به گزارش اکونا پرس،

صاحب ارجمند در خصوص سود هر سهم شپنا اظهار داشت: با سرمایه قبل یعنی ۷۶ میلیارد سهم، EPS شرکت حدود ۱۷۰ تومان دیده شده بود که در ۹ ماهه هم ۱۲۵ تومان سود محقق کرده ایم. همچنین امیدواریم تا پایان سال به رقم ۱۷۰ تومان برسیم.

۱۰۰ تومان سود می‌سازیم
به گفته وی، با سرمایه جدید، به نظر می رسد EPS تحقق یافته شرکت معادل ۹۰ تومان خواهد بود ، یعنی امیدواریم روی سرمایه فعلی، سود ۱۰۰ تومانی را محقق کنیم.
مدیر مالی شرکت پالایش نفت اصفهان افزود: افزایش سود به میزان نرخ نفت خام هم، بستگی دارد؛ در یک ماهه پایانی سال، نرخ نفت خام افزایش داشته که به طور حتم اثر خود را در صورت های مالی پالایشگاه خواهد داشت و به EPS اعلام شده، خواهیم رسید.
ارجمند گفت: سود پالایشگاه ها در ۵درصد تخفیف نفت خام است که اگر نرخ نفت خام نسبت به بودجه پیش بینی شده بیشتر باشد، ۵ درصد مازاد قیمت نفت خام، سود پالایشگاه خواهد بود. به عبارت دیگر و به زبان ساده، با توجه به این که نفت خام در بودجه، ۷۰ دلار دیده شده و قیمت نفت خام اکنون ۱۰۰ دلار است، معادل ۵درصد این ۳۰ دلار تفاوت، به سود شرکت افزوده خواهد شد.

سهام جایزه، تیرماه تبدیل به سهم می‌شود
وی با اشاره به اینکه مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت، اواخر تیرماه امسال برگزار خواهد شد، تصریح کرد: سهام جایزه شرکت حدودا” دوماه پس از برگزاری مجمع فوق العاده تبدیل به سهم خواهد شد، یعنی در زمان برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت، تعداد سهام شرکت ۱۹۰ میلیارد برگه سهم، معادل ۱۹ هزار میلیارد تومان سرمایه خواهد بود.

همچنان خریدار “شیران” هستیم
ارجمند در پاسخ به این پرسش که آیا پالایشگاه اصفهان همچنان خریدار سهام شرکت صنایع شیمیایی ایران است؟ اظهار داشت: بله و در این زمینه منتظر تأیید بانک صنعت و معدن برای آگهی مزایده هستیم.
گفتنی است، «شپنا» با متوسط نفت ۸۰ دلاری می تواند برای سال ۱۴۰۰ به سود محدوده ۱۰۰ تومان دست یابد.حال برای سال جاری با قیمت های نفت متوسط ۱۱۰ دلاری این توان سود سازی افزایش می یابد و می توان انتظار سود سازی بالایی را از این سهم داشت.در حالی که «شپنا» برای امسال افتتاح طرح بهینه سازی نیز خواهد داشت و این طرح منجر به افزایش بیشتر حاشیه سود شرکت خواهد شد.
رشد سود شرکت های زیر مجموعه و در صورت تحقق برنامه خرید شیران، این شرکت را تبدیل به غول پتروپالایشی خواهد کرد. «شپنا» علاوه بر سودهای عملیاتی بالا، قادر به شناسایی سودهای سرمایه گذاری قابل توجهی نیز خواهد بود. به طور کلی افزایش سرمایه در کنار جهش سود سال ۱۴۰۰ و سال جاری و همچنین افتتاح طرح توسعه و سرمایه گذاری و خرید سهام شرکت های مرتبط با فعالیت شرکت سبب تحولات جدی در سهم در سال جاری و رشد قیمتی «شپنا» به سمت سطوح ۹۰۰ تا ۱۰۰۰ تومان خواهد شد.

اصفهان_محسن راعی