به گزارش اکونا پرس،

به نقل از پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی از استان مرکزی، علی امیری معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی، از افزایش ۱۲ درصدی شناسایی تخلفات حمل و نقل کالا در زمینه اضافه بار خبر داد و افزود: از ابتدای سال‌جاری تا پایان دی‌ماه ۷۱۹ فقره تخلف اضافه بار شناسایی شده است که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با رشد ۱۲ درصدی همراه بوده است.

وی در ادامه راه‌ها را سرمایه‌های ملی برشمرد و افزود: عدم رعایت تناژ استاندارد توسط ناوگان حمل و نقل کالا موجب وارد آمدن آسیب‌های جدی به زیرساخت‌ راه‌ها در شبکه حمل و نقل جاده‌ای می‌شود که هزینه‌های زیادی را برای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای وارد می‌سازد.

به گفته معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی، برای کنترل فعالیت ناوگان حمل و نقل در راستای پیشبرد اهداف طرح سراسری گشت دروازه‌ای، تیم‌هایی متشکل از کارشناسان حمل و نقل و پلیس راه با استقرار در پاسگاه‌های پلیس راه و گاها در قالب اکیپ های سیار با استفاده از سیستم باسکول سیار، متخلفین دارای اضافه بار شناسایی و به کمیسیون رسیدگی به تخلفات رانندگان معرفی می‌شوند.

وی اظهار کرد: یکی دیگر از راه‌های کنترل اضافه بار، استفاده‌ از سامانه‌های هوشمند نظارتی است که در این راستا راه‌های استان مرکزی مجهز به چهار سامانه هوشمند توزین می‌باشد.

امیری در ادامه خاطرنشان کرد: بر اساس تحلیل داده‌های حاصل از بازدیدهای میدانی و خروجی سامانه‌های هوشمند توزین (wim) دو شهرستان دلیجان و اراک دارای بیشترین تخلف حمل کالا با اضافه تناژ هستند که می طلبد برای کنترل این مهم، نظارت‌ها با جدیتی بیش از پیش تداوم یابد.

کنترل ایمنی بار، ایمنی ناوگان، بارنامه، تجهیزات ایمنی و استانداردهای سلامت فنی وسایط نقلیه، کارت هوشمند و معاینه فنی از مهم‌ترین شاخص‌هایی است که طبق اظهارات امیری، توسط کارشناسان ایمنی و ترافیک در سطح استان مورد بررسی قرار می‌گیرد تا حمل و نقل کالا در شبکه راه‌های استان با کمترین تخلف و آسیب و بیشترین ضریب ایمنی همراه باشد.