به گزارش اکونا پرس،

با توجه به نقش و جایگاه ویژه بخش خصوصی در توسعه اقتصادی کشور و همچنین ایفای نقش فعالان اقتصادی به عنوان سربازان خط مقدم جنگ اقتصادی ، با مسعود گلشیرازی رییس پارلمان بخش خصوصی اصفهان و دبیر شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان در خصوص الزامات تحقق شعار سال، اقدامات اتاق بازرگانی اصفهان در حوزه اقتصاد دانش بنیان و همچنین خواسته‌های بخش خصوصی از دستگاه‌های دولتی در زمینه رونق تولید و توسعه اقتصاد دانش بنیان به گفتگو نشستیم که در ادامه می خوانید:

با توجه به نامگذاری شعار سال از سوی مقام معظم رهبری، از نظر جنابعالی شرکت‌های دانش بنیان چه نقشی در توسعه اقتصادی کشوردارند؟
با توجه به این که یکی از عوامل اصلی توسعه اقتصادی، رشد با ثبات تولید سرانه ملی همراه با اشتغال پایدار است، اقتصاد دانش‌بنیان و توجه به بنگاه‌های اقتصادی دانش‌بنیان می‌تواند مسیر دستیابی به این مهم را هموار سازد.
در واقع یکی از راهکارهای اساسی خودکفایی پایدار در تولید محصولات استراتژیک، ارتقای فناوری و افزایش بهره‌وری عوامل تولید، دانش‌بنیان کردن اقتصاد و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان است. علاوه بر این استراتژی عدم تمرکز فعالیت‌های تولیدی در چند شرکت بزرگ دولتی، مانع از تحریم آسان محصولات یا مواد اولیه‌ شرکت‌ها خواهد شد، که به کاهش آسیب‌پذیری اقتصاد بسیار کمک خواهد کرد.
همچنین یکی از اساسی‌ترین زیرساخت‌های اقتصاد دانش‌بنیان و پیش‌نیاز تحقق استراتژی شرکت‌های دانش‌بنیان، سرمایه‌ انسانی خلاق، نوآور و مجهز به علم روز است که با توجه به وضعیت مطلوب تحصیلات عالی در کشور و استان، ترکیب جمعیتی و جمعیت بالای جوانان تحصیل‌کرده، هدایت این سرمایه انسانی به سمت شرکت‌های دانش بنیان، علاوه بر ایجاد اشتغال و استفاده بهینه از این سرمایه، می‌تواند رشد و توسعه اقتصادی را نیز بهبود بخشد. توانمندسازی، تشویق و ایجاد بستر فعالیت جوانان در قالب شرکت‌های دانش‌بنیان، کشور را در رویارویی با هر گونه تهدید و تحریم اقتصادی توانمند خواهد کرد.
-با توجه به اینکه در سال‌های اخیر به دلیل بحران آبی و آلودگی هوا، اقتصاد دانش بنیان و حوزه گردشگری از محورهای اصلی توسعه اقتصادی استان معرفی شده است، اتاق بازرگانی اصفهان در این حوزه‌ها چه اقداماتی انجام داده و برنامه سال جاری اتاق در این حوزه‌ها چیست؟
کمیسیون کشاورزی، سلامت، آب و محیط زیست پارلمان بخش خصوصی اصفهان در دوره نهم فعالیت خود با تشکیل کمیته حقوقی آب با مشارکت ذینفعان، تشکیل فراکسیون اتحاد برای توسعه پایدار با حضور رؤسای کمیسیون‌های کشاورزی اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور، ایجاد کارگروه توسعه و ترویج پرورش ماهیان زینتی در زمینه بحران آبی و آلودگی هوا وارد عمل شده است. همچنین پروژه ملی مطالعات بورس اقلیمی در بخش هوا، طرح هوشمند سازی اطلاعات بهره برداران حوزه کشاورزی، طرح اشتغال پایدار منطقه جرقویه، پیشنهاد تدوین طرح جامع مدیریت یکپارچه حوضه آبخیز زاینده رود، بررسی بیلان منابع و مصارف آبی در استان اصفهان از جمله برنامه‌های در دست اقدام این کمیسیون در سال‌جاری می باشد.
