به گزارش اکونا پرس،

در ابتدای این نشست بهرام سبحانی، نایب رئیس اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به مشترکات و قرابت‌های فرهنگی، مذهبی و اجتماعی بین ایران و پاکستان تصریح کرد: ارتباطات تجاری میان شهروندان  این دو کشور از قدمت زیادی برخوردار است.
وی اصفهان را یکی از شهرهای بزرگ ایران و از قطب‌های اصلی صنعت، گردشگری و تجارت ایران دانست و تصریح کرد: این استان از ظرفیت‌های بی‌نظیری در صادرات فولاد، مواد پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی، خدمات فنی -مهندسی، محصولات صنایع ساختمانی، تجهیزات و ماشین آلات  و صنایع غذایی به کشور پاکستان برخوردار است.
عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی اصفهان همچنین با اشاره به توانمندی‌های بی نظیر اصفهان در حوزه‌های فولاد، نساجی و گردشگری؛ همکاری اصفهان و لاهور را در این حوزه‌ها بسیار ارزشمند دانست.
سبحانی در ادامه با اشاره به موانع تبادل کالا میان دو کشور از آمادگی اصفهان برای توسعه تجارت با پاکستان و تامین مواد اولیه مورد نیاز صنایع این کشور خبر داد.
در ادامه نومان کبیر(Nauman Kabir) رئیس اتاق بازرگانی لاهور با بیان اینکه اتاق بازرگانی لاهور با ۳۲ هزار نفر عضو و صد سال قدمت از قدیمی‌ترین اتاق‌های بازرگانی کشور پاکستان است، افزود: ما حامل پیام صلح و دوستی از پاکستان هستیم.
وی با اشاره به تسهیل قوانین مربوط به تجارت با پاکستان از خصوصی‌سازی صنعت فولاد در این کشور خبر داد و گفت: ما خواستار حضور ایران در مناقصات این حوزه هستیم.
رئیس اتاق بازرگانی لاهور حجم تعاملات تجاری ایران و پاکستان را علیرغم اشتراکات مذهبی و هم مرز بودن، نامناسب دانست و افزود: مشکلات مربوط به انتقال ارز و مشکلات بانکی، مانعی برای گسترش مبادلات تجاری با این کشور بوده است.
وی همچنین اظهار داشت: طی سفر وزیر صنعت پاکستان به ایران طی ماه‌های گذشته وتمهیدات مجلس این کشور قرار است ساز و کارهای مناسب برای گسترش تعاملات اقتصادی طرفین فراهم شود . نومان کبیر از تمایل بخش خصوصی لاهور برای تعامل تجاری و اقتصادی با همتایان ایرانی خود خبر داد و ابراز امیدواری کرد راه‌های بدیعی برای برقراری این تعاملات خلق شود.
در ادامه این نشست‌ هیئت تجاری لاهور با همتایان اصفهانی خود به صورت B2B دیدار و گفت‌و‌گو کردند.
انعقاد تفاهم نامه همکاری میان اتاق بازرگانی اصفهان و لاهور
نشست بعدی هیئت تجاری لاهور با حضور دبیرکل اتاق بازرگانی اصفهان، رئیس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه، مشاورو دستیار شهرداراصفهان در امور اقتصادی و سرمایه‌گذاری و مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین المللی اصفهان، رئیس اتاق بازرگانی لاهور و هیات همراه در بعدازظهر همان روز برگزار شد.
در ابتدای این نشست بهنام ابراهیمی، دبیرکل اتاق بازرگانی اصفهان نیز با بیان اینکه پتانسیل همکاری بین اصفهان و پاکستان به ویژه در زمینه‌های فولاد، مصالح ساختمانی و محصولات پتروشیمی وجود دارد افزود: سایر حوزه‌های دارای امکان تجارت بالقوه نیز توسط اتاق بازرگانی اصفهان شناسایی شده است.
وی خواستار تلاش مضاعف برای شناسایی این فرصت‌ها به فعالان اقتصادی پاکستانی و اتخاذ تمهیداتی برای حل معضلات کلی تجارت از طریق انعقاد تفاهم نامه‌ای برای پذیرش گواهی استانداردهای محلی، در نظر گرفتن تعرفه‌های ترجیحی در حوزه‌های دارای پتانسیل تجاری، طراحی راهکارهای تسهیل تسویه مبادلات بین‌المللی و ایجاد ظرفیت‌های لازم در حوزه حمل و نقل و خدمات بیمه ای شد. ابراهیمی همچنین یکی از راهکارهای توسعه تعاملات تجاری میان کشورها را راه اندازی اتاق تسویه (Clearinghouse )به منظور تسهیل مبادلات مالی طرفین دانست که مورد توجه خاص اتاق بازرگانی لاهور قرار گرفت و مقرر شد راهکارهای ایجاد این اتاق با اتاق بازرگانی لاهور بررسی شود.
اعلام آمادگی نمایندگی وزارت امورخارجه اصفهان درتسهیل مراودات تجاری طرفین
همچنین علیرضا سالاریان، رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در اصفهان در راستای پیگیری مفاد تفاهم نامه میان اتاق‌های بازرگانی اصفهان و لاهور و به منظور کمک به تسهیل تعاملات تجاری طرفین اعلام آمادگی نمود.
اعلام آمادگی شهرداری اصفهان برای توسعه تبادلات اقتصادی و تجاری با لاهور
علیرضا مرتضوی، مشاور و دستیار شهردار اصفهان در امور اقتصادی و سرمایه‌گذاری نیز در این نشست با بیان اینکه شهر لاهور به واسطه خواهر خواندگی با اصفهان برای ما از اهمیت زیادی در فعالیت‌های تجاری و اقتصادی برخوردار است، از اعلام آمادگی شهرداری اصفهان برای توسعه مراودات اقتصادی و تجاری با لاهورخبرداد.
وی ضمن دعوت از شهردار لاهور برای حضور در اصفهان گفت: توسعه روابط تجاری یکی از اهداف خواهر خواندگی شهرها است. مرتضوی ازآمادگی شهرداری اصفهان برای برگزاری هفته فرهنگی اصفهان در لاهور خبرداد و تصریح کرد: افزایش تعاملات اصفهان و لاهور منجر به توسعه صنعت گردشگری طرفین خواهد شد.

اصفهان_محسن راعی