما نمی‌شود.

اصفهان- محسن راعی