به گزارش اکونا پرس،

به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان اصغر اخوان مقدم عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان هدف از برگزاری این همایش را کمک به ارتقاء دانش و سطح آگاهی فعالان اقتصادی در حوزه مالیاتی عنوان کرد.
وی شفافیت عملکرد فعالان اقتصادی را با وجود قطع بودن بخشی از زنجیره تولید تا فروش امکانپذیر ندانست و افزود: برای شفاف شدن فعالیت تولیدکنندگان و صنایع لازم است مشکلات موجود در بخش توزیع نیز رفع شود.
نایب رئیس کمیسیون توسعه و بهبود محیط کسب و کار اتاق بازرگانی اصفهان در نظر گرفتن طرح‌های تشویقی و پاداش را در شفاف‌سازی عملکرد زنجیره تولید تا فروش بسیار موثرتر از اعمال فشار دانست و از آمادگی اتاق بازرگانی اصفهان برای همراهی و تعامل با سازمان امور مالیاتی در این مسیر خبر داد.
 اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان نیازمند همراهی فعالان اقتصادی است
در ادامه عباس مزیکی مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان گفت: قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان به عنوان قانونی پایه در صورتیکه به درستی اجرا شود، می‌تواند زمینه ساز اجرای بسیاری از قوانین مالیاتی مرتبط کشور باشد.
وی با تاکید بر اینکه اجرای این قانون بدون همراهی بسیاری از دستگاه‌های اجرایی به ویژه تعامل فعالان اقتصادی امکانپذیر نیست افزود: ارتباط اجرای صحیح قانون ارزش افزوده با قانون پایانه‌های فروشگاهی نشان دهنده ضرورت اجرای آن است.
مزیکی تصریح کرد: بسیاری از تکالیف مؤدیان نیز در صورت اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان حذف خواهد شد.
شفاف‌سازی، مبارزه با قاچاق، گران‌فروشی و احتکار پیامدهای اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان
همچنین محمد برزگری رئیس مرکز تنظیم مقررات پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان نیز در این همایش با تاکید بر اینکه اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان بیشترین تاثیر را بر کسب و کارها خواهد داشت، ایجاد شفافیت اقتصادی، تعیین مالیات منصفانه، جلوگیری از فرارمالیاتی، ایجاد بستر اطلاعاتی برای برنامه‌ریزی، جلوگیری از ایجاد مؤدیان صوری، نهادینه شدن عدالت مالیاتی، افزایش رضایت آحاد جامعه و ایجاد بستر مبارزه با قاچاق، گران فروشی و احتکار را از پیامدهای اجرای قانون مذکور بیان کرد.
وی گفت: هر کشوری با هرگونه اقتصاد، یا دارای نظام مالیات ستانی سنتی یا سیستم هوشمند است که در سیستم سنتی به دلیل عدم ورود اطلاعات کامل به سازمان مالیاتی ، چانه زنی بالارفته و نمی‌توان به تعیین مالیات درست امیدوار بود و فرار مالیاتی و در نتیجه نارضایتی خروجی این نوع سیستم است.
رئیس مرکز تنظیم مقررات پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان با بیان اینکه در نظام مالیات هوشمند به دلیل ورود اطلاعات درست به سازمان، رسیدگی ممیز موضوعیت نخواهد داشت، افزود: در اینصورت مؤدی به دنبال کیفیت خدمات از سازمان است و دستیابی به عدالت نسبی و اصلاح قوانین آغاز خواهد شد.
برزگری افزود: در این قانون صورت حساب‌های فروش فعالان اقتصادی در بستر سامانه‌های سازمان مالیاتی تولید شده و خروجی مباحث اطلاعاتی به صورت سیستمی مالیات خواهد شد.
وی بر ضرورت ورود اتاق‌های بازرگانی، اصناف و تعاون همچنین اتحادیه‌های مختلف بر مباحث مالیات‌های مستقیم در بدو تصویب تاکید کرد. همچنین صدور صورت حساب‌های الکترونیکی توسط اشخاص مشمول بر اساس معیارها و استانداردهای اعلامی سازمان امور مالیاتی، ارسال صورتحساب‌ها بر اساس دستورالعمل‌ها و شیوه نامه‌های مربوط به سازمان، درج صورتحساب در کارپوشه اشخاص، محاسبه مالیات بر ارزش افزوده به صورت سیستمی را فرایند قانون مذکور معرفی کرد.
برزگری در ادامه ضمن ارایه توضیحات تکمیلی در خصوص این قانون تاکید کرد قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان از حیث خریدار، فروشنده و ثبت اطلاعات یک طرفه بوده و به دلیل فرایند محوری با قاچاق مبارزه می‌کند.
وی گفت: قانون مذکور نیاز به دوره بلوغ داشته و اجرای آن زمانبر بوده و نیازمند تعامل بخش خصوصی است.
رئیس مرکز تنظیم مقررات پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان گفت: در صورت اطلاع از اشکالات قانون مذکور موارد را در کوتاهترین زمان ممکن برطرف خواهیم کرد.
در ادامه این همایش در قالب پنل پرسش و پاسخ به سوالات حضار پاسخ داده خواهد شد.

 

اصفهان_محسن راعی