به گزارش اکونا پرس،

به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در این نشست گفت: تعامل نزدیک با اتاق بازرگانی یکی از اولویت‌های ترسیم شده در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان بوده و وجود یک کرسی برای فعالان اقتصادی اصفهان در هیات امنای شهرک، گویای این مطلب است.
جعفر قیصری انجمن‌ها را یکی از محورهای توسعه اقتصادی بخش خصوصی دانست و افزود: لازمه قدرتمندتر و کارامدتر شدن انجمن‌ها وجود بخش خصوصی قدرتمند است.
وی با تاکید بر اینکه بکارگیری توان حداکثری بخش خصوصی در راستای توسعه اکوسیستم فن‌آوری و دانش بنیان یکی از سیاست‌های شهرک است، تصریح کرد: توسعه اقتصاد دانش بنیان از مسیر دولت امکانپذیر نیست و باید از طریق بخش خصوصی حاصل شود.
رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان دستاوردهای حاصل شده در حوزه فن‌آوری بخش‌خصوصی را بسیار زودبازده‌تر از این نوع فعالیت‌ها در بخش دولتی دانست و گفت: این امر ما را ملزم به حمایت و تشویق از این شرکت‌ها و تاکید بر نقش تسهیلگری دولت در زمینه دانش بنیان و جلوگیری از انحصارگری و کمک به شکل‌گیری رقابت سالم میان شرکت‌ها می‌نماید.
قیصری در پایان سخن خود بر ضرورت شکل‌گیری انجمن‌های تخصصی حوزه دانش بنیان تاکید و تصریح کرد: توسعه مبتنی بر فعالیت رقابت پذیر و سالم بخش خصوصی، آینده روشنی را ایجاد خواهد کرد.
وی همچنین کمک به توسعه صادرات و توسعه بازرگانی داخلی را از نیازهای جدی شرکت‌های دانش بنیان دانست و از اعلام آمادگی شهرک برای پذیرش شرکت‌های توسعه صادرات خبرداد.
سلسله جلساتی در راستای پوشش نیازهای انجمن‌ها
همچنین علی محمدآقاجان مدیر واحد خدمات به اعضا، تشکل‌ها و امور دفاتر منطقه‌ای اتاق بازرگانی اصفهان شبکه‌سازی را مهم‌ترین رسالت پارلمان بخش خصوصی دانست و کمک به تقویت انجمن‌ها و تشکل ها را هدف اصلی تشکیل این جلسه بیان کرد.
وی تصریح کرد: به منظور ایجاد هم‌افزایی و شبکه‌سازی انجمن‌ها و رفع نیاز هر انجمن از طریق خدمات و پتانسیل‌های موجود در انجمن‌ها و تشکل‌های دیگر، سلسله جلساتی به صورت ماهیانه به میزبانی انجمن‌ها برگزار می‌شود.
رئیس هیات مدیره انجمن شرکت‌های دانش بنیان استان اصفهان نیز وجود دانشگاه‌های آموزش و پژوهش محور و عدم جهت‌گیری به سمت پاسخگویی به نیازهای صنعت را بزرگ‌ترین دلیل عدم تعامل سازنده صنعت و دانشگاه دانست و گفت: شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند حلقه مفقوده این ارتباط باشند.
انتقال تکنولوژی در دنیا دروغی بزرگ است
فرید نجات‌بخش توسعه فناوری‌های صنایع از طریق شرکت‌های دانش بنیان را راهی برای کاهش هزینه‌های نوسازی خطوط تولید این واحدها بیان و تصریح کرد: انتقال تکنولوژی در دنیا دروغی بزرگ بوده زیرا با انتقال خط تولید به اسم انتقال تکنولوژی، سرمایه کشورهای کمتر توسعه یافته بلعیده می شود.
وی تکنولوژی در حوزه فناوری‌های هایتک را متفاوت از تکنولوژی در سایر حوزه‌ها دانست و تصریح کرد: برای توسعه فناوری در کشور این فناوری باید در حوزه داخلی و به صورت بومی سازی باشد.
نجات بخش فلسفه شکل‌گیری شهرک علمی و تحقیقاتی را تجمیع شرکت‌های دانش بنیان برای ایجاد سبدی از شرکت‌های فن آور بیان کرد و به ارایه توضیحاتی در خصوص این شرکت‌ها و ظرفیت‌های انجمن شرکت‌های دانش بنیان پرداخت.
در ادامه جلسه روسا و نایب رئیسان انجمن‌های صنعت پخش، صنعت دام، طیور، آبزیان و زنبور عسل استان، تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی، سندیکای صنعت برق استان، انجمن سردخانه داران، انجمن صنایع پلیمر، انجمن صادرکنندگان، تولیدکنندگان و صادرکنندگان حلال، مشتقات نفتی، شیمیایی و پتروشیمی، انجمن انبوه سازان مسکن و ساختمان، انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف استان اصفهان به تشریح فعالیت‌های انجمن‌ها پرداختند.

 

 

اصفهان_محسن راعی