به گزارش اکونا پرس،

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان در نشستی که با معاون سفیر لهستان، مشاور سفیر و رایزن فرهنگی این کشور و جمعی از مدیران شهرداری به منظور انتقال تجربیات لهستان در زمینه بازآفرینی و بازسازی اماکن تاریخی برگزار شد، اظهار کرد: انتقال تجربیات در بازآفرینی شهری، محور جدید همکاری شهرداری اصفهان با لهستان است، شهر اصفهان به عنوان یک شهر تاریخی در ۴ دوره پایتخت ایران بوده و دارای بیش از ۱۰۰۰ هکتار بافت تاریخی و برخوردار از فرهنگ ها، آثار تاریخی متعدد و حضور اقوام مختلف است.

وحید مهدویان تصریح کرد: اصفهان در مسیر بهترین محور تاریخی دنیا است و با توجه به سابقه تاریخی اصفهان و لهستان که از حدود ۸۰ سال پیش با اقامت لهستانی ها در اصفهان شکل گرفته، ظرفیت و بستری مناسب برای انتقال تجربیات در زمینه بازآفرینی و بازسازی شهری فراهم آمده است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان با بیان اینکه امیدوارم این نشست فصل جدید همکاری میان ما و کشور لهستان باشد، ادامه داد: قصد داریم با برگزاری نشست های تخصصی و علمی، ورک شاپ ها و ... اصفهان را در زمینه بازآفرینی شهری به یکی از بهترین شهرهای ایران تبدیل کنیم.

وی بر عزم معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان برای بازآفرینی شهری تاکید کرد و افزود: حضور لهستان با توجه به تجارب خوبی که در این زمینه دارد می‌تواند به تقویت این موضوع به ما کمک کند.

مهدویان گفت: انتظار داریم موضوع بازآفرینی شهری که با حضور و واسطه لهستان در اصفهان به دلیل سابقه همکاری تاریخی دو کشور آغاز شده باعث ایجاد هم افزایی و همکاری در رابطه با این موضوع با کشورهای دیگر شود.

وی اضافه کرد: امیدواریم در آینده ای نزدیک با توجه به عزم ما و حساسیت و دقتی که در لهستان وجود دارد شاهد اتفاقات خوبی در حوزه بازآفرینی شهری باشیم.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان تاکید کرد: جانمایی نقشه بافت های تاریخی، پلاک ها و ... را در اختیار لهستانی های مرتبط با این موضوع قرار می دهیم تا نسبت به بازسازی و بازآفرینی اماکن تاریخی اصفهان اقدام شود.

وی افزود: همکاری با لهستان از بازآفرینی شهری شروع شده اما ابعاد دیگری را در حوزه های تخصصی و علمی در بر خواهد گرفت و امیدواریم نه تنها با لهستان بلکه با سایر کشورها نیز بتوانیم همکاری های خود را در موضوعات مختلف دیگر داشته باشیم.

مهدویان با بیان اینکه پیش نویس تفاهم‌نامه از نظر ابعاد زمانی و مکانی تهیه می شود، گفت: این موضوع پس از بررسی سفارت به یک تفاهم نامه مشترک و به مبنای همکاری تبدیل می شود تا وظایف مشخص و بر اساس این تفاهم نامه کار اجرایی در سریعترین زمان ممکن آغاز شود.

 

تجربیات لهستان در زمینه بازآفرینی شهری در اختیار اصفهان قرار می گیرد

در ادامه این نشست تخصصی، معاون سفیر لهستان با ابراز خرسندی از حضور در اصفهان، اظهار کرد: دهمین سالگرد ورود پناهندگان لهستانی را در ایران جشن می گیریم و در کنار این اتفاق فرصت خوبی برای برنامه ریزی جهت بازسازی و بازآفرینی شهر اصفهان وجود دارد.

