به گزارش اکونا پرس،

به نقل از اداره ارتباطات و امور بین الملل شهرداری، علی چگینی رئیس کمیسیون فنی، عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر اراک اظهار داشت: در خصوص پیش‌بینی تورم مسکن در شهر اراک مؤلفه‌های زیادی می‌تواند تأثیرگذار باشد که در این بین نقش جمعیت و مهاجرت کمرنگ‌تر و نقش نواقص طرح جامع اراک بسیار پر رنگ است.

وی ادامه داد: مواردی که در حال حاضر در شهر اراک بر تورم و گرانی مسکن بسیار تأثیرگذار است یکی از اساسی‌ترین آن‌ها طرح جامع شهر اراک است که متأسفانه دارای مؤلفه‌های توسعه همه‌جانبه و رشد و بالندگی شهر در همه ابعاد نیست.

چگینی تصریح کرد: طرح جامعی که به‌صورت ناقص در شهر اراک تهیه و تنظیم‌شده متأسفانه به طرح کالبدی پرداخته و طرح‌های اجتماعی، طرح‌های مربوط به ‌ضمیمه‌های فرهنگی و اجتماعی و حوزه پدافند غیرعامل در آن لحاظ نشده است لذا این نواقص تا حد امکان باید برطرف شود تا نقش کمتری در تورم مسکن داشته باشد.

رئیس کمیسیون فنی،عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر اراک اظهار داشت: با توجه به طرح جامعی که تعداد طبقاتی که ساخت و سازی برای آن در مناطق مختلف دیده‌شده از ارتفاع کمتر شده یعنی در سطح شهر اراک در قسمتی که می‌توانسته ۶ طبقه بسازد با توجه به تراکمی که تعریف‌شده تنها سه‌طبقه می‌تواند بسازد یعنی از نظر تراکم ساخت تعداد طبقات در اراک بین یک تا ۳ طبقه کاهش پیداکرده است.

چگینی در ادامه افزود: از نظر محدوده و وسعت هم در طرح جامع تقریباً ۲ درصد به فضای شهری اراک اضافه‌شده که آن‌هم بخش‌هایی است که عمدتاً دارای مستحدثاتی هستند و امکان ساخت‌وسازی‌های جدید در آن وجود ندارد.

وی با تأکید بر اینکه معایب بسیار وحشتناکی در طرح جامع اراک وجود دارد که یکی از آن‌ها می‌تواند گرانی مسکن باشد خاطرنشان کرد: دیگر مشکلی که نواقص طرح جامع اراک به آن دامن می‌زند می‌تواند فراری دادن سرمایه‌گذاران و انبوه‌سازان بخش مسکن باشد که با ایجاد نشدن شرایط مناسب در این حوزه، بحث اشتغال در زمینه صنعت ساختمان هم تحت‌الشعاع آن قرار خواهد گرفت.

رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر اراک تصریح کرد: تبعات ساخت‌وسازهای کم بر روی درآمد و توسعه شهری و امکانات و خدماتی که شهرداری می‌تواند ارائه کند و تکمیل پروژه‌های عمرانی و تفریحی که نیاز شهر اراک است نیز بسیار منفی خواهد بود.

چگینی افزود: غالب گرانی مسکن در آینده ۱۰ ساله در شهر اراک ناشی از طرح جامع است که به‌صورت ناقص تهیه‌شده و قبل از اینکه ایرادها برطرف شود به تصویب رسیده لذا تبعات منفی‌ای را برای شهر اراک به همراه داشته و دارد.

وی با بیان اینکه در حوزه مسکن عامل عرضه و تقاضا تعیین‌کننده است عنوان کرد: معمولاً سازندگان به سمتی پیش می‌روند که ذائقه خریداران است و الآن غالب افراد سعی در بهبود شرایط مسکن خود دارند که اینها بعضاً به آپارتمان‌هایی با متراژ بالاتر تمایل دارند اما بخشی هم هستند که قصد دارند تازه صاحب‌خانه شوند و این افراد سعی دارند متراژهای ۷۰ تا ۱۰۰ متر را خریداری کنند.