به گزارش اکونا پرس،

امید قادری مدیر مهندسی کیفیت فولاد سنگان با اشاره به این‌که این پروسه با نمونه‌گیری از خطوط تولید و انجام آزمون‌های مورد نیاز بر روی مواد مختلف انجام می‌شود، گفت: انجام کامل و درست این کار نیازمند پیش‌بینی و برنامه‌ریزی است که این واحد هر ساله همراستا با سیاست‌های کلی شرکت، اقدامات و برنامه‌های مورد نیاز درحیطه وظایف خود را مشخص می‌نماید.
قادری با اشاره به عملکرد ۱۰ ماهه واحد مهندسی کیفیت فولاد سنگان در مقایسه با سال گذشته عنوان کرد: در سال ۱۴۰۰ با توجه به ضرورت پشتیبانی از خطوط تولید کنسانتره علاوه بر گندله و همچنین بررسی و نظارت کیفی بر سنگ آهن ورودی، تعداد ۵ نوع آزمون جدید به دامنه کاری آزمایشگاه و همچنین ارائه گزارشات کیفی مربوط به سنگ آهن و کنسانتره تولیدی به دامنه کاری کنترل کیفی اضافه شد.
مدیر مهندسی کیفیت فولاد سنگان افزود: در حال حاضر آزمایشگاه با انجام ۴۵ نوع آزمون منحصر به فرد به صورت کلی و روزانه بیش از ۳۸۰ مورد نمونه‌گیری و آزمون (بیش از ۱۲۰ هزار آزمون در سال) و کنترل کیفی با ارائه ۵ گزارش به صورت متوسط در روز (حدود ۱۶۰۰ گزارش در سال) به کار پشتیبانی و نظارت بر کیفیت محصول می‌‌پردازند. در نمودارهای زیر این مقادیر با سال‌های قبل مقایسه شده است.
وی دیگر اقدامات واحد مهندسی کیفیت را شامل بازنگری روش‌های اجرایی و دستورالعمل‌های کاری طبق آخرین ویرایش استانداردهای ISO و ASTM، تصدیق و صحه‌گذاری دستورالعمل‌های کاری، انجام آموزش‌های تخصصی حین خدمت، بازآموزی پرسنل، شرکت در مقایسات بین آزمایشگاهی، تدوین و جاری سازی برنامه منظم ژو کالیبراسیون تجهیزات، ایجاد سیستم گزارشات کیفی در Is-suite، تعیین اهداف کیفی برای فرآیند تولید و محصول به صورت سالانه و ارائه گزارشات ماهیانه و سالانه و در نهایت بازدید از شرکت‌های تامین‌کننده و تلاش در جهت جذب مواد اولیه با کیفیت مناسب دانست.
قادری درباره حضور واحد مهندسی کیفیت در واحدهای فولادسازی و تاثیرش در راندمان کیفیت این واحدها گفت: مهندسی کیفیت به عنوان چشم‌های باز واحد تولیدی عمل می‌نمایند و با بررسی و تحت نظر داشتن دائمی مواد اولیه، محصولات، ارائه گزارشات و بازخوردهای به موقع مانع انحراف کیفیت از مقادیر استاندارد شده و با هدف‌گذاری و تعیین مشخصه‌های کیفی (با همکاری دفتر فنی تولید) در ابتدای هر سال (با توجه به اهداف سال قبل و شرایط موجود) موجب ارتقاء کیفیت می‌شود.
وی ادامه داد: در فولاد سنگان نیز مانند سایر شرکت‌های تولیدی آگاهی از کیفیت مواد اولیه مصرفی جهت انجام صحیح تنظیمات فرایند تولید ضرورت داشته و با توجه به اینکه محصول نیز باید طبق الزامات مشتری تولید گردد عوامل کیفی محصول نیز باید مشخص بوده و با توجه به فرایند این دو، تولید انجام گردد. این مبین نقش بسیار مهم آزمایشگاه و کنترل کیفی و تاثیر پیوسته و دائمی آن بر راندمان کیفیت می‌باشد.
مدیر مهندسی کیفیت فولاد سنگان از مهم‌ترین افتخارات این واحد را اخذ استاندارد تایید صلاحیت آزمایشگاه (ایزو ۱۷۰۲۵) دانست و بیان کرد: آزمایشگاه فولاد سنگان موفق شد تنها ۳ سال پس از راه‌اندازی شرکت به عنوان اولین آزمایشگاه در منطقه صنعتی سنگان آن را کسب کند و در حال حاضر تنها آزمایشگاه دارای گواهینامه ایزو ۱۷۰۲۵ در منطقه می‌باشد. علاوه بر آن، این آزمایشگاه در مقایسه بین آزمایشگاهی نیز با موفقیت حاضر شده و در ۳ سال گذشته در آزمون مهارت (PT) با حضور ۲۷ آزمایشگاه معتبر فولادی از سراسر کشور موفق به کسب درجه عالی (امتیاز ۱۰۰ از ۱۰۰) شده است.
قادری با اشاره به برنامه‌های آتی واحد مهندسی کیفیت فولاد سنگان گفت: ساخت پایلوت پلنت کنسانتره (با همکاری واحد مهندسی کارخانه)، افزایش دامنه استاندارد ایزو ۱۷۰۲۵، توسعه دامنه کاری آزمایشگاه و کنترل کیفی در بخش روانکارها و نصب نمونه‌گیر‌های اتوماتیک در کارخانه کنسانتره (با همکاری واحد مهندسی کارخانه) از جمله برنامه‌های آتی این واحد است۰
اصفهان-محسن راعی