به گزارش اکونا پرس،

در این همایش که روز یکشنبه ۲۵ اردیبهشت ماه جاری در شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان برگزار شد از ۴ تجربه، ۷ مقاله و ۱۱ شعر برگزیده قدردانی به عمل آمد.

فراخوان پویش بانوی آب دی ماه سال گذشته در سه بخش «تجربه نگاری بانوان»، «مقاله نویسی» و« شعر بانوی آب و آیینه» منتشر و از علاقه مندان دعوت شد تا آثار خود را به دبیرخانه این پویش ارسال کنند.
در آیین پایانی پویش بانوی آب از میان ۱۸ تجربه ارسالی به دبیرخانه با موضوع های «بانوان، اجتماع، مدیریت مصرف»، «بانوان، خانواده، مدیریت مصرف»، «بانوان، مشاغل، مدیریت مصرف آب» و «بانوان، مدیران و آموزگاران آب»، آثار خانم ها حمیرا کریمی از فولادشهر، زهره ارزانی از باغبهادران، زهره شاه محمدی از اصفهان و مریم آهکی از ورزنه به عنوان تجربیات برتر انتخاب شدند.
در بخش مقالات نیز از ۱۷ مقاله رسیده با محورهای «انواع وسواس در مصرف آب»، «روش های درمان وسواس در مصرف آب»، « نحوه گفت وگو، مذاکره و اقناع افراد مبتلا به وسواس در مصرف آب»، «وسواس در مصرف آب و ویروس کرونا»، «مدیریت رفتار و کاهش مصرف آب» و «نقش افکار ناکارآمد و خطاهای شناختی در مصرف زیاد آب» ۳ مقاله به عنوان مقاله برتر و ۴ مقاله نیز به عنوان شایسته تقدیر انتخاب شدند.
در بخش شعر هم از میان ۷۰ شعر ارسالی از ۴۷ شاعر، تعداد۱۰ شعر به عنوان آثار برتر و شایسته تقدیر انتخاب شدند و از زهرا مرشدی پور به عنوان شاعر نوجوان تجلیل به عمل آمد.
سرپرست آبفای استان اصفهان در آیین پایانی پویش بانوی آب با بیان این که در نیم قرن اخیر به دلیل استفاده از فناوری های نوین، دسترسی به آب آسان تر و در نتیجه مصرف آن افزایش یافته است گفت: همین موضوع باعث شده تا بخش زیادی از منابع سطحی و زیرزمینی خشک شده و تامین آب پایدار جوامع با مشکل مواجه شود.
ناصر اکبری سرانه مصرف آب شرب در کشور های توسعه یافته را ۱۳۰ لیتر در شبانه روز اعلام کرد و گفت: با وجود آن که اصفهان با حدود ۱۶۰ لیتر، کمترین مصرف سرانه کشور را به خود اختصاص داده است اما همچنان تا رسیدن به شاخص های جهانی باید تلاش کنیم.
وی به در پیش بودن فصل تابستان اشاره کرد و افزود: با گرم شدن هوا در حدود ۳۵ درصد به مصرف آب افزوده می شود که از هم اکنون از مردم درخواست می کنیم با صرفه جویی و مصرف بهینه، شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان را در مدیریت منابع و توزیع عادلانه آب یاری کنند.
سرپرست آبفای استان اصفهان با اشاره به برگزاری جشنواره ها و پویش های فرهنگی – هنری برای حساس سازی افکار عمومی نسبت به مقوله کمبود آب افزود: «پویش بانوی آب» با تاسی از روش و منش بانوی دو عالم حضرت فاطمه زهرا (س) سعی دارد از توانمندی و ظرفیت های زنان در جامعه استفاده کرده تا دختران، همسران و مادران فرهنگ ساز، نقش خود را در ترویج مدیریت مصرف بهینه آب و عبور از بحران کم آبی و حفظ تاریخ و تمدن این سرزمین کهن ایفا کنند.
در ادامه این مراسم دبیر پویش بانوی آب گفت: جامعه انسانی از عدم حضور واقعی زنان در عرصه های مختلف لطمات جبران ناپذیری دیده و برای رسیدن به تعادل و توسعه بهتر و کامل تر جامعه، نیاز به آن است که زنان بتوانند در فرآیند تصمیم گیری در سطوح مختلف جامعه شرکت کنند.
اعظم السادات مرتضوی افزود: زنان با اصلاح الگوی مصرف آب می توانند نقش مهمی در حفظ منابع آبی و کاهش هزینه های خانواده ایفا کنند.

 

اصفهان_محسن راعی