به گزارش اکونا پرس،

 فرحناز رافع رئیس مرکز ملی فرش ایران در نشستی که به همین منظور در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد با بیان اینکه برگزاری جشنواره فرش فاخر جزء تکالیف قانونی بوده و در قانون حمایت از هنرمندان و استادکاران مورد تاکید قرار گرفته است افزود: به دلیل فاخر بودن فرش اصفهان و وجود هنرمندان بی بدیل از گذشته تاکنون در این خطه ،همچنین توجه ویژه اتاق بازرگانی اصفهان به موضوع فرش دستباف و طرح و پیگیری مشکلات فعالان این صنعت در جلسات شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان اصفهان برآن شدیم دبیرخانه این جشنواره به اتاق اصفهان سپرده شود.
وی افزود: وزارت صمت بر اساس مسئولیت اجتماعی خود به دنبال برگزاری پروژه‌هایی در قالب CSR بوده و با مذاکرات انجام شده با اتاق بازرگانی اصفهان مقرر شد این جشنواره در قالب CSR با مشارکت پارلمان بخش خصوصی اصفهان برگزار شود.
رافع از اعلام آمادگی مرکز ملی فرش ایران برای ایجاد دبیرخانه بین المللی جشنواره فرش فاخر باهمکاری اتاق بازرگانی و اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان خبر داد.
رئیس مرکز ملی فرش ایران با بیان اینکه این جشنواره در سالجاری به صورت ملی و در سال‌های آینده با مشارکت کشورهای عضو اکو برگزار خواهد شد تصریح کرد: این اقدام بارقه امیدی برای جامعه فرش کشور خواهد بود.
رافع از درشرف تاسیس بودن خانه خلاق ملی فرش در اصفهان خبر داد و آنرا اتفاق فرخنده ای برای دست اندرکاران این صنعت دانست.
وی گفت: بالاترین امتیازمسئولیت پذیری اجتماعی مرکز ملی فرش ایران قطعا به اتاق بازرگانی اصفهان تعلق خواهد گرفت زیرا بسیاری از مطالبات مرکز فرش ایران از سوی اتاق بازرگانی اصفهان دنبال شده است. رافع در ادامه مقصود از فرش فاخر را تولید فرش با طراحی خاص، نوآوری در نوع بافت و طرح و… دانست.
وجود تاجران زبده بازارشناس ،لازمه تحقق اشتغال آفرینی مستمر در حوزه فرش
مسعود گلشیرازی رئیس اتاق بازرگانی اصفهان نیز ضمن تبریک فرارسیدن ماه مبارک رمضان یکی از مزیت‌های  اقتصادی موجود در اصفهان را فرش دستباف دانست و افزود: برای اشتغالزایی و بهره مند کردن دهک‌های پایین دست جامعه از سیاست‌های اشتغالی مان باید حوزه فرش را مورد توجه ویژه قرار دهیم.
وی تصریح کرد: لازمه تحقق اشتغال آفرینی مستمر در حوزه فرش، وجود تاجران زبده بازارشناس بوده و باید به دنبال ایجاد برند فرش اصفهان باشیم.
دبیر شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان بر ضرورت پیگیری امور مربوط به فرش دستباف در قالب مسئولیت اجتماعی تاکید کرد و افزود: در این بین، همراهی مرکز ملی فرش ایران، اداره صنعت، معدن و تجارت و اتاق بازرگانی برای پیگیری امور راهگشا خواهد بود.
گلشیرازی همچنین لازمه شکوفایی و رونق بازار فرش ایرانی را برندسازی، توجه به اقتصاد هنرو مشارکت آحاد جامعه در این مسیردانست.
در ابتدای این جلسه نیز امیرحسین کمیلی مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان با بیان اینکه فرش دستباف در اصفهان موضوعی محوری و پراهمیت و دارای سابقه دیرینه است، از برگزاری نخستین جلسه ستاد برپایی نهمین جشنواره ملی فرش فاخرابراز خرسندی کرد.
وی هدف از برگزاری جلسه مذکور را تمهید برگزاری جشنواره ملی فرش فاخر بیان و تصریح کرد: مقرر شده دبیرخانه دایمی این جشنواره در اتاق بازرگانی اصفهان تشکیل شود تا بسترساز توجه ویژه به فرش دستباف به عنوان یک هنر و صنعت اصیل ایرانی، به عنوان یک مزیت صادراتی و برند ایرانی شود. کمیلی با اشاره به اشتغال آفرینی بالا و سرمایه گذاری مناسب صنعت فرش دستباف ابراز امیدواری نمود فرش دستباف اصفهان با وجود زیرساخت‌های مناسب آن در استان و با برگزاری این جشنواره در سالجاری بتواند رونق بیشتری یابد.
سرپرست اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان بر ضرورت استفاده از مجموعه‌های دانش بنیان در محورهای مختلف از جمله در زمینه‌های طراحی و تولید فرش دستباف با توجه به نامگذاری شعار سال تاکید کرد.
ضرورت مشارکت حداکثری دستگاه‌های دولتی در برگزاری جشنواره فرش فاخر
همچنین احسان شهیرمدیرکل دفتر هماهنگی اموراقتصادی استانداری اصفهان با تاکید بر اینکه برگزاری این جشنواره در اصفهان در جذب گردشگر تاثیربسزایی خواهد داشت افزود: این امر مقدمه ای برای تحول در اقتصاد استان خواهد بود.
وی همچنین گفت: می‌توان از ظرفیت کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری استان که بنا به دستور استاندار به صورت ماهیانه با هدف ورود به موضوعات اقتصادی برای هماهنگی نهادهای اجرایی با حضور شخص استاندار برگزار می شود، برای مشارکت حداکثری دستگاه‌های دولتی در این رویداد استفاده نمود.
اعلام آمادگی اتاق بازرگانی اصفهان برای انجام پروژه‌های ملی قابل تقدیراست
یاسرحنیفی معاون امور تولید مرکز فرش ایران نیز در این جلسه اعلام آمادگی اتاق بازرگانی اصفهان برای انجام پروژه‌های ملی را قابل تقدیر دانست و افزود: اولین دوره جشنواره فرش برتر در سال ۱۳۸۸ با محوریت نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شده است.
وی با بیان اینکه تاکنون ۸ دوره این جشنواره برگزار شده است تصریح کرد محورهای داوری این جشنواره در دوره‌های قبل شامل اصالت فرش، رنگ بندی، طرح و نقش مواداولیه مرغوب، بافت سالم و نوآوری در طرح بوده که در ستاد جدید بنا بر سیاست‌های سالانه تعیین شده، قابل تغییر است.
حنیفی ابراز امیدواری کرد با استفاده از ظرفیت‌های اتاق بازرگانی و پتانسیل‌های موجود در استان، جشنواره مذکور به نحو شایسته در اصفهان برگزار شود.
ترغیب تولیدکنندگان و فروشندگان به تولید و عرضه فرش فاخر از اهداف برگزاری جشنواره است
اسماعیل نادری معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صمت استان نیزمعرفی تنوع و ویژگی‌های فرش دستباف ایران، ترغیب تولیدکنندگان و فروشندگان به تولید و عرضه فرش فاخر، ایجاد انگیزه مناسب برای بروزاستعدادها، نوآوری و خلاقیت در تولید فرش دستباف با حفظ اصالت فرش ایرانی، کمک به بازاریابی فرش‌های تولیدی و… را از جمله اهداف برگزاری این جشنواره عنوان کرد.

اصفهان_محسن راعی