همچنین شناسایی وضع موجود در زیر ساخت‌ها و روساخت‌های گردشگری و ارائه مدل راهبری برای رسیدن به وضع مطلوب در افق ۱۴۰۴ در شهر اصفهان، ایجاد ستاد احیای گردشگری برای اولین بار در کشور ذیل شورای گفتگو دولت و بخش خصوصی، تولید محتوا و بارگذاری داستان‌های ناگفته اصفهان در کلیه شبکه‌های اجتماعی  مطرح دنیا، تدوین محتوای جذاب و مرتبط با تکنولوژی ARوVR به زبان‌های خارجی شامل(انگلیسی، عربی، چینی، اسپانیولی، فرانسوی، ایتالیایی، آلمانی، روسی) به منظور بهره برداری درست در فضای اکسپو۲۰۲۰ دبی، انعقاد قرارداد همکاری با برترین PR اتحادیه اروپا جهت برندینگ، تبلیغات و بازاریابی در راستای توسعه جذب گردشگری استان اصفهان، انعقاد قرارداد با صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در راستای معرفی منابع و جاذبه‌های گردشگری اصفهان و همچنین معرفی برند گردشگری اصفهان وپشتیبانی و تولید محتوای لازم در این زمینه، تهیه و رونمایی ۲۰۰ استوری داستان‌های ناگفته اصفهان در حوزه ابنیه تاریخی،صنایع دستی،غذا و… تنها بخشی از فعالیت‌های کمیسیون گردشگری، فرش و صنایع دستی اتاق بازرگانی اصفهان در سال‌های گذشته بوده است. علاوه بر این، این کمیسیون مطالعات بررسی و استخراج پکیج های سرمایه گذاری حوزه گردشگری در زیر شاخه‌های (اقامت، پذیرایی، حمل و نقل، تفریحات و سرگرمی)، ایجاد استارتاپ استودیو گردشگری با هدف حمایت از کسب و کارهای نوپا در حوزه گردشگری، برنامه ریزی توسعه گردشگری پایدار در قالب ایجاد جذابیت ها و معرفی شهرستان اصفهان برای توزیع درآمد پایدار اقتصادی حاصل از ورود گردشگران استانی، ملی و بین المللی، مطالعات، مکان یابی و طراحی بسته ژئو پارک بین المللی استان اصفهان، برنامه ریزی توسعه صادرات صنایع دستی و همچنین توسعه تقاضای داخلی آن با خلاقیت در طراحی محصول، برندینگ و بازاریابی آن و پیگیری و ایجاد مثلث گردشگری طبیعی و ماجراجویانه ایران با همراهی و مشارکت استان‌های کهکیلویه و بویراحمد وچهار محال بختیاری از جمله برنامه‌های این کمیسیون در سال ۱۴۰۱ می باشد.
در زمینه اقتصاد دانش بنیان چه فعالیت‌هایی داشته اید؟ و با توجه به شعار سال برنامه پارلمان بخش خصوصی اصفهان در این حوزه چیست؟
کمک به توسعه بازار شرکت‌های دانش بنیان از طریق ایجاد شتاب دهنده‌های صادرات و تجارت بین الملل برای تسهیل صادرات محصولات این شرکت‌ها و ارائه آموزش‌های لازم برای توسعه بازار به فعالان این حوزه توسط واحد آموزش و توسعه کسب و کار اتاق بازرگانی اصفهان، همچنین توسعه زیرساخت‌های استقرار شرکت‌های دانش بنیان با پیگیری ایجاد پارک علم و فناوری دارویی و سلامت توسط اتاق بازرگانی اصفهان و پیگیری ایجاد شهرک اسکان- اشتغال شیخ بهایی با تاکید بر مشاغل دانش بنیان توسط اتاق بازرگانی اصفهان و در نهایت توسعه زیرساخت حمل و نقل برای تسهیل ارتباط با دیگر استان‌ها به ویژه پایتخت از طریق ایجاد ایرلاین بیس اصفهان و پیگیری راه اندازی قطار سریع السیر شیراز- اصفهان – تهران بخشی از فعالیت‌های اتاق بازرگانی اصفهان در زمینه اقتصاد دانش بنیان بوده است.
