به گزارش اکونا پرس،

کتر مخلص الائمه با اشاره به اینکه نظام اداری نیازمند جراحی است، اظهار کرد: رییس جمهوری مکرراً بر تحول نظام اداری تاکید دارد و امید است  در اجرای تحول در این نظام موفق باشد.

وی تصریح کرد: مشکلاتی که تولیدکنندگان و صنعتگران مطرح می کنند ریشه در یک ناکارآمدی مفرط در نظام اداری دارد و این ناکارآمدی حاصل ثروت خدادادی به نام نفت است که باعث شده، ارزش ثروت، تولید، نخبه را ندانیم.

مخلص الائمه با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه نفت باعث فروریختگی فراوان اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در دهه های اخیر بوده است، تحریم ها عامل اقتصاد به دور از نفت و جدا بودن از این درآمد سرشار دانست.

وی با اشاره به اینکه همزمان با استقرار دولت سیزدهم وضعیت فروش نفت بهبود یافته است و مجدداً نفت به سر سفره اقتصاد کشور راه می یابد، گفت: باید از اقتصاد نفتی فاصله بگیریم و به سمت اقتصاد واقعی مبتنی بر تولید حرکت کنیم.

مخلص الائمه بیان کرد: دولت تلاش دارد که با فروش نفت منابع ارزی کشور را تامین کند و این منابع نیز صرف هزینه های جاری در کشور نشود.

وی با اشاره به کمبود برق در کشور از نیمه خردادماه 1401 گفت: سال گذشته نیز کشور قطع برق را به دلیل کسری 15 هزار مگاواتی برق تجربه کرد و امسال نیز پیش بینی شد که اگر روال مصرف به مانند سال گذشته ادامه یابد با کسری 19 هزار مگاواتی روبرو باشیم که خوشبختانه با برنامه ریزی وزارت نیرو و تکمیل طرح توسعه تعدادی نیروگاه ها ظرفیت تولید برق در کشور افزایش یافت.

وی کمبود برق در سال جاری را بالغ بر حدود ۱۳ هزار مگاوات عنوان کرد و افزود: با برنامه ریزی انجام شده از سوی وزارت نیرو، قطع برق در استان مرکزی شامل مشترکین خانگی نشد و صرفاً برای بخش کشاورزی و صنعت محدودیت مصرف اعمال شد.

استاندار مرکزی تصریح کرد: استان به جهت کمک به صنعت و کشاورزی، بخش اداری را در روزهای پنجشنبه تعطیل و ساعت کار بانک ها را کاهش داد.

 وی با اشاره به اینکه مسلماً منابع تجدیدناپذیر یک روز تمامی می شود و این روز نزدیک است، گفت: از صنایع استان دعوت می شود که روی یک منبع تجدید پذیر و پایدار سرمایه گذاری کنند، دولت در سال جاری تولید چهارهزار مگاوات برق خورشیدی را هدفگذاری کرده است و از این میزان تولید ۷۰۰ مگاوات سهم استان مرکزی است که و در این راستا ساختگاه ها تعیین شده است.

مخلص الائمه با اشاره به استقرار و فعالیت بزرگترین تولیدکننده تجهیزات تولید برق خورشیدی در استان مرکزی افزود: صنایع باید از امروز برای تامین برق خود در دهه های آینده برنامه ریزی داشته باشد، البته این پیشنهاد نیز مطرح است که اگر صنعتی نیازمندی خاصی به برق ندارد، می تواند با تولید برق خورشیدی و فروش آن به شبکه، صرفه اقتصادی برای خود تامین کند.

وی با اشاره به ظرفیت برخی از صنایع برای تبدیل شدن به شرکت دانش بنیان، بیان کرد: بی توجهی به دانش بنیان شدن صنایع باعث شده است که تعداد شرکت های دانش بنیان و سهم استان در این عرصه بسیار ناچیز است بر همین اساس تاکید و توصیه می شود که صنایع حتماً به عرصه دانش بنیان شدن ورود کنند.

استاندار مرکزی از تاسیس شهرک های صنفی ذیل شرکت شهرک های صنعتی استان در آینده نزدیک خبر داد و گفت: اصناف استان ظرفیت بسیاری دارند و در همین راستا شهرک چاپ و نشر، شهرک تریکو در دلیجان، شهرک منبت در سمقاور و شهرک مبل در زرندیه را فعال می کنیم و سرمایه گذاران می توانند وارد این عرصه شوند.

وی اضافه کرد: در سه ماهه نخست سال جاری، بالغ بر ۵۵ میلیارد تومان در حوزه زیرساخت های شهرک های صنعتی استان هزینه شده است در حالی که این رقم در بازه زمانی مذکور در سال گذشته ۲۷ میلیارد تومان بوده است، البته ۹۶ میلیارد تومان سرمایه گذاری مربوط به سال های گذشته پس از تکمیل شدن؛ آماده بهره برداری است و ظرفیت خوبی برای توسعه زیرساخت ها در شهرک ها هدفگذاری شده است.

استاندار مرکزی در پایان از عملکرد اصناف در دوران اجرای نظام عادلانه سازی یارانه ها قدردانی کرد.

خبرنگار اراک - سید محسن موسوی