به گزارش اکونا پرس،

به نقل از روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی ، مهندس یوسف عرفانی نسب مدیرعامل این شرکت ، در این راستا اظهار داشت : قبل از تشکیل شرکت های آب و فاضلاب ، کار آبرسانی شهرها بر عهده شهرداری ها و در حیطه وزارت کشور بود ولی با توجه به کثرت وظایف مجموعه شهرداری ها ، ضرورتی احساس شد که کار آبرسانی به مردم که یکی از حیاتی ترین نیازهای شهروندان به شمار می رود ، بر عهده یک مجموعه مجزا در حیطه وزارت نیرو و توسط یک معاونت تخصصی پیگیری گردد و در این راستا با تشکیل شرکت های آب و فاضلاب تحول عظیمی در خدمت رسانی به مردم شریف ایران اسلامی به وقوع پیوست.

مهندس عرفانی نسب ادامه داد : شرکت های آب و فاضلاب روستایی هم در سال ۷۷ از جهاد سازندگی جدا شد و به عنوان شرکت آب و فاضلاب روستایی توانست اقدامات بسیار ارزشمندی در بحث آبرسانی به مناطق روستایی در کشور انجام دهد.

وی تصریح نمود : پازل رشد و تکامل شرکت های آب و فاضلاب در سال ۹۸ با یکپارچه سازی دو شرکت آب و فاضلاب شهری و روستایی ، تکمیل گردید و هم اکنون شاهدیم که به صورت یکپارچه خدمات آب و فاضلاب به شهرها و روستاها ارائه می گردد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی به اقدامات مهم این شرکت طی سالهای گذشته اشاره نمود و بیان داشت : در استان مرکزی بعد از تشکیل شرکت آب و فاضلاب در اوایل سال ۷۰ ،  تنها ۱۵ شهر از  خدمات شرکت آب و فاضلاب بهره مند بودند ولی اکنون 34 شهر و 855 روستا در استان تحت پوشش خدمات آب و فاضلاب می باشند که در مجموع  656 هزار و 252 مشترک به صورت آحادی از خدمات شرکت آب و فاضلاب بهره مند هستند.

وی افزود: در حال حاضر 99.99 درصد جمعیت شهرها و 90 درصد جمعیت روستاها از آب شرب پایدار بهره مند می باشند.

مهندس عرفانی نسب در ادامه به وضعیت تاسیسات آب و فاضلاب اشاره نمود و گفت : علاوه بر سدها و منابع آب سطحی مانند چشمه ها و قنوات ،مجموعا 720 حلقه چاه آب در مدار بهره برداری می باشند که از طریق 10 هزار 291 کیلومتر خطوط انتقال و شبکه توزیع ، آب در دسترس مردم استان قرار میگیرد.

مهندس عرفانی نسب ادامه داد : در سطح استان 832 باب مخزن ذخیره آب به حجم 387 هزار و 725 متر مکعب ، کار ذخیره آب را بر عهده دارند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح اقدامات انجام شده در خصوص فعالیت های این مجموعه در حوزه انتقال و تصفیه فاضلاب پرداخت و گفت :در این بخش قبل از تشکیل شرکت های آب و فاضلاب فقط در قسمت شهر صنعتی اراک ، شبکه جمع اوری فاضلاب وجود داشت که در حدود ۵ درصد جمعیت استان را شامل می شد.

مهندس عرفانی با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود 70 درصد جمعیت شهری استان تحت پوشش خدمات فاضلاب قرار دارند ، اظهار داشت : هم اکنون یک هزارو 771 کیلومتر خطوط فرعی و اصلی فاضلاب و 11 تصفیه خانه فاضلاب در استان وجود دارد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی ادامه داد : در بخش روستایی دو روستای ابراهیم آباد شهرستان اراک و راونج شهرستان دلیجان دارای سیستم جمع آوری و تصفیه فاضلاب می باشند.

وی افزود :  22 آزمایشگاه آب و 8 آزمایشگاه فاضلاب نیز در شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی عهده دار بخش کنترل کیفیت اب و فرایند دفع بهداشتی فاضلاب می باشند.