لازم به ذکر است فراهم کردن  امکان تاسیس دفتر برای شرکت‌های دانش بنیان در اماکن غیر اداری بدون تغییر کاربری، پیگیری پرداخت مطالبات معوق این شرکت‌ها از دستگاه‌های دولتی، تلاش برای تخصیص تسهیلات به حوزه‌های نفت، حمل و نقل، کشاورزی، آب و محیط زیست و صنایع غذایی با توجه به عقب ماندگی فعالیت‌های دانش بنیان در این حوزه‌ها نسبت به سایر حوزه‌ها، امکان توثیق انواع کالا و ماشین‌آلات، معاملات پیمانکاری، انجام تعهدات، پیش پرداخت و حسن انجام کار، ضمانت‌نامه‌های صادره توسط صندوق نوآوری و شکوفایی و صندوق‌های غیردولتی پژوهش و فناوری برای بانک‌ها و موسسات مالی، الزام صنایع و واحدهای صنعتی دارای بخش‌های تحقیق و توسعه به انعقاد قرارداد با شرکت‌های دانش بنیان علاوه بر دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و کمک به توسعه بازار شرکت های دانش بنیان از طریق معرفی این شرکت‌ها به شرکت‌های عضو اتاق بازرگانی اصفهان از برنامه‌های سال جاری پارلمان بخش خصوصی اصفهان در این زمینه است.
-انتظارات بخش خصوصی از دستگاه‌های حاکمیتی و اجرایی استان برای حمایت از توسعه اقتصاد دانش بنیان چیست؟
با توجه به فعالیت شرکت‌های دانش بنیان بخش خصوصی، با حمایت دستگاه‌های دولتی و اجرایی از این بخش می‌توان به نتایج مطلوبی در زمینه ارتقاء تولید، افزایش اشتغال، کاهش آسیب پذیری اقتصادی کشور، ارتقاء فناوری و تکنولوژی تولید و صادرات غیرنفتی رسید. در حقیقت عوامل و معیارهای متعددی در سیاست‌ها و برنامه‌های اجرایی وجود دارد که می تواند بر ارتقای عملکرد شرکت‌های دانش‌بنیان اثرگذار باشد.
به عنوان نمونه، در عوامل مالی، ارائه تسهیلات مالی کم بهره به شرکت‌های دانش بنیان، حمایت‌های مالی دولتی از جمله مشوق‌های مالیاتی و بیمه‌ای، حمایت‌های مالی دولت از تحقیقات پایه و کاربردی دانشگاه‌ها و تخصیص بودجه به بازارهای آزاد و خصوصی، ایجاد بازارهای سرمایه‌ای متنوع، شفاف و با پیچیدگی کم برای تأمین مالی شرکت‌های دانش بنیان از جمله موارد مورد انتظار بخش خصوصی از دولت است.
در حوزه عوامل مرتبط با بازار نیز می‌توان به اتخاذ سیاست‌هایی در راستای ایجاد تقاضا برای محصولات دانش بنیان در بازارهای داخلی، ایجاد وب‌سایت‌های اینترنتی و بازارچه‌های مخصوص ارائه محصولات دانش بنیان، به‌کارگیری استراتژی‌هایی در ارائه تسهیلات به خریداران محصولات دانش بنیان و تسهیل صادرات محصولات دانش بنیان اشاره کرد.
همچنین در مورد عوامل بین المللی، ایجاد شبکه‌هایی از کارآفرینان آکادمیک، سرمایه‌گذاران، مخترعان و مدیران عامل شرکت‌های دانش بنیان از سوی دستگاه‌های اجرایی در سطح کشوری و منطقه، همچنین برقراری روابط بین المللی مناسب برای انتقال دانش و فناوری‌ها و افزایش کیفیت محصولات دانش بنیان، برپایی نمایشگاه‌های ملی و بین المللی و ایجاد تسهیلات لازم برای شرکت بنگاه‌های دانش بنیان در نمایشگاه‌های بین المللی، از جمله انتظارات از دستگاه‌های اجرایی است.

اصفهان_محسن راعی