به گزارش اکونا پرس،

به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، احمد سلیمانی‌پور، پژوهشگر مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان در این نشست که با حضور رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد، تکمیل زنجیره ارزش محصولات کشاورزی را شرط برون‌‌رفت از مشکلات فعلی بخش کشاورزی دانست و اظهار داشت: اگر در این میان حلقه مفقوده‌ای وجود داشته باشد مشکلات عدیده‌ای به‌خصوص برای تولیدکننده به وجود می‌آورد.
وی با بیان اینکه این موضوع در دستور کار دفتر تحقیقات اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفت، افزود: می‌توان با اجرای یک مدل اولیه، زنجیره ارزش را درباره چند محصول به‌عنوان پایلوت پیاده‌سازی کرد. البته در گام نخست باید این موضوع را با تمام عوامل درگیر در توسعه صادرات محصولات کشاورزی در بخش دولتی و خصوصی مطرح و چالش‌های آن را احصا کرد.
سلیمانی‌پور تصریح کرد: می‌توان در حوزه دام و طیور، سیب سمیرم و محصول کینوا که جایگزین برنج است زنجیره ارزش را پیاده‌سازی کرد و سپس به سراغ سایر محصولات رفت.
تأمین منابع مالی، حلقه مفقوده زنجیره ارزش محصولات کشاورزی است
عباس زال ‌بیک، مسئول کمیته دام و طیور نیز با اشاره به تأثیر کم‌آبی استان بر زنجیره ارزش و تأمین مواد اولیه از سوی تولیدکنندگان محصولات کشاورزی و دامداری به تشریح فعالیت برخی تعاونی‌های فعال در این زمینه پرداخت.
وی با اشاره به هزینه‌بر بودن برخی فرآیندها در زنجیره ارزش محصولات کشاورزی ادامه داد: با این وجود کار در اصفهان خوب پیش می‌رود، اما باید به متغیرهای گوناگون مانند نهاده‌ها و تأمین خوراک دام، جمع‌آوری شیر، حمل‌ونقل، فرآوری و بسته‌بندی و بازاریابی و توزیع محصولات توجه شود. در این میان به‌نظر می‌رسد تأمین منابع مالی حلقه مفقوده زنجیره ارزش محصولات باشد.
کمبود اعتبار و بالا رفتن هزینه‌ تولید مهم‌ترین مانع بر سر تکمیل زنجیره ارزش محصولات کشاورزی
همچنین قاسمعلی حسن‌زاده، مدیرعامل شرکت تعاونی وحدت با تأکید بر اینکه کمبود اعتبار و بالا رفتن هزینه‌های تولید مهم‌ترین مانع بر سر تکمیل زنجیره ارزش محصولات کشاورزی در استان است، گفت: همین امر باعث شده شرکت‌های گوناگون برای راه‌اندازی خطوط جدید تولید با مشکل مواجه باشند.
وی با اشاره به لزوم حمایت مسئولان ذی‌ربط برای تکمیل زنجیره ارزش محصولات تصریح کرد: همچنین به نظر می‌رسد آموزش دیگر حلقه مفقوده برای تکمیل زنجیره ارزش باشد که باید در این زمینه نیز اقدامات مناسبی صورت گیرد.
حسن‌زاده جوایز و مشوق‌های صادراتی در کشورهایی مانند ترکیه را از عوامل پیشرفت بخش کشاورزی و دامپروری این کشورها در صادرات دانست، در حالی که محصولات ایرانی از نظر کیفیت قابلیت رقابتی بالایی با این کشورها دارد.
خلأ عمیق زنجیره ارزش در صنعت دام و طیور
محمدرضا عبادی، مدیرعامل شرکت هم‌اندیشان اوین تاک نیز با تأکید بر اینکه باید میان زنجیره ارزش و زنجیره تولید تفاوت قائل شد، اظهار داشت: تبدیل شیر به شیر خشک نمونه‌ای از زنجیر ارزش است. هم‌اکنون در صنعت دام و طیور با خلأ عمیق زنجیره ارزش مواجه هستیم و حتی بسیاری از تولیدکنندگان بزرگ کشور از زنجیره ارزش مناسب و کاملی برخوردار نیستند.
وی بیان کرد: در گذشته تعدادی از اساتید دانشگاه علم و صنعت پژوهشی درباره زنجیره ارزش طیور در دنیا انجام دادند، اما نتایج این پژوهش در عمل کمکی به این صنعت نکرد چون متخصصانی که به این امر گمارده شدند تجربه‌ای در صنعت طیور نداشتند و همچنین این مدل متناسب با وضعیت کشورمان ایرانیزه نشد.
نقش صندوق سرمایه‌گذاری در از بین بردن خلأ ارتباطی میان ارکان گوناگون زنجیره ارزش
فرهاد حاجی مرادی، مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان نیز با بیان اینکه صندوق سرمایه‌گذاری بخش کشاورزی می‌تواند خلأ ارتباطی میان ارکان گوناگون زنجیره ارزش محصولات کشاورزی را برطرف کند، گفت: یکی از مشکلات این بخش تولید پراکنده است که می‌توان با بهره بردن از ظرفیت تشکل‌ها و تعاونی‌های روستایی این مشکل را رفع کرد.
وی با تأکید بر صادرات کالامحور و هدفمند افزود: برای صادرات باید بر اساس اولویت‌ها عمل کرد و برخی محصولات استراتژیک در اولویت صادرات نیست.
نیاز به نهاد تنظیم‌گر برای اتصال حلقه‌های گوناگون زنجیره تولید
در ادامه علیرضا جاوری، مشاور کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی اصفهان نیز با بیان اینکه در استان اصفهان تمرکز همواره بر تولید بوده و در حوزه بازرگانی ضعف اساسی داریم، اظهار داشت: متأسفانه با وجود کم‌آبی هنوز بر تولید برخی محصولات مانند گندم اصرار وجود دارد، در صورتی که تولید چنین محصولاتی باید به استان‌های پرآب سپرده شود و به سایر حوزه‌ها ورود کنیم.
وی با بیان اینکه تولید در استان اصفهان به‌صورت زنجیره‌ای دنبال می‌شود، افزود: در حوزه کشاورزی به یک نهاد تنظیم‌گر برای اتصال فرآیندها و حلقه‌های گوناگون زنجیره تولید نیاز داریم.
جاوری قراردادهای حوزه کشاورزی را پاشنه‌آشیل کشاورزی قراردادی دانست و در ادامه به تجربیات موفق تکمیل زنجیره تولید در استان اشاره کرد.
شیرین بهادر، مدیرعامل شرکت بازرگانی جم اسپادان نیز با اشاره به چالش‌های واردات و صادرات اظهار داشت: بیشتر صادرات ما از گمرکات سایر استان‌ها انجام ‌شده و سود آن از استان خارج می‌شود. به نظر می‌رسد با معرفی ظرفیت‌های زیرساختی استان می‌توان به بهینه‌سازی بهای تمام‌شده کالای صادراتی و وارداتی کمک کرد.
همچنین اباذر خانی، مدیرعامل شرکت‌ انبارهای عمومی ایران شعبه اصفهان گفت: با وجود اینکه اصفهان جزء استان‌های سرآمد در حوزه تولید و صادرات است، متأسفانه در استان شناخت خوبی از فعالیت شرکت‌ انبارهای عمومی و سایر زیرساخت‌های صادراتی و وارداتی وجود ندارد که باید در این زمینه به فعالان این حوزه بیشتر اطلاع‌رسانی شود.

 

اصفهان_محسن راعی