به گزارش اکونا پرس،

دکتر محسن قدیری افزود: با توسعه کسب و کار صنعت پتروپالایش و دستیابی به استانداردهای زیست محیطی، تولید محصولات دوستدار محیط زیست و مطابق استانداردهای یورو ۴ و ۵، در جهت اقتصاد پایدار و اعتلای ایران اسلامی گام های بلندی برخواهیم داشت.

وی به موضوع مصرف آب به عنوان تهدید جدی صنایع از جمله شرکت پالایش نفت اصفهان اشاره کرد و اظهار داشت: در این زمینه با هدف تبدیل تهدید به نقطه قوت و حتی صادرات آب، پروژه های مختلفی انجام شده و یا در حال انجام است. برای نخستین بار در ایران، پروژه ملی زیست محیطی تصفیه و استفاده صنعتی از فاضلاب شهری در شرکت پالایش نفت اصفهان با رویکرد کاهش مصرف منابع (آب شرب) با ظرفیت ۷۵۰ متر مکعب درساعت راه اندازی شد. این پروژه ظرف مدت ۲۴ ماه و صرف هزینه ای بالغ بر۱۰۰ میلیارد تومان در محل شرکت پالایش نفت اصفهان انجام شده است.
قدیری در ادامه به فعالیت های مهم دیگر زیست محیطی این شرکت  اشاره کرد: پیگیری احداث واحد پیش تصفیه فاضلاب شاهین شهر، انجام مطالعات اولیه امکان سنجی ساخت کولینگ هیبریدی که محاسبه میزان صرفه جوئی آب در کولینگ هیبریدی در حدود ۵۵ درصد ( به میزان ۱۷۱۴میلیون متر مکعب در سال) و مدت زمان بازگشت سرمایه آن به میزان ۱۰٫۵سال خواهد بود. احداث واحد ZLD در جهت بازیابی و استفاده کامل از پساب تولیدی واحد RO براساس مطالعات انجام شده، پروژه احداث واحد HERO به منظور افزایش بازدهی و راندمان واحد بازیافت (بر اساس خروجی مطالعات بازیابی آبهای شور). اجرای این پروژه ها منتج به کاهش بیش از نیمه مصرف کنونی آب، قطع نیاز به آب رسانی درچه، تأمین آب مورد نیاز مجموعه شهرک انرژی و در نهایت ایجاد فرصت صادرات آب می گردد. در کنار پروژه های ذکر شده و همچنین با حذف مشعل و خشک شدن تمام پوندهای شرکت، این پالایشگاه تا دو سال آینده به یک صنعت سبز تبدیل خواهد شد.

 

اصفهان_محسن راعی