به گزارش اکونا پرس،

 به نقل از اداره روابط عمومی مخابرات منطقه مرکزی به نقل از پایگاه خبری دیار آفتاب ، علیرضا لطفی مدیر مخابرات منطقه مرکزی در نشست خبری به مناسبت هفته ارتباطات گفت:  طی یک سال گذشته حدود ۱۴ هزار پورت تلفن ثابت افزایش داشته ایم که در ۶۷ کافوی نوری و ۲۱ مرکز سوئیچ بوده است.

لطفی اظهار کرد: از سال گذشته باطری ۱۲۱ کافوی نوری و همچنین باطری ۴۷ مرکز شهری و روستایی و ۲۰۸ سایت bts همراه اول نوسازی شده است‌.

وی ادامه داد: ۲ میلیون و ۱۰۶ هزار مشترک همراه اول با ضریب نفوذ ۹۷ و ۶ دهم درصدی و همچنین ۱۴۸ هزار و ۳۰۰ هزارمشترک دیتای ثابت در استان وجود دارد که ضریب نفوذ آن بر اساس خانوار ۳۲ و نیم درصد است.

لطفی اظهار داشت:نفوذ تلفن ثابت در استان مرکزی ۴۱ و ۷۷ صدم درصد است که از متوسط کشوری بالاتر می باشد.

مدیر مخابرات منطقه مرکزی از اجرای 230 کیلومتر طول شبکه فیبر نوری در استان مرکزی طی سال گذشته خبر داد و افزود: با تلاش همکاران ما در مخابرات منطقه مرکزی وضعیت توسعه طول شبکه فیبر نوری  مطلوب گزارش شده به طوریکه به 4384 کیلومتر در سال جاری  رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: ۲۳ کیلومتر توسعه شبکه کابل مسی در ۷ شهرستان وهمچنین 1500 پورت شبکه فیبرنوری برای۱۵۰۰ مشترک در سال گذشته فراهم شده است. 

مدیر مخابرات منطقه مرکزی افزود: تعرفه خدمات مخابراتی در تمام بخشها اعم از صوت و دیتا از سال ۱۳۸۲ تاکنون، یعنی ۱۸ سال افزایش نیافته و این در حالی است که در این مدت علاوه بر تورم روزافزون سالانه، میزان تعرفه تمام حامل های انرژی چندین برابر افزایش داشته است. 

بدهی 200 میلیارد ریالی دستگاه‌های اجرایی و سازمان های دولتی و مردم به مخابرات

لطفی گفت: میزان بدهی دستگاه‌های اجرایی و سازمان های دولتی و مردم این استان به مخابرات ۲۰۰ میلیارد ریال برآورد شده و محقق نشدن مطالبات، طرح‌های توسعه‌ای را با کندی مواجه کرده است.

وی یادآور شد: توسعه بدون تامین مالی امکان پذیر نیست و امروز یکی از شاخص های پیشرفتگی و پیشرفت در کشورهای دنیا شاخص فناوری اطلاعات است و بدون فناوری اطلاعات نمیتوان اقدامی انجام داد.

مدیر مخابرات منطقه مرکزی گفت: خصوصی شدن این شرکت، باعث کاهش سودآوری و مخابرات ایران را با زیان های جبران ناپذیری مواجه ساخته است و همچنین مصوبات و قوانین ناقص و یک طرفه و عدم تغییر تعرفه‌ها و افزایش بی رویه قیمت تجهیزات مخابراتی را به همراه داشته است.

لطفی بیان کرد: حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد از بدهکاران به مخابرات مردم هستند و بقیه مربوط به ادارات و سازمانها است.جای تاسف دارد که اپراتورها و شرکت هایی در استان هستند که خدمات نقدی به مردم ارائه می دهند اما بیش از ۳۰ ماه است که بدهی خود را به مخابرات پرداخت نمی کنند و ما نیز اجازه قطع خدمات را نداریم.

وی یادآور شد: افزایش سرقت تجهیزات مخابراتی در کنار شرایط تحریمی، مشکلات زیادی را برای مخابرات در تامین مجدد این تجهیزات ایجاد کرده که در این راستا همکاری و مساعدت مردم در صورت مشاهده سرقت ها در اطلاع رسانی به پلیس ۱۱۰ وسایر نیروهای امنیتی در کشف سرقت‌ها نقش آفرین است، سال گذشته خسارت حاصل از سرقت تحهیزات ۴ میلیارد تومان بوده است.

مدیر مخابرات منطقه مرکزی گفت: ۶۰۳ هزار تلفن ثابت در استان وجود دارد و مخابرات به ازای صدور هر صورتحساب تلفن ثابت باید مبلغی را به بانک پرداخت کند و این درحالی است که بیش از ۵۰ درصد خطوط ثابت استان مرکزی هزینه صورتحسابشان حدود ۶ هزارتومان است و شرکت مخابرات ترجیح می‌دهد صورتحسابی برای این مشترکان صادر نکند.

150 هزار خط تلفن غیرفعال در سطح استان وجود دارد‌

وی ادامه داد: در ۱۲ سالی که مخابرات خصوصی شده، بالغ بر ۶۰ هزار میلیارد به دولت پول پرداخت کرده و این پول به جای اینکه سهم توسعه شبکه مخابراتی شود در مسیر دیگری استفاده می شود که نیاز است دولت به این مهم توجه بیشتری داشته باشد.

در آمد امروز مخابرات حتی کفاف پرداخت حقوق پرسنل را هم نمی دهد

لطفی افزود: در آمد امروز مخابرات حتی کفاف پرداخت حقوق پرسنل را هم نمی دهد و با ابن شرایط امکان توسعه در سال ۱۴۰۱ آنچنان که باید و آنگونه که مورد نظر وزیر است،امکان پذیر نیست.

مدیر مخابرات منطقه مرکزی تصریح کرد: هر خط تلفن در بهترین شرایط بالای ۱۰ میلیون تومان هزینه نیاز دارد و بیش از ۳ و نیم میلیارد هزینه نگهداری سیم های تلفن است.