به گزارش اکونا پرس،

به نقل از  روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه اکبرلباف، نایب رئیس کمیسیون انرژی، صنایع پالایشی و پتروشیمی، اجرای سختگیرانه قوانین برای واحدهای کوچک و متوسط پتروشیمی و پالایشی را موجب رکود این واحدها عنوان و تصریح کرد: اصلاح دستورالعمل‌هایی که به مانعی برای فعالان اقتصادی تبدیل شده می‌تواند راهگشا باشد.

وی عدم رعایت تبصره‌ 3 مواد 23 و 25 دستورالعمل اصلاح و بهبود فرآیندهای صادرات، واردات، عبور و معاوضه نفت خام، میعانات گازی و فرآورده‌ها و مشتقات نفتی در امور گمرکی، مبنی بر بازه زمانی 45 روز برای دریافت کد استاندارد و بازه زمانی 8 روز برای ارائه نتایج کارگروه تعیین ماهیت را به عنوان یکی از مشکلات صنایع پالایشی، پتروشیمی و شیمیایی بیان کرد.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان افزود: احصاء و پیگیری مشکلات تولیدکنندگان خرد از سوی پارلمان بخش خصوصی و ارایه راهکار رفع این موانع قدرت چانه زنی فعالان اقتصادی را برای رفع این مشکلات افزایش خواهد داد.

لباف تغییر بازه زمانی ارائه نتایج کارگروه تعیین ماهیت  از 8 روز مطابق با تبصره 3 ماده 25 دستورالعمل صادرات و تولید فرآورده‌های نفتی به 18روز را یکی دیگر از مشکلات این بخش دانست.

وی پیگیری تغییر روش‌های استاندارد‌سازی و روش‌های فعلی درنظر گرفته شده برای تعیین ماهیت محصولات پالایشی، پتروشیمی و شیمیایی را از دستورکارهای کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی اصفهان بیان کرد.

همچنین رضا خیامیان، مسئول کمیته نفت، گاز، صنایع پالایشی، پتروشیمی و شیمیایی ذیل کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی اصفهان، قدرتمندسازی تشکل‌های مربوط به صنایع پتروشیمی و پالایشی و اعتماد اعضاء به تشکل‌ها را تنها راه رفع مشکلات تولیدکنندگان این حوزه دانست و بر ضرورت انجام اقدامات کارشناسی در تمامی بخش‌های این صنعت برای احصاء مشکلات و راهکارهای رفع این مسایل تاکید کرد. 

وی  گفت: پیگیری مشکلات درسطح ملی بسیار راهگشا خواهد بود. 

در ادامه این جلسه تغییر دیدگاه‌های حاکمیت و وضع قوانین، بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های سلیقه ای در هردوره، عدم توجه کافی به پیشنهادات و نظرات کارشناسی اتحادیه‌ها و انجمن‌ها در تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری‌های دولت، مشکل در تامین مواداولیه، اشکال در نحوه قیمت گذاری خوراک دربورس کالا،  مسایل مربوط به کارگروه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، مشکل شرکت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه پتروشیمی وصنایع پالایشی برای تامین خوراک، خروج شرکت‌های نفتی از ستاد تسهیل، جلوگیری از صادرات واحدهای صادرکننده محصولات نفتی، پتروشیمی و شیمیایی، مشکلات مربوط به کارگروه تعیین ماهیت، تفکر نامناسب نسبت به تولیدکننده و سرمایه گذار، بررسی کوتاژهای سال 1397 در سال 1400 و الزام برای دریافت ضمانت نامه برای صادرات و اشکال در تفسیر قوانین و دستور العمل‌ها از مشکلاتی بود که فعالان اقتصادی مطرح کردند.

همچنین احصاء و پیگیری مشکلات فعالان اقتصادی حوزه صنایع پالایشی و پتروشیمی و ارایه راهکارهای رفع مشکلات از سوی انجمن مربوطه و پیگیری توسط پارلمان بخش خصوصی اصفهان و طرح پیشنهاد استفاده از نظرات تخصصی انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان حلّال و مشتقات نفتی، شیمیایی و پتروشیمی استان اصفهاندر کارگروه تعیین ماهیت از مصوبات این جلسه بود.

اصفهان-محسن راعی