به گزارش اکونا پرس،

"علی اکبر محرابیان" روز پنجشنبه در آیین بهره‌برداری از نخستین خط تولید سلول‌های خورشیدی در ناحیه صنعتی شهید سعیدی خمین افزود: رکورد قبلی تولید برق حرارتی، چهار هزار مگاوات بوده است.

وی با اشاره به تاکید رئیس جمهور و برنامه مجلس بر تقویت برق حرارتی، تجدید پذیر و مدیریت مصرف ادامه داد: برنامه ریزی شده تا تابستان امسال ۵۰۰ مگاوات به ظرفیت انرژی تجدید پذیر کشور افزوده شود.

وزیر نیرو اظهار داشت: سه مشکل آب، سوخت و محیط زیست در تولید برق وجود دارد و انرژی تجدید پذیر به خوبی پاسخ این مشکلات را داده است.

محرابیان گفت: انرژی خورشیدی بالاترین ظرفیت در کشور را دارد چراکه ۳۰۰ روز آفتابی در کشور داریم و در برخی مناطق کویری به ۳۵۰ روز می‌رسد.

وی با اشاره به بازدید از واحد تولید پنل‌های خورشیدی خمین گفت: آنچه امروز در این واحد مورد بازدید قرار گرفت متفاوت از گزارش‌های دریافتی بود و باید به مردم استان مرکزی تبریک گفت.

محرابیان بیان کرد: مشتاقانه منتظر هستیم که بخش‌های دیگر این صنعت بهره‌برداری شود و هفتگی و ماهیانه پیگیری می کنیم و در جلسات هفتگی تکمیل این پروژه مورد توجه ویژه قرار می‌گیرد. 

وی افزود: به طور متوسط بیش از ۱۵ هزار مگاوات کسری تراز تولید انرژی در کشور وجود دارد و ۲۲ درصد تقاضای مصرف در تابستان امسال با خاموشی یا ایجاد محدودیت برای صنایع مدیریت و بدون شک در این شرایط، تولید با چالش روبرو شد.

محرابیان ادامه داد: اگر سه شرکت دیگر مانند این واحد در کشور  ایجاد شود به راحتی می‌توان به گام‌های بلندتر از برنامه برداشت.

وی افزود: نیروی کار در خط تولید این واحد، دانش آموختگان بهترین دانشگاه‌های کشور هستند .

عملیات اجرایی واحد تولید کننده پنل‌های خورشیدی از سال ۹۶ در مساحت ۱۵ هکتار در شهرستان خمین کلید خورد.

 خمین در جنوب استان مرکزی است و اکنون ۱۲۴ واحد فعال  و با اشتغال ۲۲۸۱  نفر در شهرک ها و نواحی صنعتی این شهرستان فعال هستند.