"ویچخ اونولت" با بیان اینکه این موضوع از جهت تاریخی یک اتفاق بسیار مهم برای شهر اصفهان و کشور لهستان است، افزود: بازآفرینی و بهسازی اماکن تاریخی اصفهان می تواند منجر به معرفی بیشتر این شهر به لهستانی ها و باعث افزایش گردشگر شود.

وی ضمن ابراز امیدواری برای پیشبرد این پروژه به نحو بسیار مطلوب از سوی لهستانی ها، تاکید کرد: تجربه همکاری بسیار خوبی میان دو طرف از زمان ورود لهستانی ها در زمان جنگ جهانی دوم به ایران وجود دارد که می تواند زمینه ای بسیار مناسب برای اجرای پروژه های بیشتر در این شهر باشد.

معاون سفیر لهستان با بیان اینکه پایتخت لهستان و شهرهای دیگر این کشور در زمان جنگ جهانی دوم ضربه های زیادی خورد که به طور کامل آسیب دید، ادامه داد: همین امر باعث شد ما تجربه بسیاری در زمینه بازسازی مکان های تخریب شده به دست بیاوریم به همین دلیل می توانیم در زمینه مشارکت با ایران برای بازسازی مفید باشیم.

وی اضافه کرد: لهستان سازمان ها و کارگاه های معماری و همچنین معماران بسیاری دارد که بسیار علاقمند به همکاری با ایران بوده و خوشحال می شوند تجربیات خودشان را در اختیار اصفهان قرار دهند.

"ویچخ اونولت" گفت: برای مثال سه وبینار در ماه نوامبر برگزار می شود و مشتاق هستیم در رابطه با برنامه ها و کارهایی که قرار است اصفهان انجام دهد صحبت و همفکری انجام شود.

وی ادامه داد: طی صحبت های که تاکنون داشته ایم قدم های اول را برمی داریم و یکسری از تجربیات را انتقال می دهیم، سرعت کار بسیار خوب بوده و از سال دیگر می توانیم استارت این اقدام را بزنیم.

معاون سفیر لهستان با اشاره به اینکه از چند مکان تاریخی شهر اصفهان در مرکزیت شهر بازدید کردیم، افزود: می خواهیم نقشه ای از اماکن تاریخی اصفهان با جزییات آن داشته باشیم تا بتوانیم نقشه ای برای بهسازی و بازآفرینی این اماکن تهیه کنیم.

وی تاکید کرد: اجرای این پروژه ها باعث تقویت گردشگری شهر اصفهان که به دلیل کرونا دچار آسیب بسیاری شده، می شود.

 

کشورهای با سابقه تاریخی در برخورد با مدرنیته نقش های تاریخی خود را حفظ می کنند

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان نیز در این نشست با بیان اینکه شهرها و کشورهای با سابقه تاریخی باید در برخورد با مدرنیته نقش های تاریخی خود را حفظ کرده و با جریان مدرنیته تطبیق دهند، اظهار کرد: در این مسیر باید نقشه توسعه خود را از طریق احصای فرهنگ بومی با فرهنگ های اشتراکی سایر نقاط دنیا پیدا کرده و با مدرنیته تطبیق دهیم. 

محمدعلی ایزدخواستی تصریح کرد: فرهنگ بومی در کنار برداشت های اقلیمی از سایر نقاط جهان می تواند فرهنگ سنتی را با مدرنیته تطبیق دهد. یکی از نقاط دنیا که با ما فرهنگ مشترک دارد شهروندان لهستانی هستند که توانسته اند این موضوع را درک کنند و ما شاهد برداشت بسیار خوب لهستانی ها از فرهنگ اصفهان هستیم.

وی ادامه داد: در نتیجه تجربیات تاریخی همکاری که با لهستان وجود دارد موضوعی مانند بازآفرینی شهری می تواند زمینه ای بسیار خوب برای تبادل تجربیات دو طرف باشد.

اصفهان- محسن راعی