به گزارش اکونا پرس،

مقام معظم رهبری در خصوص نجف‌آباد می‌فرمایند "نجف‌آباد شهر علم است؛ شهر ایثار است؛ شهر ایمان و شهر نگاه روشن‌بینانه به مسائل کشور است".

وی افزود: شهر نجف‌آباد با تقدیم دو هزار و ۵۰۰ شهید که حدود ۸۰ نفر از آنان، سرداران دفاع مقدس بودند نقش بسزایی در حفظ انقلاب داشته است.
شهردار نجف‌آباد با بیان اینکه نجف‌آباد خانواده‌هایی دارد که چهار شهید تقدیم کرده‌اند، خاطرنشان کرد: ۱۳ خانواده نجف‌آبادی سه شهید تقدیم انقلاب کرده‌اند، نجف‌آباد ۷۰۰ دانش‌آموز شهید دارد و تنها یک دبیرستان حدود ۲۳۴ شهید تقدیم انقلاب کرده است.

وی به سرانه فضای سبز این شهر اشاره کرد و اظهار داشت: درحال حاضر این شاخص برای هر نجف آبادی ۱۱ متر مربع است در حالی که استاندارد آن ۲۹ متر مربع می باشد.
امامی تامین منابع آبی را مهمترین مولفه برای توسعه فضای سبز بیان کرد و افزود: پساب فاضلاب شهر برای ایجاد پارک و فضای سبز خریداری شده است و پیش بینی می‌شود سالانه پنج متر مربع به سرانه آن در شهر افزوده شود.
وی بودجه شهرداری نجف آباد را برای سال آینده پنج هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: ۷۱ درصد این بودجه صرف فعالیت‌های عمرانی و مابقی در حوزه جاری، فرهنگی و اجتماعی هزینه خواهد شد.
شهردار نجف آباد با اشاره به پروژه های نیمه تمام شهر یادآورشد: بودجه سال آینده با اولویت بندی طرح‌ها به تکمیل پروژه های نیمه تمام اختصاص یافته است.
وی معضلات ترافیکی شهر را از دغدغه‌های مدیریت شهری اعلام کرد و ادامه داد: امکان تعریض خیابان‌ها وجود ندارد ولی برای رفع این چالش توسعه حمل و نقل عمومی و ایجاد محدودیت‌های تردد در بافت مرکزی دنبال می‌شود.
امامی اضافه کرد: ۲۲ دستگاه اتوبوس فرسوده شهرداری با هزینه ای بالغ بر ۷۰ میلیارد ریال بازسازی و سال آینده نیز ۳۷ دستگاه دیگر با اعتبار ۸۰ میلیارد ریالی بازسازی خواهد شد.
وی هوشمند سازی شهر را از برنامه‌های شهرداری اعلام کرد و گفت: توسعه زیرساخت ها و کمک به انجام این مهم برای مدیریت شهری ضرورت دارد تا اینکه بسیاری از فعالیت های شهر الکترونیکی انجام شود.
احداث سیتی سنتر در نجف آباد
معاون زیر بنایی و توسعه حمل و نقل شهردار نجف آباد در این نشست به ۴۰ پروژه در دست اقدام این شهرداری اشاره کرد و گفت: ۳۶ مورد آن انعقاد شده و مابقی نیز در طی انجام فرآیند مناقصه یا امور اداری قرار دارد.
سید رسول موسویان میدان شهدای دانشجو در کمربندی شمال نجف آباد را از مهمترین پروژه های شهر اعلام کرد و ادامه داد: فرصت‌های سرمایه گذاری برای بخش خصوصی و مشارکت شهرداری پیش بینی شده است که ایجاد مرکز بزرگ فروش سیتی سنتر نجف آباد در محیطی به مساحت ۱۵ هکتار از جمله آن است.
تعدادی زیادی از سگ‌های بالاصاحب در سطح شهر جمع آوری و در محلی در حال نگهداری هستند که این روند افزایشی موجب کمبود محیط نگهدای شده است.
وی بیان کرد: فقدان قوانین منسجم برای این موضوع باعث شده که این عملکرد شهرداری به سرانجام نرسد و با وجود جمع آوری سگ های ولگرد در سطح شهر اما باز شاهد وجود تعداد زیادی از سگ ها و نارضایتی مردم هستیم.
شهردار نجف آباد هزینه تامین مکان، خوراک و نگهداری سگ‌ها را مهم خواند و اذعان داشت: این اعتبار به شهرداری تحمیل می شود و باید فرآیند پس از زنده گیری و جمع آوری مورد پیش بینی قرار گیرد.
وی اضافه کرد: بازار نجف آباد همواره معروف بوده و با توجه به اینکه این شهر دروازه ورود به غرب استان محسوب می شود چنین مراکز خریدی نیاز است و سرمایه گذاران بخش خصوصی نیز در این خصوص علاقه مند به سرمایه گذاری هستند.
معاون شهردار نجف آباد به مترو نجف آباد اشاره کرد و ادامه داد: مطالعات آن در گذشته انجام شده و با توجه به مصوبه شورای عالی ترافیک کشور خط مترو نجف آباد تا سه راهه درچه ایجاد می‌شود که سه کیلومتر آن در حریم این شهر است که آماده سازی آن باید توسط مدیریت شهری انجام شود.
وی اضافه کرد: سال آینده مراحل اجرایی آن آغاز و مابقی شهرداری‌های طول این مسیر نیز باید در این خصوص همکاری کنند که موضوع توسط نماینده مردم نجف آباد و تیران و کرون در مجلس شورای اسلامی پیگیری خواهد شد.
فعالیت ۳۰ درصد از صنایع استان اصفهان در نجف آباد
رئیس شورای شهر نجف آباد در این نشست خبری به وضعیت آلایندگی و صنایع در این شهر اشاره کرد و گفت: هفت شهرک صنعتی در اطراف نجف آباد ایجاد شده است که ۳۰ درصد از صنایع استان اصفهان در این مناطق قرار می‌گیرد.
قربانعلی مومنی افزود: برخی از این کارخانه‌ها آلایندگی دارند که مشکلات آن به آلایندگی های فولاد و ذوب آهن افزوده شده و بر سلامت هوای نجف آباد اثر گذاشته است.
نجف آباد با بیش از ۳۵۰ هزار نفر جمعیت در ۳۰ کیلومتری غرب اصفهان قرار دارد و از جمله کلانشهرهای استان اصفهان محسوب می شود.

اصفهان_محسن راعی