به گزارش اکونا پرس،

به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی، مهندس مهاجر معاون تولیدات گیاهی وزارت جهادکشاورزی در حاشیه برنامه سفر به استان مرکزی در مراسم روز کشت گندم در فراهان استان مرکزی حضور یافت وگفت: شرایط اقلیمی و آبی جهان یک شرایط خاص می‌باشد و کشور ما در تأمین مواد غذایی اساسی مانند گندم ذرت و علوفه با محدودیت هایی مواجه می باشد که باید آب موجود را صرف محصولات اساسی بکنیم.

وی افزود: جهادکشاورزی با همراهی وزارت نیرو همکاری های لازم را برای تامین آب مورد نیاز به کشاورزانی که محصولات کشاورزی اساسی تولید میکنند قرار خواهد داد. معاون تولیدات گیاهی وزارت جهادکشاورزی اظهار داشت: کشاورزانی که محصولات اساسی را در قالب کشت قراردادی مانند گندم کشت کنند تمام نهاده ها را در اختیار این عزیزان قرار خواهیم داد و مبلغ این نهاده ها را بعد از برداشت محصول از آنها دریافت میگردد. وی افزود: کشت قراردادی این امکان را به کشاورزانی خواهد داد که نقدینگی کافی برای کاشت، داشت و برداشت را ندارند و بعد از برداشت تمام هزینه های انجام شده طبق اسناد موجود از این کشاورزان دریافت میگردد.

مهندس مهاجر با اشاره به عدم استفاده از کود پایه عامل کاهش عدم عملکرد مزارع گندم می باشد گفت: با روند کاهشی قیمت کودهای پایه فسفر، پتاس و ازت با حدود ۴۶درصد توسط وزارت جهادکشاورزی و با نگاه به افزایش قیمت نهاده‌ها، این امکان را در اختیار کشاورزان قرار دادیم تا بتوانند در ابتدای کشت گندم مزارع خود را به بهترین شکل ممکن اداره کنند.

وی همچنین در خصوص جشن برداشت گندم با عنوان تیرگان که در شهرستان فراهان استان مرکزی هر ساله برگزار میگردد گفت: استان مرکزی یکی از استانهای با فرهنگ و زادگاه حضرت امام خمینی ره می باشد و مردمانی با ابتکار، نبوغ و تلاشگر در این استان وجود دارد که پتانسیل فراوانی دارند و با این تفکرات میتوانیم چنین سنت هایی را در سال های بعد هم با حضور اشخاص کشوری اجرا و از نعمات خداوند نهایت استفاده را ببریم.