به گزارش اکونا پرس،

در این گفت و گو به سراغ یکی از همکارانی می‌رویم که در 4 سال گذشته تمام وقت آزاد، روزهای تعطیل و حتی مرخصی‌های خود را صرف مرمت و بازسازی یک خانه قدیمی با قدمت 400 سال در شهرستان تیران و کرون کرده است تا دین خود را به این کشور سرشار از آثار باستانی و خانه‌های قدیمی ادا کرده باشد.

خواندن گفت و گو با پوپک جفری رئیس اداره کارکنان شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان، کارآفرین نمونه شهرستان تیران و کرون و مرمت‌گر خانه حاج سلیمان کدخدای تیران خالی از لطف نیست.

در ابتدا خود را معرفی کرده و سابقه کاری خود را در شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان ذکر کنید.

اینجانب پوپک جعفری دارای مدرک کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی هستم. از سال 1375 افتخار همکاری با این شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان را دارم و از همان ابتدا در قسمت کارگزینی شرکت مشغول به فعالیت شدم. هم اکنون نیز ریاست اداره کارکنان شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان را بر عهده دارم.

چه شد که به تعمیر و مرمت خانه‌های قدیمی روی آوردید؟

به دلیل علاقه به خانه‌های قدیمی، وقت آزاد خود را صرف سفر به مناطق گردشگری و باستانی می‌کردم. به خانه‌های قدیمی در سراسر استان سر می‌زدم و به فکر آن بودم که یکی از آن ها را مرمت و بازسازی کرده و تبدیل به یک بنای زنده کنم. از گذشته چند عملیات اجرایی به همراه همسرم انجام داده بودم و به همین دلیل اطلاعاتی در زمینه ساخت و ساز و مرمت سازه‌های قدیمی داشتم.

بلافاصله پس از پایان ساعت اداری، مطالعات و اقدامات خود را در زمینه مرمت و بازسازی سازه‌های قدیمی و باستانی آغاز می‌کردم و روزهای تعطیل و حتی مرخصی‌های خود را صرف این کار می‌کردم. پس از سفرهای متعدد و جست‌و‌جوی فراوان در سراسر استان، سر انجام خانه‌ای قدیمی در شهرستان تیران و کرون را خریداری کرده و کار بازسازی و مرمت آن را همراه با گروهی از دانشجویان دانشگاه هنر اصفهان آغاز کردم که در 6 ماه نقوش این خانه که مربوط به دوره زندیه بود، مرمت شد و به اصل خود بازگشت.

سابقه تاریخی این خانه مربوط به چه دوره تاریخی است؟

این خانه، منزل حاج سلیمان کدخدای شهرستان تیران و کرون بوده که مربوط به دوره زندیه با 400 سال قدمت تاریخی است. پس از صحبت با بزرگان و متخصصان امر باستان‌شناسی، اطلاعات نسل به نسل این خانه را جمع‌آوری کرده و با همکاری نظام مهندسی، اداره کل ثبت اسناد و املاک و اداره میراث فرهنگی شهرستان، آن را خریداری کرده و عملیات بازسازی آن انجام شد. همچنین یک ضلع این خانه مربوط به دوره قاجار و اوائل پهلوی است که به سبک آن زمان مورد مرمت قرار گرفت. این خانه دارای نقوش بسیار مهم و سازه های ناب و بکری از جمله شومینه و حمام از دوره زندیه است که آن را از سایر خانه‌های باستانی متمایز می‌کند.

هدف شما از این اقدام بسیار ارزشمند چه بوده؟

یکی از اهداف بنده بازسازی و مرمت این خانه قدیمی بود. با آجر آجر این خانه و خشت‌های آن زندگی کردم و دشواری‌های بسیار زیادی را در این مسیر متحمل شدم. جهت تهیه مصالح و لوازم این خانه به سراسر کشور سفر کردم و تمام اندوخته سال‌های کاری خود را صرف بازسازی و مرمت این خانه کردم. این روزها و پس از پایان بازسازی، گردشگران بسیار زیادی از عمارت حاج سلیمان بازدید می‌کنند که همین موجب دلگرمی برای من و سایر دست‌اندرکاران بازسازی این بنای تاریخی است. سعی کردم در جریان مرمت این اثر کهن باستانی هیچ گونه دخل و تصرفی در آن نداشته باشم و نهایت تلاش خود را انجام دادم که این خانه را به هویت و ساختاری که در ابتدا داشته بازگردانم. به ‌رغم وجود همه مشکلات از جمله وجود تحریم‌ها در تهیه مواد شیمیایی برای بازسازی نقوش و سازه ها، اداره میراث فرهنگی استان اصفهان و شهرستان تیران و کرون کمک بسیار زیادی در این راه به مجموعه ما کردند و سایر ادارات خدماتی شهرستان تیران و کرون نیز همکاری بسیار خوبی داشتند.

در مرمت این عمارت که به عنوان نگینی زیر خاکستر بود از بهترین مصالح و خبره‌ترین معماران در سطح استان و کشور استفاده شده است و بازسازی بسیاری از جزئیات این عمارت با دشواری‌های زیادی همراه بود که در نهایت ثبت ملی شد.

چندی پیش ازشما به عنوان کارآفرین نمونه شهرستان تیران و کرون تجلیل شد. دلیل این انتخاب چه بود؟

همزمان با فرارسیدن میلاد حضرت زهرا (س) و گرامیداشت روز زن در مراسمی از 20 بانوی کارآفرین در شهرستان تیران و کرون از سوی شهرداری، فرمانداری و شورای شهر این شهرستان تجلیل شد که بنده نیز به دلیل اشتغال زایی 6 نفر در خانه حاج سلیمان از سوی اداره میراث فرهنگی شهرستان به عنوان یکی از بانوان کارآفرین شهرستان معرفی و انتخاب شدم.

به هر حال علاوه بر این که یک خانه قدیمی دوره زندیه پس از سال‌ها که به پناهگاه گوسفندان و لانه مرغ‌ها تبدیل شده بود به هویت اصلی خود بازگشته، خوشبختانه مورد استقبال شهروندان بومی و گردشگرانی از سراسر ایران نیز قرار گرفته است. حتی تصاویر این عمارت در کشور آلمان نیز با بازخورد بسیار خوبی همراه بوده و مورد توجه گردشگران قرار گرفته است و همین باعث افتخار و سربلندی است که کشور ایران در سراسر دنیا دارای پشتوانه بسیار غنی و ارزشمندی است.

در پایان صحبت و یا توصیه‌ای به علاقه‌مندان در این حوزه دارید؟

اگر شخصی به تاریخ کشور و پشتوانه فرهنگی کشور خود علاقه‌مند باشد، خانه هایی را که زیر کفش‌های ما لگد مال می‌شوند مورد بازسازی و مرمت قرار می دهد تا تاریخ کشور حفظ شود. بنده با وجود همه مشکلات دین خود را به این کشور دارای اماکن غنی تاریخی ادا کردم. برای من افتخاری بود که در میهنم چنین آثاری وجود دارد که کشورهای دیگر حسرت تاریخ و پشتوانه پر مایه آن را می‌خورند. اگر هر شخصی به دنبال مرمت و بازسازی آثار کهن تاریخی ایران باشد کمک بسیار بزرگی به این کشور کرده است.

اصفهان_محسن راعی