به گزارش اکونا پرس،

یکی از اقدامات صنایع برای جلوگیری از تخریب و آلودگی محیط زیست، خصوصا برای پاکسازی آلودگی‌ هوا و تامین اکسیژن برای جبران مقادیر کربن دی اکسید تولید شده در فرایندهای تولید، کاشت درخت در محیط‌های صنعتی کارخانجات و شهرک‌های صنعتی است. از طرف دیگر ضمانت انجام این کار، الزامات محیط زیستی است که در بسیاری از کشورها مرسوم بوده و دولت‌ها بر روی آن نظارت می‌کنند. همچنین بسیاری از سازمان‌های مردم نهاد و برخی از نهادهای بین‌المللی با ارزیابی عملکرد سازمان‌ها و صنایع علاوه بر تهیه گزارش‌های سالانه جوایزی را برای تقدیر از صنایع حافظ محیط زیست در نظر گرفته‌اند.

رعایت استانداردهای زیست‌محیطی موجب شده تا فولاد مبارکه بتواند علاوه بر اخذ استاندارهای بین‌المللی مانند ISO۱۴۰۰۱، موفق به دریافت تندیس طرح نوآوری سبز، از سوی مدیریت سبز اروپا و بنیاد جهانی انرژی شود.

فولاد مبارکه به عنوان پیشران اقتصاد کشور و صنعتی پیشتاز در پیاده‌سازی استانداردهای محیط زیست از سال ۱۳۷۲ یعنی از همان سال‌های ابتدایی شروع بهره‌برداری از خطوط تولید، کاشت درختان را در سایت تولید در دستور کار قرار داده و امروز مفتخر است حدود ۱۶۰۰ هکتار یعنی چیزی حدود ۴۵درصد از مساحت این کارخانه ۳۵۰۰ هکتاری را به فضای سبز تبدیل کرده است.

این فضای سبز شامل بسیاری از گونه‌های درخت، درختچه و … است که بسیاری از این پوشش‌های گیاهی را گونه‌های سوزنی‌برگ و پهن‌برگ تشکیل می‌دهند. کاج تهران، سرو نقره‌ای، سرو نوش سرو ذربین، سرو شیراز، سرو ناز و سرو خزنده، زیتون معمولی، توت معمولی، اقاقیا، آسمان‌دار، سنجد و زیتون، ارغوان، داغداغان و بادام‌کوهی از جمله گونه‌های پهن‌برگ و سوزنی‌برگ این مجموعه بزرگ گیاهی است.

مسئولیت اجتماعی فولاد مبارکه در ایجاد فضای سبز

این تنوع گیاهی، با هدف تبدیل کربن‌ دی اکسید ناشی از فرایند تولید به اکسیژن ایجاد شده که البته این مقدار از پوشش گیاهی اکسیژن بسیار بیشتری را نسبت به کربن دی اکسید تولید شده در این کارخانه تولید می‌نماید و این موضوع نشان‌دهنده تعهد فولاد مبارکه به مسئولیت‌های اجتماعی خود در قبال حفظ محیط زیست است. علاوه براین شاخص کیفی هوا (Air Quality Index) شهر مبارکه در سال گذشته در اکثر روزهای سال در وضعیت سالم قرار داشته که این موضوع خود نشان‌دهنده تاثیر فضای سبز ایجاد شده توسط شرکت فولاد مبارکه در سال‌های اخیر بر کیفیت هوای شهرستان مبارکه است.

هدف دیگر فولاد مبارکه از ایجاد این کمربند سبز گیاهی، جذب آلاینده‌ها و گرد وخاک در کنار غبارگیرهای مدرن ساخته شده در خطوط تولید این شرکت است که در نتیجه ایجاد این پوشش گیاهی از فرسایش خاک منطقه نیز جلوگیری می‌کند.

مدیریت مصرف منابع آبی برای آبیاری فضای سبز

با توجه به محدودیت‌های منابع آبی در کشور، بسیاری از گونه‌هایی که برای کاشت انتخاب شده از گونه‌های مقاوم به کم‌آبی بوده و برخی از پوشش‌های گیاهی مانند چمن فضاهای سبز نیز به مرور با گیاهان مقاوم به کم‌آبی مانند ناز فرانسوی و دیگر گونه‌ها جایگزین شده است.

فولاد مبارکه با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و اجرای پروژه‌های کم نظیری مانند ساخت یکی از بزرگ‌ترین تصفیه خانه‌های پساب در کشور، اقدام به تصفیه پساب شهرهای مجاور خود نموده و با بازچرخانی این آب در فرایند تولید، استفاده از آب خام در فرایندهای تولید را به حداقل رسانده است و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۱۴۰۴، کل نیاز فولاد مبارکه در این زمینه با استفاده از تصفیه پساب مرتفع شود. همانطور که در بخش تولید این شرکت کمترین میزان مصرف آب خام را در دستور کار قرار داده است در موضوع آبیاری فضای سبز نیز با بکارگیری تکنولوژی‌های جدید مانند آبیاری قطره‌ای بیش از ۹۹ درصد از این فضا را با استفاده از پساب بهداشتی آبیاری نموده تا علاوه بر جلوگیری از اتلاف آب، مصرف آن به کمترین میزان ممکن برسد.

سنت غرس درخت در فولاد مبارکه

رهبر معظم انقلاب هرساله به مناسبت هفته درختکاری، درختی را غرس می‌نمایند که این کار به نحوی فرهنگ‌سازی، یادآوری و تاکید بر روی این موضوع است. در فولاد مبارکه نیز از سال‌های دور، رسم بر این بوده است که میهمانان این شرکت در حاشیه بازدید از خطوط تولید، درختی را غرس نمایند که این محیط هم‌اکنون به بوستانی در مجاورت ساختمان اداری این شرکت با نام « فضای سبز شخصیت‌ها» تبدیل شده است. در حقیقت این اقدام شایسته در فولاد مبارکه به نمادی برای ایجاد و حفاظت از محیط زیست تبدیل شده و تاکنون شخصیت‌های زیادی از مسئولین داخلی تا بازدیدکنندگان خارجی از جمله رهبر معظم انقلاب، تعدادی از روسای جمهوری اسلامی ایران، هوگو چاوز رییس جمهور ونزوئلا، مهاتیر محمد نخست‌وزیر پیشین مالزی، رفیق حریری نخست‌وزیر فقید لبنان و بسیاری از شخصیت‌های تاثیرگذار بین‌المللی در این بوستان درختانی را کاشته‌اند.

پیاده‌سازی و رعایت استانداردهای زیست‌محیطی هزینه‌های زیادی را برای صنایع داشته و دارد ولی نباید این نکته را فراموش کرد که صنایع در قبال حفظ محیط زیست و نگهداری از منابع طبیعی مسئول هستند؛ منابعی که از گذشتگان به دست ما رسیده و باید با امانت‌داری به دست آیندگان برسد.

اصفهان_محسن راعی